Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

F-35/JSF er et jagerfly med topp ytelser

NYTT TEMA
PaRadiZer
PaRadiZerInnlegg: 362
08.11.08 11:35
Intervju med testpilot Jon Beesley og Generalmajor Charles Davis i US Air Force, om F-35s kapasiteter og ytelser. Dette bekrefter at F-35 har ytelser helt i toppklasse og er alt annet enn et "tregt bombefly".

http://www.livescience.com/technology/081107-f-35-fighter-jets.html

"In terms of aerodynamic performance, the F-35 is an excellent machine, Beesley said. [..] According to Beesley, the four current test pilots for F-35 have been most impressed by the aircraft's thrust and acceleration. In the subsonic flight regime, the F-35 very nearly matches the performance of its' larger, more powerful cousin, the F-22 Raptor, Beesley explained. The "subsonic acceleration is about as good as a clean Block 50 F-16 or a Raptor- which is about as good as you can get." Beesley said."

Mvh
Bjørnar Bolsøy
bhll
bhllInnlegg: 548
08.11.08 11:37
At amerikanerne lovpriser sitt eget fly er vel ikke veldig overraskende`?
PaRadiZer
08.11.08 12:19
bhll skrev:
At amerikanerne lovpriser sitt eget fly er vel ikke veldig overraskende`?
#############

Det kan du gjerne si, men ser man forbi det gis det her en direkte sammenligning til to andre fly med førsteklasses ytelser.

Mvh
Bjørnar Bolsøy
varjen
varjenInnlegg: 15092
08.11.08 15:43
Nå sammenligner har jo flyet med F22 og F16, og ikke med JAS som jo er konkurenten.
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
Slopy87
Slopy87Innlegg: 737
08.11.08 23:29
er veldig enkelt:

beste jagerflyet: F22 (får vi ikke kjøpt)
nest best SU-35/SU-37 (får vi kjøpt)

lengre ned på listen. kommer resten...

er tullete å kjøpe F-35.. det aller beste hadde vært å kjøpt F22, men iogmed at dette ikke er tilgjengelig. og kjøp av russiske fly er uaktuelt.. ville jeg gått for Griben... billigere, Svenskene har kommet med MYE bedre avtaler ellers. og tviler på at ytelsene er så mye lavere, heller motsatt...
Trasherhead
TrasherheadInnlegg: 30
09.11.08 02:04
Det jeg finner så mystisk er hvor mye fly-erfaring alle som er med i denne debatten har fr å fly både F.35 og Gripen.
Bullcocks...
Dere baserer dere på egne preffeereanser for land, utesende på flyet, og "teknisk" data fra simlueringer som ikke har tilnærmet rette fakta for noen av flyene ettersom disse er sikkerhetsstemplet.
Det eneste man kan gå ut fra er at Gripen er et fly basert på gammel teknologi, mens F35 er basert på F22 som er ny teknologi. Og ut fra dette se på hvor lenge flyet vil overleve i de fremtidige senarioene, som er i forsvars sammenheng, noe som gjør at flyet skal integreres sammen med resten av forsvaret vårt. NASAMS, bakkeforsvar og sjøforsvar.

Og hvis man skulle kjøpe noe annet fly så måtte det bli neste generasjons russiske fly.
guttemann
guttemannInnlegg: 1590
09.11.08 17:29
Jeg håper at USA snur litt på eksportene sine. Amerikanske styrker får droner for 70 millioner dollar for 4-pakker. Dette gjør at vi kunne fått åtte droner til en milliard kroner, rundt regnet. Det er et alternativ som kunne sørget for at vi både hadde overvåkning av fiske-ressursene våre og raketter mot sjømål og luftmål oppe i lufta, klare til bruk. Dette er ikke noe primær-system, men det ville gjort jobben for jagerflyene våre veldig mye mindre komplisert. Uheldigvis så er mark-up prisen veldig høy nå. Nærmere 100% på eksport. Dermed er ikke dette noe alternativ, men jeg håper at Kongsberg-gruppen jobber med saken.
PANTEREN_8
PANTEREN_8Innlegg: 8667
11.11.08 17:15
SU-35BM er fremtidens og nåtidens beste jagerfly. Det er helt overlegent flytyper som F-15 Eagle og F-18 Hornet, og vil med letthet også kunne skyte ned F-22 før F-22 Raptor ser SU-35.

Russerne har kommet med 6.generasjon "Jagerfly".

http://www.youtube.com/watch?v=hpgMH92jieg&feature=related

Med vennlig hilsen Panteren
PANTEREN_8
11.11.08 17:59
http://www.youtube.com/watch?v=d9SOfTJhLcM&feature=related

Su-35BM tilsvarer 8 JSF F-35 i slagkraft, en Su-35 moser F-35 lenge før disse er i stand til å kunne se Su-35. Hastighet og vekt er da av en helt annen klasse enn de lette flyene JAS 39 Gripen og JSF F-35.

Selv F-16 50 Block er i mange tilfeller et bedre jagerfly enn JAS 39 Gripen og F-35.

Topphastigheten på F-35 er ca. mack 1.6

PaRadiZer
11.11.08 18:15
PANTEREN_8 skrev:
SU-35BM er fremtidens og nåtidens beste jagerfly. Det er helt overlegent flytyper som F-15 Eagle og F-18 Hornet, og vil med letthet også kunne skyte ned F-22 før F-22 Raptor ser SU-35.
###############

SU-35BM, Super Flanker, er en formidabel flymaskin, men ditt siste punkt om F-22 er ikke korrekt.

F-22 er et stealth-fly og Flankerens radar er ikke effektiv mot denne. SU-35s IR-optiske system har også en begrenset ytelse og har bla. ikke evne til hurtig volumsøk, noe som gjør at den stort sett må cues av radar. I det Flankeren forsøker å benytte sin radar vil F-22s passive ESM-system oppfatte dette og piloten vil gjøre mottiltak, f.eks. avfyre missiler, før Flankeren kan reagere effektivt.

F-22 vil også benytte sin avanserte AESA-radar i såkallt "Low Probability of Detection", eller stealth-modus, noe som gjør at Flankeren ikke vil registrere at den er under oppsikt.

Det samme gjelder for F-35, men F-35 har i tillegg fordel via sitt unike IR-optiske system som ligger en teknologisk generasjon foran det russiske.

Mvh
Bjørnar Bolsøy
PaRadiZer
11.11.08 18:30
PANTEREN_8 skrev:
Su-35BM tilsvarer 8 JSF F-35 i slagkraft, en Su-35 moser F-35 lenge før disse er i stand til å kunne se Su-35. Hastighet og vekt er da av en helt annen klasse enn de lette flyene JAS 39 Gripen og JSF F-35.

Selv F-16 50 Block er i mange tilfeller et bedre jagerfly enn JAS 39 Gripen og F-35.
############

Hvilke tilfeller skulle det være? F-35 er en hel generasjon mer moderne og betraktelig mer slagkraftig enn F-16.

Hvordan har du regnet ang. SU-35 og F-35 slagkraft? Flankerens Irbis-E radar og IR-optisk er ikke effektiv mot F-35 på lengre avstander. De publiserte tallene fra Tikhomirov hevder en effektiv rekkevidde på knapt 45 km mot mål i klassen til F-35, hvilket betyr at F-35 har overraskelsesmomentet og en komfortabel margin for mottiltak og avfyring av missiler.

Mvh
Bjørnar Bolsøy
PANTEREN_8
11.11.08 21:08
PaRadiZer
_________

Su-35 har betyderlig høyere topphastighet, kan gå høyere enn både JAS 39 Gripen og JSF F-35. Disse to siste kan bare gå opp i 50.000 fots høyde, mot over 65.000 fot for Su-35. Om sommeren når vi har midt-nattsol så spiller det ikke så står rolle å være usynlig på radaren, i sola ser man flyene "visuelt", og JAS 39 Gripen har ikke murligheter mot F-16 engang, fordi F-16 kan lande i sidevind på Bodø og Ørland.

F-16 veier 14 tonn, JAS 39 Gripen veier bare 9 tonn, og som flere av fars kolegaer sier, flyet er alt for lett. Her i Norge kan det være klokt å velge et fly som både har vekt nok til å takle take off og landing, samt et fly med to motorer, særlig sett i relasjon til at hav-omeråder blir politisk sett på som noe som blir prioritert fra myndighetens side for overvåkning. Vi kan ikke møte Su-35 med JAS 39 Gripen, et fly som har hatt mange ulykker, selv en pilot ble skutt ut av sitt gyrostabile katapultsete i Nord-Sverige helt umotivert, han veide vist for mye...

Du kan sikkert mye om fly, tviler ikke at du er dyktig, jeg kan vel litt selv om fly slik som F-16, men jeg er ingen pilot, men kjenner noen.

Hovedsaken slik jeg ser det er at Norge får et så bra jagerfly som murlig, og her mener jeg Norge har havnet i et "uføre" med to dårlige alternativer som begge har store svakheter, F-35 kan bare gå i maksumun 1600 km/t. JAS 39 Gripen er for lett og begynner å bli gammelt allerede.

Selv synes jeg Norge burde ha satset på Eurofigheter Tyfoon, den har to motorer og kan møte Su-30 og Su-35 i allefall i høyde for avskjæring. Med stadige oftere besøk av MIG-31 og Tu-160 trenger vi et fly som kan gå opp i 65.000 fot, det kan både Rafale og Eurofighter, men av en eller annen grunn er de to desidert beste flyene skrotet av Norge. Dette tror jeg er bevist politikk, for Norge har nok valgt Lockeed Martin slik som 4 C-130J, C-130J er sikkert et bra fly, slik P-3 Orion, som du vet har disse to flytypene samme motorer, dog får C-130J nye propeller i forhold til de 6 C-130 vi kjøpte i 1969.

JSF F-35 burde Norge aldri ha satset på, F-16 ble i sin tid utviklet av General Dynamic, med F-100 motoren fra General Electric. Trist at vi velger et jagerfly som ikke kan fly fortere enn Mack 1.6, Tu-160 kan fly mye fortere og mye høyere... Russere ler av oss.

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 365
11.11.08 21:20
Slopy87 skrev:

ville jeg gått for Griben... billigere, Svenskene har kommet med MYE bedre avtaler ellers.

I følge Eide rapporten er ikke Svenske gjenkjøpsavtaler stort verdt. Les kap 4.3.4

http://www.annalindhbiblioteket.se/publikationer/uppsatser/2001/chp9901/eide_1014.pdf

Jeg betalte min skatt med ett smil, men de VILLE ha penger.
PaRadiZer
11.11.08 22:19
PANTEREN_8 skrev:
JSF F-35 burde Norge aldri ha satset på, F-16 ble i sin tid utviklet av General Dynamic, med F-100 motoren fra General Electric. Trist at vi velger et jagerfly som ikke kan fly fortere enn Mack 1.6, Tu-160 kan fly mye fortere og mye høyere... Russere ler av oss.
############

F100-motoren er vel fra Pratt & Whitney. Det er også slik at F-35 utvikles av det som før het General Dynamics, som ble kjøpt opp av Lockheed Martin på 1990-tallet.

Feilutskytningen til Gripen i fjor skyltes ikke pilotens vekt, men at pilotens G-suite, som fylles og tømmes for luft ved hurtige manøvreringer, kom bort i utskytningshåndtaket og forårsaket en utilsiktet eject. En betenkelig designfeil, men som var lett å gjøre noe med.

Og det er vel ingen fly med bedre kortbaneytelser enn Gripen i dag.

Med all respekt, de momentene du nevner er ikke relevant i moderne luftkamp. Som du ser i intervjuet med Generalmajor Davis over, er det svært sjelden kampflyene beveger seg noe særlig over mach 1. Nesten all luftkamp skjer subsonisk eller like rundt mach 1 (transsonisk). Det er altså her jagerflyene må være gode, ikke ved mach 2. F-35 har verdens kraftigste jetmotor (i jagerfly) og svært lite luftmotstand, noe gir svært god aksellerasjon og ytelser i dette flyregimet.

F-35 kan også gå høyt. Hvor høyt er gradert, derimot kan vi regne med at det er en del over 50000 fot. Men igjen er det ikke så viktig ved moderne luftkamp. Et missil kan plukke ned en "high flyer" om det er nødvendig, akkurat som våre F-16 gjør i dag.

Ikke godt å si hvor du har din oppfattning om stealth og midnattsolen, men jeg kan si at du ikke ser et jagerfly på noe særlig over 5 nautiske mil, og da i dagslys under ideelle forhold. Legg til skumring, norlandsk bikjevær, litt dis og skyer og du er meget glad du har IR-optiske hjelpemidler til identifisering, navigasjon og luftkampmanøvrering. På dette området er F-35 langt foran alle andre.

F-35s stealthegenskaper og gjør også at missilene til Flankeren ikke får noe særlig å bite fast i, selv på nært hold. Legg så til F-35s svært avanserte system for jamming og egenbeskyttelse og Flankeren må skyte kanskje både 3 og 4 missiler for å lykkes. Trolig er han for lengst skutt ned av den norske piloten, eller hans wingman sniker seg opp bak Flankeren og tar den ut med kanon, uoppdaget pga. stealth.

Mvh
Bjørnar Bolsøy
Trasherhead
TrasherheadInnlegg: 30
18.11.08 02:00

Jeg vil gjærne påpeke at flyet skal passe sammen med det resterende luftforsvaret, NASAMS verdens mest avanserte SAM system, som har en rekkevidde på over 100km med de missilene som forsvaret har idag. Dvs at om et bombefly fløy rett over en NASAMS utskytnigsrampe så måtte den fløyet langt over stratosferen og opp i høyden hvor nordlyset dannes. Det skjer bare ikke.

Ettersom flyet skal brukes i en forsvarskamp, med untak av når enn Nato og FN roper om hjelp, så er dette meget relevant.
Og det er her flyets even til å gjøre flere ting kommer inn.
Ved en eventuell invasjon fra Russland, så vil fly være et veldig lite problem i forhold til den armadaen av tanks som kommer til å strømme over grensen.
De 150 Leo2 tanksene som norge har er jo absålutt i toppklasse, men man må ha fly som kan gi støtte til dem.
Jeg gidder ikke ta opp Stealth evnene til F35 ettersom PaRadiZer fylte det veldig godt inn.

Slik jeg ser det for meg så komplimenterer F35 godt NASAMS systemet og land enhetene norge har.

johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
18.11.08 18:26
PANTEREN_8:

Topphastigheten på F-35 er ca. mack 1.6

Hehe, for noe sludder. Latterlig.

Anders1989
Anders1989Innlegg: 28
22.01.09 22:24

Panteren, jeg er ikke helt overbevist om kunnskapene dine da du uttaler deg om NASAMS 2 som om du kan alt om systemet. For nesten ingenting av det du har kommet med om det systemet er riktig.

PANTEREN_8
23.01.09 17:53
Anders1989: For nesten ingenting av det du har kommet med om det systemet er riktig.

NASAMS- systemet.

NASAMS.

Mvh. Panteren

Anders1989
Anders1989Innlegg: 28
24.01.09 00:09

Oh? Noen kilder? Nå ble jeg imponert. Du vet ikke forskjellen på en rakett og et missil, du omtaler AMRAAM som AIM-RAAM. I tillegg mener du at det er missilet som heter NASAMS ved å si: "NASAMS bygger på tanken om at Norge skal bruke den samme raketten AIM-RAAM både på F-16, og som en bakke til luftvernrakett, som da går under navnet NASAMS.". HÆ? Har du ikke fått med deg at våpensystemet heter NASAMS og at missilet heter det samme uansett hvor den skytes fra? Og hvordan kan rekkevidden bli større når missilet har startfart = 0 enn når det skytes fra F-16 med fart rundt 1000 km/t?

No kudos for you my friend :)

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 44630
17.03.09 08:11
PaRadiZer: Intervju med testpilot Jon Beesley og Generalmajor Charles Davis i US Air Force, om F-35s kapasiteter og ytelser. Dette bekrefter at F-35 har ytelser helt i toppklasse og er alt annet enn et "tregt bombefly".

Men blir det noensinn operativt ?

PaRadiZer
17.03.09 10:59
lusekoftan: Men blir det noensinn operativt ?

Foreløpig tyder det ikke på noe annet. Den første US Marine Corps skvadronen skal etter planen være operativ i 2012 og så følger USAF og US Navy etter.

Mvh

Bjørnar Bolsøy

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
20.03.09 03:32
lusekoftan: Men blir det noensinn operativt ?

Det jeg lurer på er følgende ; kommer vi noengang til se JAS NG operativt ? De har jo knapt noen kunder , bare en motorleverandør , ingen leverandør av radar , sambandet kan avlyttes av enhver fjortis med scanner , eller elgjeger for den del . Skulle tro det var AirfiX eller Revell som sto for utviklingen !

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 44630
20.03.09 06:01
sabre2: sambandet kan avlyttes av enhver fjortis med scanner , eller elgjeger for den del .

Lika sannolikt som att det kommer att gå at skyte ned J35 med en slangbella om J35 noensinn blir operativt, är inte danskarna kloka nog att släppa det amerikanska konkursprojektet ?

cochisedied
cochisediedInnlegg: 8451
20.03.09 06:46
sabre2: sambandet kan avlyttes av enhver fjortis med scanner , eller elgjeger for den del

Ad dette med sambandet:

Kampfly og deres egenskaper gir jeg meg  ikke ut for å ha så god greie på.  Sambandsutstyr derimot vet jeg en del om, ikke at en trenger ha så mye mer enn sunn fornuft for å stusse over at dette stadig bringes inn i diskusjonene.

Det svenske forsvaret ligger (pga av økonomiske prioriteringer) noe etter tidsplanene for et nytt kryptert samband til bruk fly/fly/bakke.  Jeg skjønner bare ikke hva dette har med en diskusjon om Gripen som fly å gjøre.  Om Norge hadde valgt Gripen, ville ikke flyet blitt utrustet med svensk samband/kryptering i noe tilfelle - det sier seg vel selv?

Politisambandet i Oslo kan også avlyttes  "av enhver fjortis med scanner , eller elgjeger for den del" - kan man derav slutte at politiets biler er dårlige?

cochise-

KHWS
KHWSInnlegg: 15694
20.03.09 06:57
cochisedied: Politisambandet i Oslo kan også avlyttes  "av enhver fjortis med scanner , eller elgjeger for den del" - kan man derav slutte at politiets biler er dårlige?

Nei, men det er veldig greit å vite hva de holder på med. Dette gjelder spesielt for de som har forbryterske hensikter.

cochisedied
cochisediedInnlegg: 8451
20.03.09 07:06

Hehe - javel.  Da får vi lovlydige håpe at dere mister den muligheten etterhvert.

cochise-

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
20.03.09 16:50
cochisedied: Kampfly og deres egenskaper gir jeg meg  ikke ut for å ha så god greie på.  Sambandsutstyr derimot vet jeg en del om, ikke at en trenger ha så mye mer enn sunn fornuft for å stusse over at dette stadig bringes inn i diskusjonene.

Tror du misforstår litt her . Ville bare senke meg ned på lusekoftas nivå , han spammer jo i det uendelige om F-35 .

Han har tydeligvis minimal kunnskap , men spammer stadig om " detta mycket långsama plan , som aldri någonsinn kommer i luften , som blir så mycket dyrare enn Gripen osv osv ." Men når han får spørsmål om påstandene sine spretter han over på andre udokumeterte påstander . Det blir omternt som å fange en slimål .

Han har tydeligvis en enorm frustrasjon mot Norge etter at vi valgte bort JAS . Vi har tydeligvis overtatt etter Israel som hovedmotstander .

Mann1965
Mann1965Innlegg: 34
04.06.12 07:03

Hva er så grunnen til at vi ikke får kjøpt den ekte Raptoren F22? Litt merkelig dette her. Vi er jo et NATO land så hvorfor vil ikke Amerikanerne selge oss de beste?? De Russiske SU35/37 er jo tilgjengelige og de er oppimot like bra som F22, kanskje til og med bedre?!! Men som godt kjent så er det jo prislappen som gjelder til syvende og sist. Virker litt absurd at Amerikanerne ikke vil selge oss F22 når Russerne vil kunne selge sin ypperste teknologi til en noe billigere prislapp.

C_M_D
C_M_DInnlegg: 9518
04.06.12 15:35
Mann1965: Hva er så grunnen til at vi ikke får kjøpt den ekte Raptoren F22? Litt merkelig dette her. Vi er jo et NATO land så hvorfor vil ikke Amerikanerne selge oss de beste?? De Russiske SU35/37 er jo tilgjengelige og de er oppimot like bra som F22, kanskje til og med bedre?!! Men som godt kjent så er det jo prislappen som gjelder til syvende og sist. Virker litt absurd at Amerikanerne ikke

Praktisk sett så hadde det vært best for Norge å ha kjøpt enten et kampfly av EU eller av Russland sine dette er naboene og ikke minst siden de er VILLIGE til å selge til Norge.  Det er svært uheldig at USA skal ha monopol på flykjøp egentlig når denne tråden er snart 4 år gammel, og siden den til frem til idag har vi fått vite at F-35 sliter som bare det og blir utsatt frem til 2016-2017.   F-22 produseres ikke lenger og den ønsker ikke USA å selge til noen, inkludert Norge så den får man ikke uansett. Dessuten har F-22 aldri sett en kamp verken i Libya eller noen steder, den sliter med store problemer blant annet oksygentilførsel. Så den er egentlig heller ikke helt 100% operativ og klar til kamp.  Den er vel mer egentlig til psykologisk avskrekking.

Skulle man hatt en bestilling av Russland så måtte det ha vært T-50. Russland har et mål om å bygge 1000 av disse flyene, om de greier det er jo en annen sak. Men målet er iallfall 1000 hvor 200 går til Russland, 200 til India så går 600 til helt andre land igjen. Og det er blant disse 600 Norge skulle ha vært hos. Men dette ble ikke tilfellet ei heller ble Typhoon valgt, så det er veldig kjedelig å sitte og vente på et fly som sliter til de grader at det beste hadde vært å avlyse hele greia og heller gå for all-out combat drones.

Det å forsvare luftrommet til Norge betyr heller ikke at man trenger fly. SAM-systemer slik som S-300PMU2 og S-400 er det Norge skulle ha hatt og andre diverse systemer Russland og Kina har, fremfor NASAMS som har vel bare 25 km rekkevidde.

C_M_D
C_M_DInnlegg: 9518
06.06.12 01:11

En god artikkel som kom ut idag, bekrefter egentlig det jeg sa:

http://www.dagbladet.no/2012/06/05/nyheter/f-35/politikk/innenriks/droner/21934137/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg