Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Hvordan er Norge til å sette pris på sine soldater

[ Trådet ] NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 12939
18.06.10 10:33

Ingen statsråder møtte opp da 300 Afghanistan-veteraner ble hedret av det offisielle Norge etter endt tjeneste.

Hvordan er Norge til å sette pris på sine soldater?

f100
f100Innlegg: 35
18.06.10 11:46

Ser ikke helt hvorfor statsråd skal møte opp ved hjemkomst. Hva vet vel de om tiden der nede. At en statsråd skal stå å lese opp en tale enn annen har skrevet, betyr ikke en dritt. Hadde mye heller satt pris på om en i forsvaret hadde som visste hva han/hun prata om hadde sagt noen ord. Ja, det er Norge som har sendt soldatene ut i verden med politiske motiver, men soldatene har dratt frivillig og det er noe de har lyst til å gjøre. Som en veteran selv, ble jeg irritert over en politiker som solte seg i glansen over den jobben mine soldatkompiser og jeg hadde gjort. Ellers mener jeg soldatene våre gjør en kjempe jobb og det er mye viktigere at de får oppfølging når de kommer hjem enn et tubakor. Eller noe som er enda viktigere.At pårørende får enn viss innføring i hva som kan vente dem i tiden etter utenlandsreise. 

mixer23
mixer23Innlegg: 67
18.06.10 17:22

Her har vel Norge en lang vei å gå ja. Synes absolutt at politikere/statsråder bør stille opp i slike anledninger. Det er tross alt de som sender soldatene ut. Selv om de ikke vet mye om hva som skjer i utenlandsoperasjoner, bør de ihvertfall vise såpass mye respekt at de stiller opp.

At politikerne ikke stiller opp gjenspeiler jo bare holdningen generellt i Norge. Har selv jobbet i Forsvaret i lengre tid, og må si at jeg har meket en markant holdningsendring. Nå er man nesten flau over å vise seg ute i uniform, og får følelsen av at folk ser på en som en tulling som gidder å jobbe i Forsvaret. Er visst ikke mange som ser verdien/nødvendigheten av å ha et Forsvar lengre.

Bor for tiden i USA, og her kan man si at holdningen er en helt annen. Kommer man til et offentlig sted i uniform her borte, blir man behandlet med en utrolig respekt. Har til og med opplevd fremmede folk (i alle aldre) komme bort for å takke for innsatsen man gjør "to protect our freedom". Da kan man snakke om å bli verdsatt for innsatsen man gjør...

moskos
moskosInnlegg: 8464
19.06.10 07:31
VG Nett: Ingen statsråder møtte opp da 300 Afghanistan-veteraner ble hedret av det offisielle Norge etter endt tjeneste. Hvordan er Norge til å sette pris på sine soldater?

De synes det er flaut å være i krig

Abernaber
AbernaberInnlegg: 2954
19.06.10 07:36

Nordmenn i "krig" er da stort sett langt unna de aktive områdene. Norge som stat legger alltid mer penger i potten, for nettopp å unngå ha folk i de mest risikofylte områdene.

Om det står en eller annen AP-pamp å tar imot på flyplassen etter endt tjeneste, tror jeg betyr mindre for de aller fleste, enn om familien står der å tar imot.

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 1147
19.06.10 12:11

Norske soldater skal ikke synes eller høres. Ikke skal de hedres heller.

Det er bare slikt det har blitt i Norge.

Bekkelokk
BekkelokkInnlegg: 451
19.06.10 17:03

Det er skammelig, men intet nytt. Forstår ikke helt hva det er med Norge og det å ikke hedre regulære soldater...

TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2410
19.06.10 17:12

Denne saken viser bare hvor skammelig og ynkelig de ansvarlige norske politikerne er.  Soldatene hadde fortjent en hjemkomstparade på Karl Johan!! Hadde selv møtt opp glatt for å vise min respekt, selv om jeg ikke har vært annet en vernepliktig hjemme i Norge.

Har nå selv laget et Støtt Våre Soldater skilt og hengt på døra mi hjemme. Når jeg forteller venner at jeg har gjort det synes flere av dem det er rart, selv om de sier de støtter soldatene. Det skal altså være lov til å si slikt i det stille, men ikke faktisk VISE det i noe mer enn ord?

Politikerene er samtidig bekymret over en krigskultur i forsvaret. Med sin distanserende holdning til hele Afghanistankrigen får de akkurat det de frykter mest: Hvorfor skal soldatene være lojal mot regjering, folk og Storting (hvis det er definisjon på fryktet krigskultur), når de ikke engang gidder å bry seg når dem kommer hjem igjen?

Vi har mye å lære av f.eks USA, Storbritannia, Danmark, Finland og Russland når det gjelder å hedre våre soldater. Gamle som unge.

GreenManalishi
GreenManalishiInnlegg: 167
24.06.10 08:54

Slik har det vært siden krigen var over i 45'. Bare se på hvordan krigsseilerene har blitt behandlet, eller hvordan de som overlevde tyske kz-leire ble behandlet da de kom hjem. Milorg og menneskene rundt dem gav seg selv heltestatus, mens de tråkket andre ned i søla. Og slik er det fremdeles.

fishnet
fishnetInnlegg: 3372
25.06.10 12:21

Varför ska soldaterna hedras? För att man låter sig utnyttjas av USA:s intressen? Eller ska det anses som ett försvar av Norge?

max20w
max20wInnlegg: 1303
25.06.10 23:18
fishnet: Varför ska soldaterna hedras? För att man låter sig utnyttjas av USA:s intressen? Eller ska det anses som ett försvar av Norge?

Soldatene skal hedres forde de er beordret til å gjøre en tjenste i et land, som kansje vil ta livet av dem. Om de er enige i poletikken er ikke noe de kan ta hensyn til, for staten Norge har bestemt at denne krigen er vi en del av sammen med mange andre land.

Og tror mange flere enn dere aner ,ser opp til det dere har gjordt for landet vårt i alle år siden 2WW.Kan si og jeg vet jeg har mange med meg... dere er toppen av det Norske samfunn og vil takke dere alle for det dere har gjordt og skammer meg på samfunnets vegne for alt det ikke har gjordt.

Frobil
FrobilInnlegg: 67
26.06.10 08:26
max20w: Soldatene skal hedres forde de er beordret til å gjøre en tjenste i et land, som kansje vil ta livet av dem. Om de er enige i poletikken er ikke noe de kan ta hensyn til, for staten Norge har bestemt at denne krigen er vi en del av sammen med mange andre land.

Beordret...?

Dette var de klar over da tok et frivillig valg ved å bli yrkessoldat. Ingen som ikke er yrkessoldat/yrkesbefal blir beordret til utenlandstjeneste.

Men ja, de fortjener respekt.

urb
urbInnlegg: 4413
26.06.10 09:00
f100: Ser ikke helt hvorfor statsråd skal møte opp ved hjemkomst.

Grete Faremo er som forsvarsminister deres øverste leder og sjef, så enkelt er det. Det er en del av jobben! Jeg vil heller snu det du skriver på hodet, hvorfor pokker skal andre i forsvaret vårt møte opp når ikke engang sjefen selv gjør det?

At soldatene selv toner dette ned tror jeg handler mye om at dette er en ting som man først setter pris på seinere i livet, etter en lang reise vil man helst bare hjem til sine nærmeste kjappest mulig.

x26x
x26xInnlegg: 3729
26.06.10 12:55
Frobil: Ingen som ikke er yrkessoldat/yrkesbefal blir beordret til utenlandstjeneste.

Yrkesbefal kan vel bli beordret.

x26x
26.06.10 12:57
Abernaber: Nordmenn i "krig" er da stort sett langt unna de aktive områdene.

Rimelig aktivt der nede nå, og verre blir det vel til sommeren.

Jome
JomeInnlegg: 254
26.06.10 13:01
x26x: Yrkesbefal kan vel bli beordret.

Yrkesbefal kan ikke bli beordret, men de kan bli tvunget til å si opp jobben dersom de ikke vil. Grunnen til dette er at alle kontrakter som yrkesbefal skriver under på tilsier at de kan bli utkalt. Men, om de ikke ønsker kan de si nei og heller velge å bryte kontrakten.

y0sap
y0sapInnlegg: 5912
26.06.10 13:04

Hadde ikke forventet noe mer enn dette av våre "ledere". Deres ubrukelighet er almennkjent.

x26x
26.06.10 13:06
Jome: Yrkesbefal kan ikke bli beordret, men de kan bli tvunget til å si opp jobben dersom de ikke vil. Grunnen til dette er at alle kontrakter som yrkesbefal skriver under på tilsier at de kan bli utkalt. Men, om de ikke ønsker kan de si nei og heller velge å bryte kontrakten.

Var litt usikker på den, så takk for godt svar.

max20w
26.06.10 23:21
Frobil: Beordret...? Dette var de klar over da tok et frivillig valg ved å bli yrkessoldat. Ingen som ikke er yrkessoldat/yrkesbefal blir beordret til utenlandstjeneste. Men ja, de fortjener respekt.

Er du soldat og vil ha en fremtid der, så er vel ikke valget så veldig vanskelig... Da må du jo bare stå på og håpe på at insattsen er verdt livet.

Frobil
FrobilInnlegg: 67
27.06.10 08:28
max20w: Er du soldat og vil ha en fremtid der, så er vel ikke valget så veldig vanskelig... Da må du jo bare stå på og håpe på at insattsen er verdt livet.

Ja, og vil man ikke det så velger man bare et annet yrke.

morkern86
morkern86Innlegg: 763
28.06.10 21:50

Støtter soldatene våre på en individuell basis... Vi vet alle at det finnes dritt-soldater som melder seg til krig for å drepe uten risiko for straffeforfølgelse eller at de velger utenlandsoppdrag for den ene grunn av å tjene penger, og er du en av de så ønsker jeg deg alt vondt...

Er du på en annen side en soldat som melder deg til utenlandsoppdrag fordi du tror du kjemper for ditt lands/verdens frihet, så gir jeg deg all respekt i verden!

Det at statsråder ikke følger opp våre soldater er jo inget nytt... Våre politikere er ikke lengre våre tjenestemenn... Politikerne nå til dags søker større politiske karrierer innen internasjonal politikk ved å utføre alle ordre fra FN i håp om en fremtidig godt lønnet jobb... Jagland og GHB er jo klare eksempler på dette...

Få gutta/jentene våre hjem... Afghanistan krigen er ikke annet enn et raid av heroinen og de naturlige mineral-lagrene deres...

sabre2
sabre2Innlegg: 4269
14.07.10 13:16
mixer23: Bor for tiden i USA, og her kan man si at holdningen er en helt annen. Kommer man til et offentlig sted i uniform her borte, blir man behandlet med en utrolig respekt. Har til og med opplevd fremmede folk (i alle aldre) komme bort for å takke for innsatsen man gjør "to protect our freedom". Da kan man snakke om å bli verdsatt for innsatsen man gjør...

Er du på Fort Rucker?

Siden du kaller deg "Mixer", og tydeligvis går i uniform, var det det første som slo meg.

sabre2
sabre2Innlegg: 4269
15.07.10 00:11
VG Nett: Hvordan er Norge til å sette pris på sine soldater?

Elendige!

Dette gjelder altså rikspolitikerne.

max20w
16.07.10 23:49
sabre2: Elendige! Dette gjelder altså rikspolitikerne.

Veldig leit ......!!!

Og det kan du nok skylde på den Arbeiderparti styrte regjeringen som ikke kunne hedre de som gjorde sin innsatts i 2WW før det var forsent. Krigsseilerene som ikke fikk den pensjonen de skulle ha og som fikk medaljene PH. eller like før de døde. En skam  for hele norges befolkning.

Og det er vel ikke likare nå... de/dere som er i Afgahnistan blir ikke betraktet som stridene men som bevarere  av frihet.... Tulleprat , dere er like mye i krig som alle de som var i 2WW. Bare at landet dere er i og verden ellers er veldig forandret. Og fienden er ikke så lett å definere ut av klesdrakt eller språk..

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg