Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kongens nei - Tre døgn i april

NYTT TEMA
vif_support
vif_supportInnlegg: 3857
26.08.16 10:24

Liten sak fra innspillingen av Kongens Nei som snart har premiere :)

Fredrik Seeberg var 17 år da han kjempet mot tyskerne på Midtskogen. Nå lages det film om hendelsene

https://www.youtube.com/watch?v=xd12T3uHfew

(Innlegget ble redigert 26.08.16 10:28)

EseletFraMidtøsten
EseletFraMidtøstenInnlegg: 574
28.08.16 02:27

Spennende, det er ikke så ofte det kommer filmer fra denne tiden lenger. 

Det var en tid det norske folk, stort sett, stod samlet mot en felles fiende.

Når man leser kommentarfelt og debatter på nett i disse dager kan det virke som om nasjonalfølelsenhar forvitret. Jeg tror en tenkt angriper mot nasjonen Norge i dag ville fått en enkel oppgave.

Det finnes dessverre lite som virker samlende. Og er man stolt av det norske flagget og utviser noen som helst nasjonalfølelse kan man bli sett på som en primitiv, brautende nasjonalist med ordet rasist gjerne hengende på slep.

Det var en liten digresjon en sensommernatt. Jeg gleder meg til filmen:)

(Innlegget ble redigert 28.08.16 02:28)

vif_support
vif_supportInnlegg: 3857
29.08.16 09:24

Blir spennende å se om de forteller historien med kalde fakta, eller om man har tatt på seg "norske brillene" når man skal gjengi begivenhetenes gang.  

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
12.09.16 15:53
vif_support: Blir spennende å se om de forteller historien med kalde fakta, eller om man har tatt på seg "norske brillene" når man skal gjengi begivenhetenes gang.

Filmen er i følge regissøren basert på de faktiske hendelsene - og uten noe særlig dikting rundt karakterene. Historiske fakta som er uavhengig av hvilke briller man har på.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 9870
14.09.16 10:43
vif_support: Blir spennende å se om de forteller historien med kalde fakta, eller om man har tatt på seg "norske brillene" når man skal gjengi begivenhetenes gang.

"De norske brillene" ja, handler vel kun om heltemot vil jeg anta.

Mulig jeg er historieløs på akkurat dette med krigsutbruddet og "kongens nei" som nå blir hyllet. Men med bakgrunn i min mangel på viten så håper jeg noen kan forklare denne merkverdigheten som jeg som 50/50 norsk-dansk alltid har lurt på.

Den norske kongen sier nei, og det resulterer i at han og hans familie rømmer gjennom så store deler av Norge som det er mulig - og by etter by og tettsteder ligger igjen i ruiner der de har reist forbi.

Hjemme i København, konges fødeby, rider hans kjødelige bror Christian d. 9 hver dag rundt i byen og hilses av sitt folk som lever under det som de beskriver som "besættelsen" tyskerne krummer ikke et eneste hårstrå på hans hode.

Hvorfor var det kongen og ikke regjeringen som hadde det avgjørende ordet her?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg