Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor går vi hen når vi dør?

NYTT TEMA
Politeia
PoliteiaInnlegg: 1718
20.03.04 22:07
Dette hører like mye hjemme her som det gjør på diskusjonsforumet "Livssyn". Men, men...det er nå slik. Noen vil kanskje synes at emnet er utdebattert, men jeg vil uansett høre deres personlige mening omkring dette. Hva tror dere skjer etter døden?
Fudge
FudgeInnlegg: 718
21.03.04 01:40
Det hadde vært fett om vi kom til Midgard og fikk møte Tor og Odin og den bunchen:P Jeg hadde overlevd med å bli gjenfødt og

-------------------------------------
...Fudge betyr Karamell...
Persona
PersonaInnlegg: 19880
21.03.04 02:54
Etter døden er alt fredelig.... jeg er ikke lengre.
DESANT
DESANTInnlegg: 247
21.03.04 03:01
Politeia skrev:
Dette hører like mye hjemme her som det gjør på diskusjonsforumet "Livssyn". Men, men...det er nå slik. Noen vil kanskje synes at emnet er utdebattert, men jeg vil uansett høre deres personlige mening omkring dette. Hva tror dere skjer etter døden?
-----------------------------------
DESANT svarer Politeia
Vi går ingen steder, det er intet etter døden. Jeg forstår dine tanker om dette svært godt, for det er ikke helt enkelt å akseptere at det ikke skal være noe etter dette, ofte misserable livet her på jorden. Men slik er det bare.

Dersom en tar for seg dette emnet gjennom forskjellige religionsformer, finner en mange forskjellige forklaringer og filosofier. Men alle disse filosofiske ilustrasjoner om livet etter døden stammer fra samme plass. Byen Babylon var rede for alskens meninger og dypsindige tanker om dette, og det er også derfra disse ideene stammer.

Men går en inn i de elste skrifter som har en sann åndelig kilde vil en ganske fort se at det ikke kan være noe etter døden. Men på sett og vis kan en alikevell si at det er noe, for i skriftene snakkes det om en oppstandelse etter døden og det er det som er det riktige, men ikke til noe som en ikke har vært i før, men tilbake til livet før døden. Sammenlign dette med da Jesus vekket Lasarus opp fra døden, han fikk leve videre en stund til men så døde han igjen, hvor var han først og hvor kom han.
Hadde Lasarus kommet til noe bedre en jordelivet ville det jo være svært urettferdig å måtte leve mange år til på jorden. Dette gjelder også Jesus, hvor var han i tre dager, jo i dødsriket, men hva og hvor er det?

Dødsriket er en illustrasjon på en tilstand en går i, som kan sammenlignes med et sovende sted, der en er falt i en dyp søvn, eller dersom huset ditt brennes ned til grunnen og det er bare støv igjen, vil en etter all sansynlighet ha muligheten til å gjennreise det dersom en har tegningene til det da.

Døden er ikke naturlig for oss mennesker, selv om mange mener det. Dette skyldes at det heller ikke var planen for Gud, vi skulle ikke dø, vi skulle leve evig. Døden ble innført som en straff for ulydighet mot Gud, men Guds plan vil bli gjeninnført snart, forteller bibelen. Så da får vi se....

olavf
olavfInnlegg: 1833
21.03.04 10:33
Politeia [905] 20.03.04 22:07
Selvsagt er der et liv etter døden.
Problemet er bare å bevise det da dette livet foregår i en annen dimensjon og kontakt mellom dimensjonene er omtrent umulig.

Hvordan kan man si at andre dimensjoner eksisterer?
Å tro at kun det du ser og opplever, er den eneste sannhet er naivt.
Vi mangler sender/mottaker som opererer på de frekvenser de andre dimensjonene bruker.

Ta for eksempel din daglige situasjon.
Du går rundt, hvor du enn måtte være, i et hav av lyder, bilder og informasjoner, men du er ikke istand til å ane dem i det hele tatt. Du kan sitte på en fjelltopp med all verdens informasjon omkring deg , men det er komplett umuelig for deg å se dette, langt mindre å utnytte dette.
Hvorfor?
Jo hjernen din mangler det nødvendige mottagsapparatet for disse informasjonene.
Kan du så benekte at de eksisterer?
Nei, selvsagt ikke. Kun de uopplyste ville benekte dette.

Hva sikter jeg til, og hvordan bevise dette?

Jo, det du trenger for å motta all denne informasjonen er f.eks. en radio eller en annen gjenstand som konverterer signalen til noe som for deg er forståelig.
Eller en computer.
Du kan ha den beste computer i verden, men uten et modem og en ISP er du helt uten kontaktsmuligheter til den andre dimensjonen, men du kan da ikke benekte at den finnes?

En computer er som hjernen din, der er et hav av informasjoner, mye mer enn du er istand til å benytte deg av. Der er et hav av muligheter, men du kjenner ikke de nødvendige tastetrykkene som kreves for å benytte deg av alt dette som er der.

Hjernen, gjennom hele livet, bruker ca. 20% av sin totale kapasitet. Hvorfor har vi da en sånn ufattelig kapasitet?
Forestill deg den datakapasitet som trengs for å komme seg gjennom en helt vanlig dag me alle de lyder og synsinntrykk samt milliarder av kalkulasjoner som trengs. Bare det å "se" rundt deg krever en ufattelig kapasitet av data-bearbeiding.
Kjører du bil kalkulerere hjernen hele tiden avstander til en mengde gjenstander, farten i forhold til alle disse og vurderer om det er fare for noe, om du skal bremse, redusere farten svinge, øke farte osv.
Skjønner du mengden av informasjoner som passerer gjennom hjernen?

Når dagen er omme, er korttidsminnet fullt, og du blir trøtt og må hvile, ellers får du "Warning" og "Error".
Hva skjer og hvorfor?
Jo, hjernen fortsetter å jobbe med å sortere alle disse inntrykkene du har fått opp gjennom dagens hendelser og det som er nødvendig lagres for senere bruk i de forskjellige "mapper", mens "Temporary" filene slettes. Hjernen har lagret det som trengs og korttidsminnet er klar for en ny dag.

Og så er det allikevel mennesker som funderer på om det er et liv etter døden?
Døden er kun en overgang fra et nivå til et annet.
Du kan tvile på dette eller akseptere det, det står deg helt fritt.

Mye mere kan skrives omkring dette, men de fleste har allerede mistet interressen av å lese dette innlegget siden et langt innlegg tar for mye av den lille tiden vi er tildelt i vår søken etter "noe".

Ha en fantastisk dag der ute.
Olavf

Dolbyprologic
DolbyprologicInnlegg: 1503
21.03.04 12:33
Min personlige mening er at døden er og forblir den største overraskelsen i dette livet - i positiv forstand til og med..

"Av jord er du kommet, og til jord skal du vende tilbake," uttrykker på ingen måte hvem mennesket er, men er menneskets illusjon om seg selv. At dette brukes flittig i begravelsesseremonier er tragisk, hva er vel mer naturlig i en slik sammenheng enn å minne oss om vår åndelige herkomst, - at vi er guder ?

"La de døde begrave de døde", sa Jesus. Og uttrykker at det er to typer mennesker, dem som lever kun for sine materielle og jordiske behov, og dem som ser kroppen som sjelens tempel og forstår at virkeliggjøringen av vår høyere natur er livets egentlige mening..
madcap
madcapInnlegg: 137
21.03.04 14:43
Jeg døde i fjor. Var sinnsykt (!) oppløftende.. Har vært høy siden.
Dolbyprologic
DolbyprologicInnlegg: 1503
21.03.04 15:11
madcap skrev:
Jeg døde i fjor.
---
Vel, hvordan opplevde du den andre siden og hva lærte du ?
madcap
21.03.04 15:26
Beklager, men jeg husker faktisk ikke så mye. Jeg hadde alle svar, men ingen spørsmål å stille (as figures).

Hva lærte jeg? Hmm. At det finnes en Gud, en Plan og at alt går godt til slutt...

Jeg står igjen med annerledes spørsmål. Flere spørsmål. Men vi får vel snart svar...?
madcap
21.03.04 15:29
Husker et lite glimt hvor jeg takket og takket og takket. Ekstase. X tidsenheter senere ble tilbrakt i verdensrommet.
madcap
21.03.04 15:37
... som verdensrommet

OM NAMAH SHIVAYA
Evalill
EvalillInnlegg: 1
04.08.15 21:59

Olavf

Det er første gang jeg er på et sånt forum og tilfeldig leste jeg ditt svar. Utrolig bra skrevet. Det traff meg ihvertfall. Selv om det er 11 år siden :D

(Innlegget ble redigert 04.08.15 22:05)

Langveg
LangvegInnlegg: 11645
05.08.15 22:57
olavf: Selvsagt er der et liv etter døden.

Materien er evig, men organisk materie er underlagt denne syklusen: fødsel, vokster, mogning, visning, død, opprotning.

Men molekylane og atomane vert ikkje borte, dei går over i andre organismar eller samband. Mennesket er organisk materiale, og det som vert att etter døden og opprotning/kremasjon er nok berre molekylane, atomane i nye samband. Det er kan henda eit molekyl frå Caesar i oss alle.

RavnMunin
RavnMuninInnlegg: 23
23.05.16 22:41

Du vet sånn det var før du ble født? sånn blir det.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62665
23.05.16 22:44
Politeia: Hva tror dere skjer etter døden?

Alt etter hvordan man blir "behandlet" etter døden, så ender man som aske i en urne, eller mat for mark og andre småkryp i en kiste "6 feet under". 

Utover det? Ingenting, absolutt ingenting. 

ataak
ataakInnlegg: 115
13.06.16 16:08

Jeg har vært lovlig erklært død to ganger, den første gangen som et resultat av en lengre tids periode på amfetamin hvor jeg gikk i ni dager fullstendig uten søvn, næring og nesten ikke drikke, før det endte med at kroppen til slutt bare stoppet.

Det var en merkelig opplevelse. Jeg segnet om rett innenfor veranda døren etter å ha åpnet den da den eneste tanken jeg hadde i hodet var at jeg måtte ha luft. Så ble jeg liggende der i noe som føltes som dager uten at det heller føltes skremmende, før jeg kjente varmen fra sola og ble omfavnet av noe jeg ikke klarer å beskrive.

Det var som å ligge i et rom, som ikke er for varmt og ikke for kaldt, hvor lyset alltid var tilstrekkelig, men aldri påtrengende og vondt, lydløst men uten å være skremmende, tidløst, med verken behag eller ubehag, bare trygt ...

Trygt er et bra ord ... men som sagt, jeg aner ikke, det var og er umulig å beskrive, og det mest nærliggende jeg kan tenke på som sammenligning er virkelig god opium for de som har befatning med den slags. Perfekt, selv om ordet blir lite, trivielt og banalt.

Hva det var, det er en annen sak, hjernen som endelig fikk hvile, eller det siste sekundet etter at oksygenet var oppbrukt, og jeg var for utslitt til å reagere på at jeg faktisk døde, at jeg bare nøt øyeblikket der og da når jeg endelig fikk hvile, religiøst sammensurium i en døende hjerne...jeg vet ikke, men om det var perfekt der og da, så ble det alt annet den andre gangen.

Jeg hadde kort fortalt en svært depressiv periode et par år senere, som resulterte i mye "oppmerksomhets" kutting på armene før jeg en dag med hang up på speed ( en tilstand hvor man ikke klarer å slutte med det man holder på med om man aldri så mye ønsker) ikke slapp kniven før jeg mistet bevisstheten. Da var det ikke særlig mye som var perfekt.

Jeg svevde i noe som virket som et evig mørke, det var høyfrekvente lyder over alt, lyder som minnet om dyreskrik, som skar igjennom alt, før følelsen av å bli tatt på av usynlige hender begynte, og den eskalerte til det var som om lemmene mine ble dratt fra hverandre, mens jeg hele tiden følte at det aldri ville ta slutt, så selv tidsperspektivet føltes annerledes.

Hva det var, aner jeg heller ikke. Forsterkede sanseinntrykk i en ruspåvirket kropp mens kirurgene gjorde sitt beste for å lappe meg sammen kanskje. Sammensurium av religiøse indoktrineringer ved skyld fordi det var selvpåført... Eller en forsmak på liv etter døden...Jeg vet ikke, jeg vet bare at det var to vidt forskjellige opplevelser og at ingen av dem frister noe særlig til gjentakelse.

Langorm
LangormInnlegg: 7502
22.06.16 22:21
Politeia: Hva tror dere skjer etter døden?

Jeg tror ingenting, fordi jeg ikke er overbevist om noenting. Men hvordan kan jeg si dette, da jeg er overbevist om at det finnes en skaper. Jeg håper og tror, at døden betyr den endelige avsluttningen på livet. Jeg drømmer mye, og svært realistisk. Det meste kan forklares, med selvopplevelser, og informasjon via media o.a. Men noe synes for meg uforklarlig. Som drøm om nåværende bosted. Om det skulle være slik, at mennesket kan gjennoppstå ( etter døden), i en annen skapning. Da frykter jeg døden.

perchri
perchriInnlegg: 7298
06.08.16 20:51
Persona: Etter døden er alt fredelig.... jeg er ikke lengre.

...som når du ble født....du var ikke. jeg husker absolutt ingenting før jeg ble født...og slik blir det vel når jeg dør. Så det ser ut til at du har rett: jeg er ikke lenger.

perchri
16.09.16 09:10
Persona: Etter døden er alt fredelig.... jeg er ikke lengre.

....ja.....like fredelig som før du ble født. Thats it.

Tempelhof
TempelhofInnlegg: 479
27.09.16 02:57

Bevissthet er energi. Energi kan ikke ødelegges. Døden frigjør bevisstheten fra hjernens og kroppens fengsel og reintegrerer det med universet.

(Innlegget ble redigert 27.09.16 02:57)

perchri
14.03.17 20:13
Politeia: Dette hører like mye hjemme her som det gjør på diskusjonsforumet "Livssyn". Men, men...det er nå slik. Noen vil kanskje synes at emnet er utdebattert, men jeg vil uansett høre deres personlige mening omkring dette. Hva tror dere skjer etter døden?

...blir vel som før jeg ble født...husker eller vet ingenting fra den perioden. Ble via min mor skapt fra mat hun spiste, som kom fra jorden. Så....når man dør går allt sammen tilbake til naturen som energi, dersom man ikke kremeres da, da lurer man moder jord, og er et svin som ikke vil gi tilbake det vi hadde lånt............

frode57
frode57Innlegg: 1211
21.03.17 22:05

Av jord er du kommet og til jord skal du gå. Mennesket blir til jord eller brennes over til aske .

Når det gjelder den delen av mennesket som kan gå over i en annen form enn tilbake til jorden så må det være elektriske strøm som driver de små datamaskinene som vi har i hjernen. 

Jeg har mest sansen for de som vil ha fred og forbli steindaud når jeg dør. Men ingen har klart å komme tilbake til døden. 

Døden er noe godt for de av oss som er så heldige å komme opp i en alder som det er naturlig å dø . 

Da er det nærliggende å minne om at en alder på 60 år er ganske så naturlig alder å senke skuldrene og godta at en skal finne døden som naturlig endestasjon. Ingen har enda overlevd og jeg missunner ikke de som klamrer seg til livet. 

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 273
21.11.17 15:51

vi er fortsatt her , energien er avhengig av fuktighet og en kan "bruke" andre levende skapninger ved å ta bolig I dem , om gjerne bare til transport...det kan være menneske eller dyr...forøvrig det samme med dyr, de er også fortsatt her..det er en dimensjon vi ikke  kan se , men noen kan ane dem ..I den andre dimensjonen søker de å finne de som de kan få kontakt med og føre dialog med....de personene på denne siden vil da høre disse ...og blir innlagt på sinnsykehus ...

perchri
30.11.17 23:09
Politeia: Dette hører like mye hjemme her som det gjør på diskusjonsforumet "Livssyn". Men, men...det er nå slik. Noen vil kanskje synes at emnet er utdebattert, men jeg vil uansett høre deres personlige mening omkring dette. Hva tror dere skjer etter døden?

Tot und begraben. Like stille, som fra tiden i dit mors liv. 

kaareaadinnlandet
kaareaadinnlandetInnlegg: 151
02.12.17 19:14

Hvis vi starter med Near-Death Experiences (NDE) og Out-of-body Experiences (OBE) og tar med IANDS ved https://iands.org/home.html og tenker at NDE og OBE har lang historie, kanskje ved Persian Immortals eller Jesus og andre.

Bare den lengden eksistens av sjelen har vært undersøkt synes jeg er betegnende for at det finnes "noe" der.

Sjekk ut:

https://en.wikipedia.org/wiki/Near-death_experience

https://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-body_experience

Noen tror jo de skal være ekstremt smarte og så sier de "sjelen finnes ikke, det er jo åpenbart". Det kan man jo gjøre, men sjelen dreier seg om mennesker som har gjort helt spesielle erfaringer, gjerne ved livstruende situasjoner hvor de gjerne har vært (klinisk) døde.

Sjelen kan også være betegnende for fenomenet "regenerasjon", at kroppen reparerer seg selv, mer eller mindre raskt, fra situasjon til en annen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_(biology)

https://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_in_humans

Vi beveger oss videre til Telepati, også et "symptom" for sjelens eksistens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Telepathy

Og ta med litt kritisk sans, ikke bare denne vrælingen fra de som ikke har peiling. Smartingene er faktisk de som undersøker forhold over lengre tid med åpent sinn:

https://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction

Så selv om man har sett masse hvite svaner så betyr det ikke at det kan finnes svarte svaner selv om de svarte svanene er utryddet nå (fantes før i Australia).

Så det er dette med å identifisere "de svarte svanene" og det kan være en vanskelig jobb, men har man respekt for de som i det minste kan presentere en livstruende situasjon og påfølgende NDE/OBE så kommer man kanskje langt.

For all del, unngå fellen med å høre på alle de "forståsegpåere" som mener, utav det blå og ved ingenting som helst av erfaringer eller grundige undersøkelser, kommer med bastante påstander om det som finnes og det som ikke finnes fordi så enkel er simpelthen ikke naturen! Sier nå jeg.

Kos dere! Virkeligheten er fantastisk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg