Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vernedyktighetsmedaljen

NYTT TEMA
Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2109
23.03.12 19:06

Sitter her med båndstripene mine og ser på den stusselige vernedyktighetsmedaljen.

Og nå lurer jeg på om jeg kanskje skal ha noen stjerner på denne?

kriteriene fra wiki sier:

Stadig tjenestegjørende personell tildeles en stjerne for hver 4 års sammenlagt tjenesteperiode.

Vernepliktig personell tildeles stjerner etter henholdsvis 2, 4 og 6 repetisjonsøvelser.

Befal og menige kan også tildeles en stjerne for FN-tjeneste av minimum 6 måneders varighet.

Heimevernspersonell tildeles stjerner etter henholdsvis 5, 10 og 15 gjennomførte, årlige HV-øvelser.

Så jeg har i tillegg til førstegangstjenesten:

KFOR II - 3 måneder trening + 6 måneder i Kosovo.

HV - Ca 10 øvelser, inkludert mannskapsøvelser og årlige befalsøvelser(ikke planlegging av øvelser, men trening av befal/lagførere)

Og noe småtteri som 5 måneder på befalskole(avbrutt på grunn av skader).

Skal jeg da ha 1, 2 eller 3 stjerner?

Og må jeg selv ordne dette eller er det noe som de "styrende" skulle ha fulgt opp?

(Innlegget ble redigert 23.03.12 19:11)

ferr1
ferr1Innlegg: 1144
26.03.12 00:40

Du skal ha 3 stjerner. En for tjenestetid, en for INTOPS oppdrag, en for repøvelser. De må du skaffe deg seln.

Kjøpes ved Forsvarets uniformesutsalg i Dronningens gate for kr. 12 pr stk.

mrsa
mrsaInnlegg: 4226
26.03.12 13:52

Slik eg har forstått det så får du medaljen etter førstegang teneste. Første stjerna før du så for intops. Så skriv du at du har 10 HV øvingar, men det er berre den eine årlege som teller. Så har du to på eit år er det berre ei som gjeld og slik eg tolkar deg så har du då ferre enn 10 årlege øvingar, men meir enn 5. Då har du ei stjerne til. 5 mnd befalskurs tel ikkje. For meg ser det ut som du skal ha 2 stjerner.

Glee
GleeInnlegg: 5226
26.03.12 15:00
Wolfmann: Vernepliktig personell tildeles stjerner etter henholdsvis 2, 4 og 6 repetisjonsøvelser.

Pokker.

Skulle hatt én repp til så hadde jeg får en stjerne...

Wolfmann
26.03.12 17:36

Takker for svar.

Når det gjelder HV øvelser, så er de reelle øvelser og ikke planleggingsdager.  Jeg har ikke tatt med infodager eller andre "kontordager", da alle mine øvelser har enten vært mannskapsøvning eller befalsøvning, alle med felttjeneste med mere, som en del av den "årlige" treningen.

mrsa
mrsaInnlegg: 4226
26.03.12 18:06
Wolfmann: Takker for svar. Når det gjelder HV øvelser, så er de reelle øvelser og ikke planleggingsdager. Jeg har ikke tatt med infodager eller andre "kontordager", da alle mine øvelser har enten vært mannskapsøvning eller befalsøvning, alle med felttjeneste med mere, som en del av den "årlige" treningen.

Forsto det, men som sagt det er berre ei øving i året som tel.

ferr1
27.03.12 00:02
mrsa: Då har du ei stjerne til. 5 mnd befalskurs tel ikkje.

All tjeneste teller. Den behøver ikke å være sammehengende.

Selv har jeg tatt leilighetsoppdrag og kurs som alt er oppført i rulleblad.

Hvis det ikke hadde vært begrensninger vil jeg minst ha vært kvalifisert til 4 stjerner.

Men spør persoff.

(Innlegget ble redigert 27.03.12 00:02)

Gullde
GulldeInnlegg: 115
27.04.12 12:37
Glee: Skulle hatt én repp til så hadde jeg får en stjerne...

Stikk til Forsvarets uniformeutsalg og si at du har deltatt på nok rep til å få en stjerne. 

Glee
GleeInnlegg: 5226
27.04.12 23:04
Gullde: Stikk til Forsvarets uniformeutsalg og si at du har deltatt på nok rep til å få en stjerne.

Det er noe annet å fortjene den. Å ha den fysisk betyr mindre.

Slik sett så kan en jo kjøpe hvilken som helst medalje på ebay... 

Wolfmann
28.04.12 23:28
Glee: Det er noe annet å fortjene den. Å ha den fysisk betyr mindre. Slik sett så kan en jo kjøpe hvilken som helst medalje på ebay...

Ja, du kan jo prøve å få dine stjerner tildelt på vernedyktighetsmedaljen... Lykke til :P

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7559
28.04.12 23:35
Wolfmann: Sitter her med båndstripene mine og ser på den stusselige vernedyktighetsmedaljen

Er den i bruk enno? Då den blei innført trudde vi først at det var ein spøk (eg avtente førstegangsteneste på den tida). Ein femøring opphengt i eit bånd for å ha fullført eit års førstegangsteneste skulle liksom motivera ungdom til militærteneste. Hjalp det? Eg tvilar...

Wolfmann
29.04.12 03:48
InnocentBystander: Er den i bruk enno? Då den blei innført trudde vi først at det var ein spøk (eg avtente førstegangsteneste på den tida). Ein femøring opphengt i eit bånd for å ha fullført eit års førstegangsteneste skulle liksom motivera ungdom til militærteneste. Hjalp det? Eg tvilar...

Nå er det nok bonusen du får etter endt tjeneste som "lokker".

Vernedyktighetsmedaljen er mer en "takk for besøket, her har du en medalje" ting...

Men, vi har ikke mange medaljer i Norge som en kan oppnå uten å være politiker, sanger, dikter eller død helt ( ;) ), så vi må ta vare på de vi har.

ferr1
29.04.12 04:47

Det gis for få utmerkelser i det notske Forsvaret.

USA har nå åpnet for "Purple heart" for psykisk skadde. Der er også sverige mer åpen.

Den norske "såret i strid" burde vært en selvfølge for de som har hatt store psykiske belasningsskader og nå er 100% uføre.

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13098
23.11.12 02:22
InnocentBystander: Er den i bruk enno? Då den blei innført trudde vi først at det var ein spøk (eg avtente førstegangsteneste på den tida). Ein femøring opphengt i eit bånd for å ha fullført eit års førstegangsteneste skulle liksom motivera ungdom til militærteneste. Hjalp det? Eg tvilar...

Jeg og de jeg var i militæret med synes det var stort å motta vernedyktighetsmedaljen. En fin og deilig avslutning på militæret! 

aicat
aicatInnlegg: 13649
25.11.12 12:43
ferr1: Det gis for få utmerkelser i det notske Forsvaret.

Jeg mener det er alt for mye av medaljer og båndstriper du kan henge på uniformen. Nå har vi riktignok fått slått sammen en rekke skyttermedaljer og en rekke feltmedaljer til kun 2. Men fortsatt er der en masse rare medaljer igjen som det er lov å henge på uniformen.

Jeg husker en replikkveksling en gang mellom en britisk og en amerikansk oberst hvor amerikaneren som hadde halve brystet fullt - spurte briten hvorfor han hadde så få - "My medals are real medals" - og som vi vet får britene en medalje for hver krigsoperasjon de er med i (forøvrig også slik Israel praktiserer).

Svømmeknapper og ambassadebesøk ol. er jo direkte latterlig å henge på seg - så jeg forstår britens syn på også alt tøvet amerikanerne (og russerne) pynter seg med - de ser jo ut som rene juletrær.

InfAff
InfAffInnlegg: 680
03.02.13 23:11
DimitarBerbatov9: Jeg og de jeg var i militæret med synes det var stort å motta vernedyktighetsmedaljen. En fin og deilig avslutning på militæret!

Samme her. Tilsvarende surt var det da medaljen min ble stjålet...

Klikk for å gå tilbake til toppen