Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan forsvaret sikre Norge?

NYTT TEMA
Fico
FicoInnlegg: 20086
24.05.13 22:28

Tidligere leder av Forsvarets forskningsinstitutt mener jeg det var, ble nylig intervjuet på NRK om Norge var sikret i tilstrekkelig grad mot fiender som av ulike grunner måtte ønske krig mot Norge. 

Vårt tradisjonelle  forsvar har gjennomgått sterke endringer uten å ha blitt mere hensiktsmessig kunne det høres ut som om, og mye av vår beredskap er sterkt svekket gjennom annen belastning enn hva opprinnelig tiltenkt.

Hva om til eksempel lignende tilstander eller verre enn hva som skjer i  Stokholm  skulle blitt utført med væpnete gjenger?  Det snakkes jo faktisk der om en ”arabisk vår” , som jo kan få en til å tenke for seg selv om arabere vil ødelegge verden?

Da er det springende spørsmål med blant annet bakgrunn i  22. juli, om hvorvidt Norge kan bli tatt på senga til de grader  grundig  med en  beskjeden styrke  i dagens situasjon?

perchri
perchriInnlegg: 6827
28.05.13 22:25
Fico: Da er det springende spørsmål med blant annet bakgrunn i 22. juli, om hvorvidt Norge kan bli tatt på senga til de grader grundig med en beskjeden styrke i dagens situasjon?

...vi blir tatt på senga enyway. Forsvaret er egentlig pr dato en myte...........rekruttopplæringen er ganske tynn,samt mannskapene  er frivillige mer eller mindre. De skal jeg ære de som virkelig frivillig melder seg til tjeneste. jeg ser dem hver dag på Sessvold og jeg iaktar dem under skyting og øvelser i skogene rundt. Fra militærtrening på 50-60 tallet til i dag,vil jeg nok si det er en degradering..slik at i en virkelig skytesituasjon/kamp.....ville dette gå riktig galt. Ingenting er lenger ,ekte trent...allt illusorisk...som gammel sjantis vil jeg si det går rett i dass.

(Innlegget ble redigert 28.05.13 22:26)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14945
28.05.13 22:38
Fico: Tidligere leder av Forsvarets forskningsinstitutt mener jeg det var, ble nylig intervjuet på NRK om Norge var sikret i tilstrekkelig grad mot fiender som av ulike grunner måtte ønske krig mot Norge.

Stemmer det. Du finner den siste rapporten hans hos Civita.
Han har også et nettsted hvor han tar opp saker rundt mange tema, men selvsagt også forsvarspolitikken.

Fico
01.06.13 11:21
nometalhorse: Stemmer det. Du finner den siste rapporten hans hos Civita.
Han har også et nettsted hvor han tar opp saker rundt mange tema, men selvsagt også forsvarspolitikken.

Takk for linkene, det kan synes underlig at FFIs tilråinger ikke taes til følge i sterkere grad, er mitt inntrykk-

De hadde jo gjort oppmerksomme på landets sårbare situasjon  ved flere anledninger i forkant av 22. juli, men tydeligvis talt for døve eller kanskje heller mere pasifistiske ører, en type ulovlig uoppmerksomhet som burde gitt konsekvenser vil nå jeg trodd- 

Langorm
LangormInnlegg: 7018
03.06.13 21:49

Våre nære naboland, sitter inne med opplysninger, om hvordan lamme Norge fulstendig. Norge har jo blitt medlem, i hytt og uvær. Slike opplysninger er lett omsettlige. Noen tror forsatt på felles troverdighet, om et evighets oppløfftende lys.

Fico
03.06.13 23:25
Langorm: Våre nære naboland, sitter inne med opplysninger, om hvordan lamme Norge fulstendig. Norge har jo blitt medlem, i hytt og uvær. Slike opplysninger er lett omsettlige. Noen tror forsatt på felles troverdighet, om et evighets oppløfftende lys.

Da tenker du kanskje på det landet som overvåker  mye av vår datakommunikasjon og som sorterer hva som skal lagres eller ikke?

Vårt lands eventuelle forbedrete beredskap ble ellers gjennomgått i tv-nyhetene nå i helgen.  Politiet var ikke fornøyd med utviklingen etter 22 juli, og sa klart fra om det til justisministeren. Men hennes reaksjon var bare et flåsete svar til sjefen  for beredsskapstroppen, om at hun godt kunne forstå at han ønsket seg  helikopter, men ikke at landet hadde et slikt behov-

KHWS
KHWSInnlegg: 15694
12.06.13 08:50
Fico: Vårt lands eventuelle forbedrete beredskap ble ellers gjennomgått i tv-nyhetene nå i helgen. Politiet var ikke fornøyd med utviklingen etter 22 juli, og sa klart fra om det til justisministeren. Men hennes reaksjon var bare et flåsete svar til sjefen for beredsskapstroppen, om at hun godt kunne forstå at han ønsket seg helikopter, men ikke at landet hadde et slikt behov-

Å legge ned HV-016 i 2011 er ren sabotasje som burde få konsekvenser for noen.

KHWS
KHWSInnlegg: 15694
13.06.13 09:15
KHWS: Å legge ned HV-016 i 2011 er ren sabotasje som burde få konsekvenser for noen.

Hva i h..... er det de holder på med. Nå skal marinejegrene ut av sjøforsvaret!!!!???

Røker de sokkene sine i forsvarsledelsen eller går de på noe?

Fico
13.06.13 13:24
KHWS: Hva i h..... er det de holder på med. Nå skal marinejegrene ut av sjøforsvaret!!!!???
Røker de sokkene sine i forsvarsledelsen eller går de på noe?

Eller er det en gjeng som kjenner hverandre godt og deler godene og er enige med hverandre?

Fra spøk til alvor , beredskapen her i landet later til å være under enhver kritikk, nedleggelsen av HV er tragisk for ikke å si tragikomisk- 

Hvor blir det av FFI oppi denne suppa, de jobber kanskje med ting som ikke er direkte relevante i denne forbindelsen, eller er de pålagt å tie i denne forbindelsen eller skal de ikke høres, hvem vet- 

vif_support
vif_supportInnlegg: 4014
29.06.13 12:17

Selv om ingen ser på forsvaret som et forsvar så må man jo hele tiden se på trusselbilde rundt oss. PR. akkurat nå så er den største fienden utlendinger som kommer hit for å snylte på statskassa vår. Uansett, et 'stående' forsvar er der for å stikke kjepper i hjulene for en angriper. Det er i den norske folkesjela et reelt forsvar vil ligge. Ta finnene under vinterkrigen mot Sovjet, ta motstandskampen mot sovjet i Afghanistan på 80-tallet(Eller som nå, Taliban) Finnene og Afghanerne er eksempler på forsvar ligger i sjela. Når enkelte står å babler om en profesjonell hær ler jeg litt. Antall vil alltid slå spesialister. Når det er sagt er min teori at alle de gode genene fra Vikingene ble borte under svartedauen. Det så vi jo på det patetiske forsvaret, og motstandskampen når tyskerne kom. 

Om forsvaret og Norge kan stoppe en angriper i dag eller 'sikre' Norge. Neppe. Vi har det rett og slett ikke i oss....

(Innlegget ble redigert 29.06.13 12:23)

Fico
30.06.13 22:41
vif_support: Selv om ingen ser på forsvaret som et forsvar så må man jo hele tiden se på trusselbilde rundt oss. PR. akkurat nå så er den største fienden utlendinger som kommer hit for å snylte på statskassa vår. Uansett, et 'stående' forsvar er der for å stikke kjepper i hjulene for en angriper. Det er i den norske folkesjela et reelt forsvar vil ligge.

Min tro på at enda flere kvinner i typiske mannsroller  vil gi bedre resultater,  svekkes stadig-

Jenter i forsvaret har også sine begrensninger, ”leke og morrosamfunnet” bringer oss bare dypere ned i en stadig mer problematisk tilværelse?

Sitat:

Diesen mener Forsvaret mangler beredskap.Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen mener Forsvaret mangler beredskap til å møte truslene som norske myndigheter mener landet står overfor.

Diesen fastslår dette i et debattinnlegg i Aftenposten mandag1. Den tidligere forsvarssjefen skriver at Norge i lange perioder hvert år står uten beredskap på viktige områder. Han mener også at milliarder av kroner til skip og fly kan være bortkastet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Diesen-mener-Forsvaret-mangler-beredskap-7238616.html

Deathlock84
Deathlock84Innlegg: 1268
13.07.13 03:31

Kan da damer krige når de har sine lady-days/ er gravide?

FanteGuri
FanteGuriInnlegg: 10564
13.07.13 03:43
Deathlock84: Kan da damer krige når de har sine lady-days/ er gravide?

Damer med mensen er farlige, og gravide kan styre droner.

Fico
13.07.13 11:26
Deathlock84: Kan da damer krige når de har sine lady-days/ er gravide?

Det må da kunne finnes en pille for det, vil nå jeg tro-

Fico
13.07.13 11:36
FanteGuri: Damer med mensen er farlige, og gravide kan styre droner.

Tenker du at det  kan utvikles egne damedroner eller?

Droner vil vel suppplere vanlige jagerfly etter hvert og kanskje med tiden overta den rollen,  og det kan jo gi opphav til nye scenarier?

USA meldte jo nettopp at etter ti års forskning, så hadde de om sider greid å lande førerløse droner på hangarskip.

Å hacke seg inn og overta kommandoen over droner  kan det bli mulig da tro, men neppe her i landet med vår beredskap får vi vel tro-

FanteGuri
13.07.13 15:41
Fico: Tenker du at det  kan utvikles egne damedroner eller?

Ja, rosa droner med snille kuler. Sett Faremo pa saken, hun setter ting fort ut i livet.

Fico
13.07.13 21:39
FanteGuri: Ja, rosa droner med snille kuler. Sett Faremo pa saken, hun setter ting fort ut i livet.

Da mener du at det ville være betryggende for en tilfredsstillende beredskap -  

Det var jo bare flaks at ikke ikke han som gjorde kuppet 22/7 (les volden) ikke hadde et dusin likesinnede med seg, da hadde han jo kunnet overtatt for en stakket stund- og utført tilsvarende mye galt kan en jo se for seg- 

FanteGuri
13.07.13 21:51
Fico: Da mener du at det ville være betryggende for en tilfredsstillende beredskap -

Beredskapen var er NATO.

Fico
14.07.13 11:11
FanteGuri: Beredskapen var er NATO.

Ja den er klar. Men når det gjelder terrorisme med våpenbruk som grenser til kriminalietet av ukjent karakter hos oss spesielt, og hvor vi er uten så mye erfaring og forsvaret må trå til, da er vel utrykningstiden for NATO i lengste laget vil nå jeg tro- Vi har jo sett hvor fort gjort det kan være å ta livene til en masse mennesker-

Dette er ikke noe for jenter i alle fall, da må det sterkere krutt til- Kan vi det da?

Deathlock84
Deathlock84Innlegg: 1268
15.07.13 00:40

GRETE FAREMO! I ledtog med Satan. Eller en som her Stan; husker ikke i farta.

Muppen
MuppenInnlegg: 2092
27.07.13 01:03

Nej! Ingen Nordisk stat kan det....speciellt inte Sverige som har gått ifrån ett vernplikts försvar till några få underbetalda stackars illisionerade patrioter.

Jag har sagt det förrut, vi borde slå oss samman och dela på kostnaderna och kunnskapen. De Nordiska staterna har inget intresse att invadera varandra så vi borde stå sammen mot yttre hot istället.

(Innlegget ble redigert 27.07.13 01:06)

Fico
27.07.13 19:51
Muppen: Nej! Ingen Nordisk stat kan det....speciellt inte Sverige som har gått ifrån ett vernplikts försvar till några få underbetalda stackars illisionerade patrioter.
Jag har sagt det förrut, vi borde slå oss samman och dela på kostnaderna och kunnskapen. De Nordiska staterna har inget intresse att invadera varandra så vi borde stå sammen mot yttre hot istället.

Som sagt litt lengre opp da:

Ja den er klar. Men når det gjelder terrorisme med våpenbruk som grenser til kriminalietet av ukjent karakter hos oss spesielt, og hvor vi er uten så mye erfaring og forsvaret må trå til, da er vel utrykningstiden for NATO i lengste laget vil nå jeg tro- Vi har jo sett hvor fort gjort det kan være å ta livene til en masse mennesker-

Og hva med jenter kan dette være noe for dem da tro?

Fico
12.11.13 21:03

Etter terrorangrepet 22 juli, er man enda ikke blitt enige om  hvorvidt det var riktig eller ikke at forsvaret inntok stilling for å forsvare slottet.

Skattebetalerne er vel mest tjent med  ledere både i forsvaret og politiet  som i krisesituasjoner kan gjøre sitt beste,  om det da faller utenfor en forhåndsprosedyre som ingen har kunnet forutse, er det vel bedre at den det gjelder benytter sine kvalifikasjoner og det apparatet han måtte ha til rådighet ved anledningen, og ta en beslutning på fellesskapet vegne?

Men her blir vi ikke ferdige med diskusjonen om hvorvidt det var riktig som nevnt foran her, at forsvaret foregrep begivenhetenes gang, og  forberedte seg på å forsvare kongehuset uten anmodning fra politiet, noe som jo er jobben deres der og da med eller uten politi.

Den slags opptreden faller tydligvis politiet tungt for brystet,  og nå har politiet enda en gang forsovet seg,  denne gangen ved beskyttelse av en  oljeinstallasjon mot terrorangrep.

Sitat:

Brukte over to timer på bistandsanmodning

Refser tidsbruk etter terrorøvelse mellom politi og forsvar

Under årets store øvelse på terrorangrep mot en norsk oljeinstallasjon i mai, tok det over to timer å behandle politiets anmodning om håndhevelsesbistand fra forsvaret.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/11/12/refser-tidsbruk-i-etter-terroroevelse-mellom-politi-og-forsvar

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
15.11.13 15:40
Muppen: Nej! Ingen Nordisk stat kan det....speciellt inte Sverige som har gått ifrån ett vernplikts försvar till några få underbetalda stackars illisionerade patrioter.

Nei, overgangen til et profesjonelt forsvar/tanken om deltidssoldater i Hemvärnet har ikke vært noen suksess i Sverige så langt.

For meg er et slagkraftig og troverdig forsvar det viktigste - og jeg er ikke fremmed for de tankene du kommer med. Jeg er allikevel redd for at den (speisielt i Norge) store redselen for å gi fra seg "sjølråderett" setter en stopper for det - selv om de samme "sjølråderettere" ikke ønsker å satse på/betale for et ordentlig forsvar.

(Innlegget ble redigert 15.11.13 15:41)

Fico
15.11.13 17:47
Jalla2: For meg er et slagkraftig og troverdig forsvar det viktigste - og jeg er ikke fremmed for de tankene du kommer med. Jeg er allikevel redd for at den (speisielt i Norge) store redselen for å gi fra seg "sjølråderett" setter en stopper for det - selv om de samme "sjølråderettere" ikke ønsker å satse på/betale for et ordentlig forsvar.

Hvordan skal slikt kunne debatteres når en ikke vet hva Sverige vil og hvilke mål svenskene setter seg?

Skandinavia skal etter hvert fylles med  andre interesser later det til, vi ser med gru på hva de rødgrønne har forårsaket  uten å bekjentgjøre sine planer på annet vis enn hva vi opplever idag?

perchri
perchriInnlegg: 6827
07.12.13 23:49
Fico: Jenter i forsvaret har også sine begrensninger, ”leke og morrosamfunnet” bringer oss bare dypere ned i en stadig mer problematisk tilværelse?

..likestillingen vil gi oss biletten til å tape en konfrontasjon.

Fico
13.04.14 20:43

I de senere år har de rødgrønne lagt ned alle forsvarets stående avdelinger  fra Elverum til Finnmark? Samtidig er det skapt et  elendig heimevern med en kritikkverdig beredskap,  og en kaotisk marine  med fregatter uten tilstrekkelige budsjetter og mannskaper,   

Omkvedet har til stadighet vært at  vårt medlemsskap i NATO gir oss nødvendige garantier  mot fiendtlig aggresjon, og om dette fungerer i virkeligheten, gjenstår å se, og det kan vi vel være glade for noen og enhver, selv om vi vet hva vi er gode for her i landet.

Vi her derimot en  lang og  fredelig historie med Russland, som  så langt blant annet har  gitt oss nokså nær  en ønsket delelinje  i Barentshavet  samt en forsøksvis  folkelig utvikling   Finnmark mellom våre to naboland som det sies her fra NRK:

Sitat:

Åpner grensa for 50.000 russere

Ordningen vil gjelde for beboere både på norsk og russisk side av grensa.

Det innebærer at når området blir såkalt visumfritt område, så åpnes den norsk-russiske grensa for omtrent 50.000 russere.

Gode nyheter for mange på sørsida av Varangerfjorden i Øst-Finnmark. Men kanskje ikke for alle.

Når det gjelder dagens konstellasjonen Ukraina, Russland  Norge  NATO og EU  står vi her ovenfor en kompleks og eksplosiv situasjon

som kan tilsi behov for en  beredskap og en viss varig handlekraft sterk nok til at NATO kan komme seg på bena  for å gi oss den nødendige og forhåndsbestilte beskyttelsen  som vi måtte trenge i en kritisk situasjon,  som vi selv har skapt gjennom senere års inkompetente regimer.      

Sitat:  Tidligere forsvarssjef S. Diesen

Diesen: – Vesten verken kan eller vil

– Vesten har ikke tenkt å ta noen betydelig risiko i Ukraina, hverken militært eller økonomisk, framholder derimot Sverre Diesen.

– Militært fordi de ikke kan, økonomisk fordi de neppe vil. Hvem i Vesten vil gi seg inn i ett av Europas mest korrupte land, og ta på seg det økonomiske nasjonsbyggingsoppdraget med investeringer, mottak av ukrainsk arbeidskraft i Vest-Europa og så videre? spør Diesen retorisk.

– Kan ikke det å «fordype samarbeid om sikkerhet og forsvar» likevel sees fra russisk side som en provokasjon?

– Jo, russerne har sterk uvilje mot å se at et land i det de oppfatter som sin legitime interessesfære beveger seg mot Vesten, om så bare på det retoriske plan.

– Poenget fra vestlig side er nettopp at når vi ikke har tenkt å stille oss på Ukrainas side hvis russerne gjorde alvor av sine trusler, har ikke formuleringene i en slik avtale noe innhold utover å uttrykke et velment ønske.

Når solidariteten ikke omfatter en vilje til å stå sammen med Ukraina i en væpnet konfrontasjon, bør vi heller ikke skape inntrykk av det, sier Diesen.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/04/13/ukraina-har-inngatt-forsvarsavtale-med-eu

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 298
13.04.14 21:33
Fico: I de senere år har de rødgrønne lagt ned alle forsvarets stående avdelinger  fra Elverum til Finnmark? Samtidig er det skapt et  elendig heimevern med en kritikkverdig beredskap,  og en kaotisk marine  med fregatter uten tilstrekkelige budsjetter og mannskaper,

Les deg opp på nyere norsk forsvarspolitikk, du gutt, så kanskje vi gidder å lese hva du skriver.

(Jeg gadd ikke lese mer enn første avsnittet).

Fico
13.04.14 23:40
Mentholatum: Les deg opp på nyere norsk forsvarspolitikk, du gutt, så kanskje vi gidder å lese hva du skriver.

Da du later til å vite mere enn vanlige folk jobber du sikkert med saken, og har kanskje ikke lov å si så mye?

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 298
14.04.14 01:28

Jeg jobber ikke i/med Forsvaret, og heller ikke i/med politikk, men jeg er blant dem som er allment samfunnsinteressert og generelt oppegående. 

Anslaget ditt i det innlegget (jeg har fremdeles ikke lest mer enn første avsnittet) la an til et nivå som kun er egnet til å irritere slike. Nemlig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg