kingkopInnlegg: 3121
Det er ikke lenge til NH-90 som skal plasseres sammens med fregattene kommer i tjeneste. Det var vel planlagt at disse skulle til Sola? Dette er et dårlig forslag.
NH90 skal fungere som en forlenget sensor i anti-ubåt krigføring. Det betyr at personellet ombord, taktisk koordinator (TACCO) og sonooperatør (SONO), må være godt kjent i LOFAR, eller ACINT. TACCO skal koordinere søk etter ubåt, gjerne sammen med andre enheter, og har i denne sammenheng kommando over helikopterert. SONO bruker sine sensorer til å lokalisere ubåten. For å kunne utføre jobben, må SONO kunne skille ubåt støy fra alt annet støy i havet basert på informasjon operatøren får i displayer ombord. For å si det enkelt, det er ikke lett....
Men vi har en avdeling i forvaret som er flinke i dette faget, en avdeling som får uhemmet skryt fra allierte og som er blant de flinkeste i NATO til å "ta" ubåter. Det er 333skv på Andøya, som opererer P-3C Orion. Det er en kjent sak at skvadronen får utmerket støtte fra e-tjenesten på Forsvarets Stasjon Andøya.
Det norske ACINT miljøet er lite, men dog kompetent. Siden NH-90 brukes primært til anti-ubåtkrigføring, vil det være avgjørende for den faglige kompetansen til NH-90, at man utnytter den kompetansen som finnes på Andøya.
P-3C Orion har både TACCO og SONO-operatører, og er blandt verdens beste i sitt fag, et fag som NH-90 skal spesialisere seg på. Derfor må man seriøst vudere å samle denne kompetansen på en plass, nemlig Andøya.
Dersom en annen løsning blir valgt, vil vi personellet på NH-90 på langt nær komme opp på det nivået som 333 skvadronen er når det kommer til anti-ubåt krigføring.
Det vil Norge tape på!
BrumlemannInnlegg: 5423
kingkop skrev:
TACCO skal koordinere søk etter ubåt, gjerne sammen med andre enheter, og har i denne sammenheng kommando over helikopterert.
-Bare en bitteliten saksopplysning: Fartøysjefen, altså flygeren, har kommandoen, ikke TACCO.
KjartanAInnlegg: 4228
kingkop skrev:
P-3C Orion har både TACCO og SONO-operatører, og er blandt verdens beste i sitt fag, et fag som NH-90 skal spesialisere seg på. Derfor må man seriøst vudere å samle denne kompetansen på en plass, nemlig Andøya.
Dersom en annen løsning blir valgt, vil vi personellet på NH-90 på langt nær komme opp på det nivået som 333 skvadronen er når det kommer til anti-ubåt krigføring.
Det vil Norge tape på!
-----------
Ja, Sjøforsvaret ble jo torpedert av luft med tanke på tacco. Men en plassering av NH90 på Andøya blir håpløst så lenge fregattene er i Bergen. La oss heller legge ned Andøya og flytte miljøet til f.eks Trondheim eller Bergen.
KjartanA skrev:
Ja, Sjøforsvaret ble jo torpedert av luft med tanke på tacco. Men en plassering av NH90 på Andøya blir håpløst så lenge fregattene er i Bergen. La oss heller legge ned Andøya og flytte miljøet til f.eks Trondheim eller Bergen.
-----------------------
Jasså, blir det håpløst? Hvorfor det? Er det ikke bra om operatørene kan jobben sin?
Lynx er jo stasjonert på Bardufoss, lite Kystvakt der :-)
En liten anmerkning til flytting av miljøet til Bergen, en spøk eller?
kingkop skrev:
TACCO skal koordinere søk etter ubåt, gjerne sammen med andre enheter, og har i denne sammenheng kommando over helikopterert.
-Bare en bitteliten saksopplysning: Fartøysjefen, altså flygeren, har kommandoen, ikke TACCO.
------------
Neeeeei du. Under et operativt tokt er det TACCO, som får input fra alle operatører, som bestemmer hvor fartøyet skal bevege seg, og hvordan man skal bruke alle sensorene. Flyveren flyr. MEN, dersom fartøysjefen mener at en avgjørelse som TACCO tar kan utgjør en risiko mot fartøyet, da kan han nekte å utføre.
Det ligger litt i ordet, Taktisk Koordinator (TACCO).
Min kilde er en pensjonert TACCO, hvem er din? Kanskje pensjonisten skrøner??
kingkop skrev:
Neeeeei du. Under et operativt tokt er det TACCO, som får input fra alle operatører, som bestemmer hvor fartøyet skal bevege seg, og hvordan man skal bruke alle sensorene.
kingkop skrev:
-TACCO er sjef i kabinen, men er ikke fartøysjef, og har således ikke kommandoen over luftfartøyet. Det er det nok en person i cockpit som har. (Jeg har selv vært i Luftforsvaret.)
ultimasriInnlegg: 215
Virker som det er en del ex-fregatt personell her :)
Vil bare kommende med en påstand.. P3 operer på en helt annen måte i ubåtsøk enn det et helikopter gjør. Orion bruker primært MAD og sekundært passive og aktive lytebøyer. Heli bruker aktiv sonar primært og bøyer sekundært. Vedkommende som opererer den aktive sonaren har mye å hente på audiobiten og ikke bare det visuelle ferdig filtrerte dataen som poopper opp på skjermen.
Så min påstand er at operering av aktiv sonar like godt kan gjennomføres på HOS eller på Sola
ultimasri skrev:
Virker som det er en del ex-fregatt personell her :)
Vil bare kommende med en påstand.. P3 operer på en helt annen måte i ubåtsøk enn det et helikopter gjør. Orion bruker primært MAD og sekundært passive og aktive lytebøyer.
------------------------
Å lokaliserer en ubåt primært med MAD er en umulig oppgave, eller helt MAD :-)
Den registrerer ugjevnheter i jordens magnetiske felt når Orion flyr rett over en ubåt. Oddsen for å fly rett over en ubåt uten noe søk er...ja, meget lav. Derfor bruker flyet sonarbøyer, både passive og aktive. I tillegg bruker den radar og ESM. Det er de samme instrumentene som brukes på ASW helikoptre. Det finnes MAD systemer som er tilpasser helikoptre, men om NH-90 får den vet jeg ikke.
La meg bare gjenta at NATOs elite i ubåtjakt finnes på Andøya. Et par ganger i uken "leker" de med en Akula, Oscar, Victor, eller Delta i Barentshavet.
Men for all del, dersom det er så viktig å ha NH-90 på Sola, så blir de nok plassert der. Men kom ikke med at det er nærheten til landliggende fregatter som er så viktig. Som sagt, det er ikke noe Kystvaktbase på Bardufoss, hvor Lynx er stasjonert :-)
Når det gjelder kompetanse, vil aldri NH-90 fra Sola komme opp på samme nivå som 333.skv på Andøya, da de har 46 års erfaring i Ubåtjakt fra Andøya Flystasjon.
Nå hører jeg rykter om at det er planer å etabelerer et alliert treningssenter på Andøya for MPA. Går dette i orden vil MPA fra diverse NATO land komme hit for å trene i ubåtsøk. De vil lære fra ekspertene :-)
Er ingen "rev" i hva personellet på norske MPAer kan og ikke kan, men det er en rimelig kjent sak innenfor NATO at de engelske NIMRODene er mye mer effektive i ubåtjakt enn de norske P3ene.. Så hvorvidt Nato allierte reiser til Andøya for å lære seg dette eller tar kurset i den mer siviliserte delen av verden gjenstår å se.
At P3 primært bruker bøyer er nytt for meg.. muligens har operasjonsmetodene i fredstid noe med økonomi å gjøre også.. men der lærte jeg muligens noe nytt :) Dyktige er de!
ultimasri skrev:
Er ingen "rev" i hva personellet på norske MPAer kan og ikke kan, men det er en rimelig kjent sak innenfor NATO at de engelske NIMRODene er mye mer effektive i ubåtjakt enn de norske P3ene.. Så hvorvidt Nato allierte reiser til Andøya for å lære seg dette eller tar kurset i den mer siviliserte delen av verden gjenstår å se.
------------------
Hvilken kapasiteter Nimrod har i forhold til P-3C vet jeg ikke. Men jeg vet at engelskmennene med sine Nimrod ikke er på hugget i ASW, rett og slett fordi de har ingen båter å jakte på. Ser bort fra nasjonale øvelser/NATO øvelser, som også nordmennene deltar i. De er ikke så "heldige" å ha en av verdens største baser for ubåter noen mil fra grensa.
Det er kanskje synd, for noen, at kompetansen befinner seg utenfor den "siviliserte verden". Det er jo her ute det foregår, og ikke sørpå. Det er et faktum man ikke kommer bort fra.
Lokalisering? ikke se bort fra at de blir plassert på Haakonsvern... På taket til den utvidede tørrdokken :)
Etter ryktene i media av FS07 så blir de stasjonert på Bardufoss. Genialt, ettersom det er null maritim kompetanse der....
kingkop skrev:
Etter ryktene i media av FS07 så blir de stasjonert på Bardufoss. Genialt, ettersom det er null maritim kompetanse der....
-Dette er nok ikke riktig, tvert om. 337-skvadronen, med sine kystvakthelikoptre, har vært på Bardufoss siden tidlig på 80-tallet. Så man har nok lang erfaring med maritime helikoptre på Bardufoss. Faktisk er det ingen andre flystasjoner som har slik erfaring.
Den kompetansen jeg tenker på, som jeg ikke nevnte i innlegget over, er en kompetanse som kystvakten heller ikke besitter, nemlig ASW.
Det er dette som er hovedoppgaven til fregatt NH-90'ene. Meg bekjent, finnes det ikke ASW kompetanse på Bardufoss. Men mekanikere er det der. Da blir spørsmålet, skal man samle mekanikere på en plass, eller den spisse enden, nemlig kompetanse på ASW krigføring fra luften? Tenker da på P-3C Orion og NH-90, som vil i stor grad få samme arbeidsoppgaver ved ASW krigføring.
ASW (Anti Submarine Warfare), for de som måtte lure.
kingkop skrev:
Den kompetansen jeg tenker på, som jeg ikke nevnte i innlegget over, er en kompetanse som kystvakten heller ikke besitter, nemlig ASW.
Det er dette som er hovedoppgaven til fregatt NH-90'ene. Meg bekjent, finnes det ikke ASW kompetanse på Bardufoss. Men mekanikere er det der. Da blir spørsmålet, skal man samle mekanikere på en plass, eller den spisse enden, nemlig kompetanse på ASW krigføring fra luften? Tenker da på P-3C Orion og NH-90, som vil i stor grad få samme arbeidsoppgaver ved ASW krigføring.
ASW (Anti Submarine Warfare), for de som måtte lure.
-Det er nok bare ASW-kompetansen som ikke er på Bardufoss. Den er dog ikke vanskelig å bygge opp. Andenes-miljøet har uansett igen operativ erfarin med bruk av dipping-sonar. All annen kompetanse på maritime helikoptre, både operativt og teknisk, er i dag på Bardufoss. Der er det også tilgjengelige lokaliteter og andre anlegg, noe som ville blitt svært dyrt å bygge opp på Andenes.
Jeg skal ikke gå inn på en diskusjon i dette forumet hva som finnes av ASW og annet Akustisk kompetanse på Andøya, annet enn det som er skrevet så langt i tråden. Men dipping sonar finnes ikke i Norge, og denne kompetansen må uansett bygges opp.
MuppenInnlegg: 1971
tr0ndern: Hadde vel vært bedre med Seahawk til fregattbruk, men så er jo dette svensker da...
Vem har sagt att de är till fregatterna?
Korvetterna har vi därimot, och de bygger vi själva till skillnad från andra nationer....no name!
(Innlegget ble redigert 21.06.12 20:47)