Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nytt Iransk

NYTT TEMA
sabre2
sabre2Innlegg: 12799
02.02.13 22:20

Iran har vist frem det de påstår er et meget avansert stealth jagerfly.

Hvis dette i det hele tatt flyr, vil jeg bli meget forbauset. Det har luftinntak store nok til å forsyne en litt stor bilmotor, og i tillegg vil de gi meget turbulent og enda mindre luft ved høy alfa. Det er tvert som ei låvedør bak, og vingen ser ut til å ha en profil optimal for 250 kts. Passer forsåvidt bra da fartsmåleren ser ut til å være hente fra et propell trningsfly med Vne på 280 kts.

I tillegg har det disse merkelige ytre vingepanelene med kraftig anhedreal, noe som vil gjøre det ustabilt i roll.

Canopy ser ut til å være lagd av plast fra et mislykket drivhus, og er knapt gjennomsiktig osv, osv. Det er også så lite at det knapt er plass til radar fra en fiskebåt, og heller ikke en full size pilot.

Skjønner ikke at de vil dumme seg ut på denne måten, men fikk da en god latter.

Finnes en god del på nettet hvis en googler på Iran F-313.

(Innlegget ble redigert 02.02.13 22:23)

johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
03.02.13 11:56

Nå er ikke jeg fly- ekspert, men såg nok til at jeg fikk meg en god latter. Vingene er så små at det det blir samme raketten som F5. Men iranerne er kjent med det og foretrekker det sikkert.

Ellers ser materialvalget ut til å være resirkulert plast som de har malt med kost.

sabre2
03.02.13 14:17

Det er ikke jeg heller, men etter å ha fløyet det meste opp gjennom åra er det ikke til å unngå at en plukker opp litt.

Og dette var noe av det merkeligste jeg har sett, feks er vingen usedvanlig tykk og rund og mangler forkantflaps. Den har også høy innbygningsvinkel og minner mer om noe du kan forvente på en C-130. Så jeg tror ikke løftet skulle være no problem, drag derimot!

Byggekvaliteten er også elendig, med store åpninger ved rorflatene og dårlig passform. Flyet jeg bygger har da langt bedre passform, og det har en Vne på litt over 300knop.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15647
03.02.13 16:27
sabre2: Finnes en god del på nettet hvis en googler på Iran F-313.

Virker som de er fan av Donald Duck, for de har stjålet lisensnummeret til bilen hans.

I denne videoen som er lagt ut så skal det være opptak av flyet i luften, men selvsagt er opptakene så dårlige som man kan tenke seg. Men flyet ser mer ut som en RC-mdell enn et reelt fly.

sabre2
04.02.13 15:59

Nå har vel disse skjeggfjottene direktelinje til Allah, og det kan de jamen trenge her.

Husker da Norge hentet nye jagerfly fra USA, så fikk ikke iranerne fly hjem sine egne fly. De ble fløyet av amerikanske piloter.

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 312
05.02.13 14:03

Jeg synes dere er altfor negative her.

Hadde jeg hatt dette flyet på display i hagen, ville ungene i gata garantert vært imponert. En god del av fedrene og mødrene deres også faktisk.

Jeg tipper det er på tilsvarende måte i Iran. Det er garantert mange som vil være dypt imponert over synet av dette flyet, og som vil fylles av stolthet og ærefrykt over hva deres sanngudfryktige ingeniører har fått til under ledelse av nasjonens sanngudfryktige ledere.

Så derfor - mission accomplished. På en måte.... :)

Muppen
MuppenInnlegg: 2100
05.02.13 17:49
Mentholatum: Jeg synes dere er altfor negative her.
Hadde jeg hatt dette flyet på display i hagen, ville ungene i gata garantert vært imponert. En god del av fedrene og mødrene deres også faktisk.
Jeg tipper det er på tilsvarende måte i Iran. Det er garantert mange som vil være dypt imponert over synet av dette flyet, og som vil fylles av stolthet og ærefrykt over hva deres sanngudfryktige ingeniører har fått til under ledelse av nasjonens sanngudfryktige ledere.
Så derfor - mission accomplished. På en måte.... :)

Japp...propaganda för hemmapubliken. Inget annat.

Takrammen
TakrammenInnlegg: 575
08.02.13 00:47

Det er tydelig at Qaher F313 ikke er på nivå med F-22, PAK-FA og resten av femte generasjon. Flyet er rett og slett for lite, hvis vi ser bort i fra den lite imponerende demonstrasjonsmodellen.

Derimot kan designet være brukbart for en defensiv lettjager (eller interceptor) og jeg antar at dette er flyets påtenkte rolle.

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 312
08.02.13 14:01
Takrammen: Derimot kan designet være brukbart for en defensiv lettjager (eller interceptor)

Kan ikke se akkurat det, altså. Kan i det hele tatt ikke se at dette vil kunne fly særlig fort....eller kunne ha sensorer (radar) egnet til interception.

Hvis det er stealth-egenskaper i dette flyet (og hvis det kan fly, hehe) er mest sannsynlige tiltenkte oppgave for dette flyet å bære en bombelast eller missiler for angrep mot bakke- eller sjømål. Husk at det er korte avstander i denne regionen; skipstrafikken i Persiabukta eller andre nasjoners marinefartøyer eller militærbaser er ikke langt unna. Og da kan man eventuelt hevde at stealth er viktigere enn fart/luftkampegenskaper.

Men da tillegger jeg også Iran mer rasjonelle motiver enn det jeg tror de har.

(Innlegget ble redigert 08.02.13 14:02)

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4727
13.04.13 17:52
sabre2: Iran har vist frem det de påstår er et meget avansert stealth jagerfly.

he he... ja jeg så den. det er jo ikke flydyktige saker. det ser util å være en mock-up som ikke akkurat skremmer vannet av meg, ihvertfal. vingene virket veldig rare dersom man har tenkt å fly sopersonisk, og ser ikke ut til å være bygd for stealth-egenskaper. ingen flaps, ser jeg. siderorene ser også ut til å ha veldig liten flate. cockpiten virket spartansk utstyrt for et moderne jagerfly, og er heller ikke utstyrt med HOTAS-kontroller. og de "reverserte" wingletene? vanskelig  å si hva slags aerodynamisk gevinst de skulle gi. og til sist: hvor er motorens turbin?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg