Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heimverns ungdom

NYTT TEMA
Muppen
MuppenInnlegg: 2092
09.04.16 13:28

Hej.

Min äldsta son vill gärna gå med i heimvernet när han når riktig ålder, han är 14 nu och jag ser att man måste vara  16 år för att gå med i Norge.

Men jag finner ingen sektion i vårt område Bergen/Hordaland.

Någon här på forumet som vet om det planeras någon i den närmaste framtiden i det området?

Själv så var jag med i Hämvärnet från att jag var 15 år fram till värnplikten i Sverige, och vill naturligtvis att han ska få chansen til det samma. Det är en utmärkt plats att lära sig disiplin och få ny kompisar på...dessutom så är det inte helt fel att få skjuta AG3 (AK4) i den åldern, som jag minns det :-)

excon2
excon2Innlegg: 1797
09.04.16 13:32

Har en datter som er med I Ungdommens heimevern, og at det er nyttig lærdom er helt sikkert.

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
11.04.16 16:27
Muppen: Någon här på forumet som vet om det planeras någon i den närmaste framtiden i det området?

Dette er de stedene som har HV-ungdom. Ta kontakt med Bergenhus Heimevernsdistrikt 09, så får du vite om det er noen planer for Bergen/Hordaland.

(Innlegget ble redigert 11.04.16 16:27)

Muppen
11.04.16 19:42

Tack för det, då har jag sänt i väg en mail.

Muppen
12.04.16 19:57

Fick ett svar som inte var så muntert:

Heimevernsungdomsgruppen i Bergen ble vedtatt lagt ned ved årsskiftet 2015/2016. Dette som et resultat av at politikerne og Forsvarsstaben ved HV-staben ønsker å spare penger. De eneste gjenværende HV-ungdomsgrupper i landet per nå er ved HV-02 (Oslo), HV-12 (Trondheim) og HV-11 (Møre og Fjordane).

Det er så vidt vi vet ingen planer om å starte opp igjen ungdomsgruppen i Bergen i nærmeste fremtid.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 19:58)

KHWS
KHWSInnlegg: 15691
12.04.16 23:36

Leit å høre fra en som var med i 1960 og ikke glemmer så lett.  

hjbjerke
15.04.16 10:52
Muppen: Fick ett svar som inte var så muntert

Vel vel, du fikk ihvertfall et svar.... Dessverre er ikke forsvaret så sexy som alle andre "gode formål" når det gjelder penger og det gir seg utslag som dette - bevilgningene til forsvaret utgjør mindre enn 2% av nasjonalbudsjettet - av dette utgjør vel heimevernet - som har det største antall mannskaper og de-facto er vårt territorielle forsvar 3-4 % av bevilgningene til forsvaret som helhet. For en HV-Ungdom som var med på '70 tallet er det bare trist.

Wolfmann
WolfmannInnlegg: 2108
15.04.16 20:12

Trist dette.

Har selv vært i HV siden jeg var 16. Runder snart 40 og er fremdeles en HV soldat. I HV-14 så falt vel HV ungdommen sammen da Oberst Kullsli ble pensjonert siden de som overtok gav beng i HV ungdommen og lot umotiverte fenriker og HVUB sjanter drive det.

Fra Amerika turer, stevner i Sverige og trening hver uke ble det "møte" av og til for papirtrening/førstehjelpskurs.

Rekrutteringen ble deretter.

Hjbjerke, det har blitt meg fortalt av staben i HV-14 at HV overtok offisielt territorialforsvaret av Norge, og at det skulle komme mer driv til HV.

Det eneste drivet jeg har sett er iveren etter å overføre den stakkars milliarden (av 45-55 mrd) til FLO, for leie av utstyr og baser.

Vi har ikke en gang råd til å trene, og på utstyrsfronten er det bedrøvelig..

Så, det kommer ikke som et sjokk at HVU er nærmest lagt ned, siden HV utenfor Innsats(2000 cowboyer) er ikke langt unna å være lagt død.

For en HV entusiast som meg, så er det utrolig trist å ha vært vitne til hva HV var på 90 tallet, med høyt motiverte HV gubb som kunne rundbanke hærstyrker og få US Marines på NATO øvelse til å svette, til hva HV er nå.

Alt jeg vil nå er å bli dimmet fra HV, sammen med nesten alle gubb og rekrutter som jeg tjenestegjør med.

stjerta
stjertaInnlegg: 475
09.05.16 10:00

Jeg trodde ikke det fantes noe hjemmevern i Norge lengre. Er det f.eks mulig for en mann i midten av 40 årene å bli med i ett hjemmevern? Forsvaret vi har i Norge er bare tragisk. Leit de ikke engang vil forplikte seg til 2% av BNP innen 2020

perchri
perchriInnlegg: 6769
06.08.16 14:58
Muppen: Min äldsta son vill gärna gå med i heimvernet när han når riktig ålder, han är 14 nu och jag ser att man måste vara  16 år för att gå med i Norge.

Akk..ve. Heimevernet blir det ikke skikk på før de leverer sluttstykkene til geværene, tilbake til våpenbæreren. Sålangt glem hele greia. Gutteklubben "Heim til a mor"

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15499
09.08.16 12:23
stjerta: Er det f.eks mulig for en mann i midten av 40 årene å bli med i ett hjemmevern?

Jepp. Søk deg til innsatsstyrken. Der er det ingen aldersgrense.

TheBracket
TheBracketInnlegg: 35517
09.08.16 12:30
stjerta: Er det f.eks mulig for en mann i midten av 40 årene å bli med i ett hjemmevern?

Ja, men bare ett. Du kan ikke være med i flere hjemmevern.

hjbjerke
16.08.16 10:59
Wolfmann: Hjbjerke, det har blitt meg fortalt av staben i HV-14 at HV overtok offisielt territorialforsvaret av Norge, og at det skulle komme mer driv til HV.

Så ikke denne før nå. Jada - stabene har vært optimistiske basert på signaler ovenfra (jeg sitter i en distriktsstab selv - som mob tillegg) - men tingenes begredelige økonomiske tilstand ser ut til å fortsette.....

hjbjerke
16.08.16 11:00

Ja, på vanlig frivillighetskontrakt, I-styrken er du nok for gammel til.

hjbjerke
16.08.16 11:07
Nødutgang: Der er det ingen aldersgrense.

Er det riktig da? Mener at folk fra I-styrken overføres til vanlig områdestruktur når de er rundt 36 år.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15499
16.08.16 11:28
hjbjerke: Mener at folk fra I-styrken overføres til vanlig områdestruktur når de er rundt 36 år.

I min tid der var eldstemann 51 i et oppklaringslag. Så lenge man klarer kravene tror jeg ikke det er noen grense.

Klikk for å gå tilbake til toppen