Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forbud mot sex

NYTT TEMA
Langorm
LangormInnlegg: 7330
04.07.16 19:03

https://www.nrk.no/norge/krev-tydeleg-sex-forbod-i-forsvaret-1.13020308

Da jeg avtjente min verneplikt på 12 mnd., for mange år tilbake i tid, forsvant bare sexlysten fra første dag. En ting var, at det bare var gutter der. Men, så hørte jeg rykter om at noe ble tilsatt i maten? Nå vet jeg ikke noe, om hva dagens vernepliktige blir servert. Men kjønnsdriften reduseres vel ikke, der hvor gutter og jenter kommer så tett inn på hverandre? Kan det være jeg som har blitt for gammel, og ikke har fattet naturligheten i denne nye "nærheten"? Så må det være lov, til samme tid, å undre seg over nyhetene fra Sverige, om gutter "utenifra" som søker nærhet. Hvordan kunne vite?

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1051
06.07.16 13:17
Langorm: Men, så hørte jeg rykter om at noe ble tilsatt i maten?

Du tenker nok på Salpeter, det er nok mer en vandrehistorie her og i utlandet. Fakta er vel heller at under førstegangstjenesten, så er du som ofte så fysisk (og mentalt) sliten at sex ikke er det første som du tenker på etter endt tjeneste..... I tillegg er/var du i et mannsdominert miljø og da blir vel ikke akkurat "appetitten" vekket, såfremt du ikke "spiller på det andre laget".

Grunnen til at salpeter har blitt trukket frem er fordi det har vært brukt til konservering av mat - men det er ikke bevist noen effekt på mannens sexlyst.

Langorm
06.07.16 14:30
hjbjerke: Grunnen til at salpeter har blitt trukket frem er fordi det har vært brukt til konservering av mat - men det er ikke bevist noen effekt på mannens sexlyst.

Takk for svar, hjbjerke. Salpeter var navnet. Det var sikkert mange grublet over årsaken, og så kom en eller annen frem til en årsak. Når det kommer til fysisk sliten, så minnes jeg selv mest det mentale ( brakkesyken ). Forøvrig, så var det kun en kvinne i leiren. Hun var sykesøster-pleierske.

hjbjerke
06.07.16 15:59
Langorm: mentale ( brakkesyken ).

Er du mentalt sliten blir du også fysisk sliten - og brakkesyken gir ikke utpreget lyst til fysisk aktivitet heller. Rart dette, hvordan det psykiske kan ha stor påvirkning på det fysiske - men ikke nødvendigvis det motsatte.....

fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
18.07.16 15:15

Nuja, er ikke alle plasser dette gjelder.

En kjenning fra forsvaret fortalte meg at h*n aldri har skrevet så mange refselser noen gang som etter at leiren hvor h*n jobber begynte å få soldater av begge kjønn.

Var visstnok nesten som å passe på en gjeng kaniner. :)

hrix
hrixInnlegg: 1842
07.09.16 08:41

Det at det skrives ut mange flere refselser pga sex tyder på at vi har en gjeng med normale sunne ungdommer der inne.Flott. Dette forbudet mot sex er vel noe av det dummeste som er innført i forsvaret, ALLE vet at dette forbudet vil bli brutt.

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 464
07.09.16 09:32

Forsvarssjefen gjør rede for hvem vi er og hva vi gjør på en alldeles utmerket måte.

De unge rekruttene som ønsker sexforbudet er ikke kjønnsmodne ennå.

Jeg observerer også en stigende tendens i samfunnet til å kontrollere seksualitet, både statlig og privat. Siste tema ut var legeassistert jomfruhinnekontroll og jomfruattest. 

Det er noe middelaldersk sykt på gang i samfunnet.

hjbjerke
09.09.16 10:53
FjodorDVD: De unge rekruttene som ønsker sexforbudet er ikke kjønnsmodne ennå.

Det er mulig at de innser at å ikke opprettholde et slikt forbud byr på store praktiske problemer også:

- Hvor og når skal det være tillatt (skal ethvert lagstelt i felt omgjøres til en hekkebinge, med doble soveposer.....)?

- Hva med sjalusi og følelser (skal det styre virksomheten - evt. hvordan skal det håndteres)?

- Hva om man er i en stridssituasjon (skal man ta spesielle hensyn til partneren - eller behandle folk likt)?

- Hva med forholdet befal/menig (kan man få en tvangssituasjon - begge veier og med begge kjønn i overordnet rolle)?

Det er en grunn til at man  i militæret skal "make war, not love".

(Innlegget ble redigert 09.09.16 10:54)

FjodorDVD
12.09.16 22:00
hjbjerke: "make war, not love".

Hvordan ville du håndtert det hvis du kom over to ungdommer som hadde sex utendørs på et avsides sted?

Refs og offentlig ydmykelse foran alle?

Eller om en gutt blir fersket i onani på toalettet? Skal gutten refses og dimitteres?

hjbjerke
13.09.16 09:29
FjodorDVD: Hvordan ville du håndtert det hvis du kom over to ungdommer som hadde sex utendørs på et avsides sted?

Ville ikke gjort noe utover å gjøre dem oppmerksomme på det som er gjeldende regler (hvis det var første gangen jeg knep dem, neste gang advarsel osv) - og leire er i utgangspunktet ikke "avsides".

Vedrørende "selvhjulpen sex" , ville jeg ikke gjort noe.

Seksualitet er menneskelig - men det er noen ganger man må legge bånd på seg.

FjodorDVD
13.09.16 10:45
hjbjerke: Ville ikke gjort noe utover å gjøre dem oppmerksomme på det som er gjeldende regler (hvis det var første gangen jeg knep dem, neste gang advarsel osv) - og leire er i utgangspunktet ikke "avsides".

Kystfortet jeg tjenestegjorde var avsides nok, kilometervis med svaberg og bush. To elskende ville ikke ha noen vansker med å leve ut sin seksualitet der - helt uten å sjenere omgivelsene. Det er nok verre på ubåt.

Men skulle jeg ha kommet over noen elskende på streifrundene mine ville jeg trukket meg langsomt tilbake uten å forstyrre.

Men dagens forestillinger om militære tempelriddere i sølibat, kontrollert av MP med alle fullmakter til kontroll, etterforskning og straff er dystopiske.

hjbjerke
13.09.16 13:46
FjodorDVD: Men dagens forestillinger om militære tempelriddere i sølibat, kontrollert av MP med alle fullmakter til kontroll, etterforskning og straff er dystopiske.

Saken er at hvis man er konsekvent i sine regler - er det mindre muligheter for skjønnsmessige vurderinger som kan slå urettferdig ut. Man ønsker også å unngå utilbørlig press på en eventuell svakere part. I tillegg har man spørsmålet om integritet i gitte situasjoner (ref. Forsvarssjefens rundskriv). Forsvaret er ikke som ethvert studentinternat

Jeg synes den artikkelen du refererte til var en helt grei artikkel som redegjorde klart skillelinjene for hva som var akseptabelt og hva som ikke er det. Det er noe som heter permisjon - og da er det stort sett fritt fram å gjøre hva man vil. Kan man ikke etterleve dette er kanskje ikke Forsvaret det rette stedet for den som har problemer med det.

(Innlegget ble redigert 13.09.16 13:50)

HyggeLie
HyggeLieInnlegg: 93
17.11.16 09:31

Som med alt annet utvises det selvsagt (s)kjønn i disse sammenhenger. Det går på hvordan vi oppleves utad, det går på at det kan fort skape en hel haug med drama og splittelse innad i tropper og lag som ellers kunne vært unngått. Hadde blant annet en soldat som fikk med seg ei fager møy ned i forpiggen (der det ligger trosser, bøyer og annet diverse ekstrautstyr) for å ha sin omgang. Han var ikke helt klar over hvor lytt det var der, så de to lugarene i nær tilknytting fikk et detaljert lydbilde av hans opplevelser. Vi var fler som visste om det, men vi valgte å ikke gjøre noe fordi det var ikke av noen betydning.

Jeg vil si det er veldig riktig å ha dette forbudet, og det blir spesielt viktig å ha dette nå som verneplikten er gjeldende på lik linje for begge kjønn. Det skal være mulig å avtjene verneplikt uten sexpress, splidelse og andre ting som kan være negative konsekvenser. Vil man allikevel ha omgang er man velkommen til å utforske dette på perm i mer henholdlige omgivelser.

Det skal sies, sex i felt er ytterst sjeldent. Da er det en million andre ting som kommer først.

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
14.01.17 02:50

Jeg har aldri tjenestegjort for Norge, men har hatt flere utenlands-deployeringer for et annet land. Jeg kan med stor sikkerhet kaste skylden for min manglende seksuallyst på disse turene. Tror ikke det lå i maten;)

Langorm
10.05.17 20:36

Og i følge dagens nyheter, ligger de, mann og kvinne, på samme rom. Helt naturlig uten lyst på sex? Hva er det som er i ferd med å skje? Er det fri sex med utdeling av kondomer og p-piller, som skal demme opp for sextrakasering i forsvaret? Hva mener muslimer i det norske forsvaret om dette?

Langorm
05.07.17 21:49

I dagens VG kan en lese om ønsket av et forsvar, bestående av soldater av begge kjønn. Dette er for lenge siden en selvfølgelighet i andre land, slik som det også må bli i Norge. Men igjen så er det dette med kjønnsdriften til unge mennesker, og da ikke minst usømmelig adferd. Blir da usømmelighet noe forsvaret skal ha enerett på, sett i forhold til samfunnet for øvrig? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg