Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk sjømissile

NYTT TEMA
jtv64
jtv64Innlegg: 7
21.09.08 18:58
Er det noen som vet hvordan det går med det nye norske sjømissilet, nsm, er det snart operativt?
Og hvor bra er det i forhold til andre land sine tilsvarende missile?
Guderian80
Guderian80Innlegg: 2941
22.09.08 09:22
Kontrakten mellom Kongsberg DA og Forsvarets Logistikkorganisasjon er i allefall signert i slutten av juni i år:

http://www.kongsberg.com/eng/kda/news/default.asp?id=33490

I tillegg ble det gjennomført testskyting av NSM (Naval Strike Missile) i januar utenfor Los Angeles. Vellykket sådan - mener å huske det ble skutt to missiler. Det skal også foretaes testskyting i høst, med skarpe stridshoder.

NSM må også godkjennes av Stortinget, selv etter at FLO har inngått avtale med Kongsberg. Men det er vel lite som tilsier at politikerne skal sette en stopper for prosjektet.

NSM er av kritisk viktighet, både for fregattene og Skjold-klasse patruljebåtene. Uten NSM er disse høyteknologiske impotente fartøyer, uten relevant stridsevne.
Mentholatum
MentholatumInnlegg: 298
22.09.08 15:53
Vel....uten NSM vil man vel strengt tatt kunne velge et annet sjømålsmissil (selv om jeg hverken tror eller håper det vil skje).

Det sentrale med NSM er jo hvor pålitelig systemet vil bli. Noe som for så vidt illustrerer faren ved å "velge norsk" og et system som er uprøvet / under utvikling. Liten vits med en tremilliardersfregatt bevæpnet med et skranglete missilsystem. (Forløperen, Penguin, hadde jo en skarptest for noen år siden som var horribel....var det ikke fire av seks avfyrte som feilet tro?)

Men når det er sagt, NSM ser jo lovende ut. Ikke minst muligheten for Norge å ha samme missilsystem til både store fregatter, små patruljebåter (vel....Skjold er jo ganske stor), fly (NSM er planagt å gå i bombecargoen internt på JSF) og et eventuelt fremtidig mobilt (på kjøretøy) kystvernsystem (Hellfire er jo ikke akkurat noe å stille opp med mot en fientlig landgangsstyrke, både rekkevidden og ikke minst stridshodet er ganske puslete). Og det minner jo i hvert fall på papiret om kostnadseffektivitet.
Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 10347
22.09.08 17:24
Vi trenger NSM. Den har i over et tiår vært ansett som Norges "vidundervåpenet" og med en slik innbyggede fleksibilitet vil være kostnadseffektiv samt ha et stort spektrum av ulike våpenplattformer.

Penguin var god og egentlige meget godt å ha for hånd i 1980-årene med en høy nok pålitelighet for aktuell strid slik at den var brukt av flere andre land inkludert USA, merkelig nok vet ikke jeg helt om det var brukt i strid. Dessverre nok led Penguin sterkt fordi stadige test og improvisering som vedlikehold var viktig for å garantere pålitelighetsgraden som selvsagt blir mindre jo lengre tiden gikk og spesielt hvis våpnene var utsatt for litt av hvert. Skarptesten var dessverre nok helt nytt på mange år og resultatene blir noe skufferende. Det kostet mye å ha et våpenkonsept operativt med en høy pålitelighetsgrad og dette vil helt sikkert rammet NSM om det ikke blir tatt forholdsregler. En missil er egentlige snakk om skrøpelige greier som måtte passes godt hele tiden, hvilken de fleste kjent med missilene og avanserte raketter forsto så altfor godt.
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
23.09.08 00:15
Husker da jeg var i forsvaret så var det vist vane å skyte opp "gammel" ammo, vi fikk f.eks. skyte noen M-72 som var gått ut på dato eller på tur som det ble sagt.

Så ett program på History channel tror jeg det var om torpedoens utvikling og hvordan man i USA drev å utviklet programmet, f.eks. så kosta en torpedo så mye at man tillot bare en prøveskytning som resulterte i ett bom eller lignende.
Når dem måtte brukes i krig så feilet dem fleste av torpedoene fordi man ikke hadde testet ut .. (p.g.a. økonomi), det var en feil USA lærte mye av tror jeg.

---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they would have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2684
23.09.08 12:58
Noen som vet om NSM vil kunne festes på UAV'er. Det må jo bli et bra våpen, vanskelig å oppdage høyt oppe i lufta, og meget stor rekkevidde og slagkraft. Evt kan jo UAV'er brukes til å styre NSM fra lastebiler i og med at lastebilens våpen da får mye større rekkevidde. Er dette mulig?
Til sist hva med NSM fra ubåter, og i rollen for å bekjempe landmål. Noen som har peiling og kan (hvis dette ikke er hemmelig da) si noe om temaene ovenfor.
Hilsen Tetilkje
Will_i_nickersen
Will_i_nickersenInnlegg: 488
23.09.08 14:25
TetilKje skrev:
Noen som vet om NSM vil kunne festes på UAV'er. Det må jo bli et bra våpen, vanskelig å oppdage høyt oppe i lufta, og meget stor rekkevidde og slagkraft. Evt kan jo UAV'er brukes til å styre NSM fra lastebiler i og med at lastebilens våpen da får mye større rekkevidde. Er dette mulig?
Til sist hva med NSM fra ubåter, og i rollen for å bekjempe landmål. Noen som har peiling og kan (hvis dette ikke er hemmelig da) si noe om temaene ovenfor.
Hilsen Tetilkje

Dette blir ren synsing fra min side, har verken regnet på det eller satt meg helt inn i det.
Men jeg regner med at Nsm blir for stor og tung for uav'er, hellfire (og muligens maverick?) er vel det største dagens modeller kan ta.

Når det gjelder ubåt er vel størrelsen også der det jeg er usikker på, ellers er det vel alltids mulig å lage en sub versjon som amerikanerne gjorde med harpoon, de funker vel også på israels diesel ubåter.
Mentholatum
23.09.08 14:38
Blir jo bare spekulasjoner, for jeg aner ikke, men NSM på UAV'er høres ikke logisk ut i det hele tatt. NSM blir tung og lang og svær, beregnet på et relativt kraftig stridshode og lang rekkevidde (150+ km). Bruken av missiler på UAVer er jo fornuftig for å ta ut mål som observeres der og da, men da er små kortholdsmissiler med stor nøyaktighet det som brukes.

Men kombinasjonen UAV som spotter og NSM på kjøretøy høres interessant ut, i kombinasjon med landbasert mobil radar kanskje. Det ligner et slagkraftig kystforsvarssystem. Og så kan vi jo alltids drømme oss bort et par tiår inn i fremtiden, til ubemannede fly med absolutte stealth-egenskaper og lang rekkevide og muligheter for å kontrollere store havområder i lang tid og en "lettet" NSM eller to i bombecargoen (igjen, lang missilrekkevidde er ikke nødvendig hvis lancheren kommer nær nok målet - det er bedre at det ubemannede flyet har det ekstra drivstoffet enn at missilet har det).

NSM på ubåter? Også interessant.Så vidt jeg vet utvikles de nye tyske ubåtene med muligheter for å launche missiler fra torpedotubene. Og det er vel sannsynlig at det er en variant av denne typen ubåter Norge vil anskaffe ved neste korsvei. Ikke minst for Norge, med et lite antall marinefartøyer (= sårbar marine), vil ubåter med offensiv slagkraft på lengre enn "torpedoavstand" være en fordel.
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15139
25.10.14 15:43

Fra før har vi NSM for avfyring fra land enheter som Polen bruker, og fra skip som de norske marinefartøyene.

Så har vi JSM som er krypet for å pass inn i våpenrommet på JSF, eller henge under vingen på andre fly.

Her en video som viser de to første variantene.

Nå har opplysninger om en tredje variant dukket opp. En som kan skytes opp fra vertikale launchere. Slike finnes på mange lands krigsskip, og de finnes på endel ubåter. I utgangspunktet er det en JSM som har fått en stor booster.

Det er helt klart USA som har ytret ønske om en slik, og vi ser LM står som samarbeidspartner på utgaven for vertikal utskytning.
Kanskje får KDA en stor eksport av NSM/JSM/xSM etterhvert. 

nometalhorse
06.05.16 21:58

Den amerikanske marinen anskaffer Naval Strike Missile (NSM) for potensielt å bruke det norske våpensystemet til å øke slagkraften på sine nye, såkalte «Littoral combat ship» (LCS).

Den skal i første omgang igjennom en omfattende testfase, og en gang etter september 2018 får vi vite om det blir en stor ordre av dette.

Hittil er NSM eksportert til ett land, Polen, der det brukes til landbasert sjøforsvar. I tillegg har Malaysia vedtatt å integrere NSM på seks fregatter som er under bygging.

nometalhorse
20.12.16 23:17

Ny milepæl under utviklingen av JSM.

29. oktober i år ble et nytt testmissil sluppet fra et F-16 tilhørende US Air Force over Utah test and training range (UTTR) utenfor Salt Lake City. Dette skytefeltet er det eneste stedet i USA at man kan teste kryssermissiler over land.

– Den store forskjellen var at vi nå for første gang slapp et fullt operativt missil med motorframdrift som gjennomførte en veldig lang flukt(langt over 200 kilometer) og demonstrerte mye av ytelsen vi ønsker når missilet er ferdig utviklet.

Mentholatum
13.02.17 21:23
nometalhorse: Hittil er NSM eksportert til ett land, Polen, der det brukes til landbasert sjøforsvar. I tillegg har Malaysia vedtatt å integrere NSM på seks fregatter som er under bygging.

Pluss Tyskland! :)

https://www.tu.no/artikler/tyskland-skal-ha-norske-missiler-pa-alle-sine-fregatter/376522

Slik jeg (trodde jeg) forstod det, var RBS15 fra Saab allerede valgt i denne rollen. Men slik ble det altså ikke. Det er nesten så man synes synd på Saab om dagen...

Tyskland er for øvrig i gang med å forberede en ny generasjon fregatter (noen steder referert til som MKS 180). Denne får altså Joint Strike Missile fra Kongsberg, kanskje også anti-ubåtkampsystem fra Kongsberg (?), den er planlagt med ESSM som primært luftselvforsvar, og den blir i størrelse og bruksområde slik at den vil passe veldig godt som erstatning for Nansen-klassen når man finner ut at den må erstattes. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg