Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

C-160 Transall???

NYTT TEMA
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40830
15.09.16 12:35

Er det noen som vet noe om bruk av C-160 Transall i Norge?

Jeg vet ikke sikkert at det er dét flyet det er snakk om, men jeg har ved flere anledninger sett et tomotors transportfly i veldig - veldig - lav høyde (ofte to i følge), og med veldig lav mener jeg ned til hundre meter, og én gang lavere enn femti meter (jeg så ned på ryggen på det fra der jeg sto, og det var i en trang, svingete elvedal), og også en gang det måtte stige for å passere en høyspentkabel.

Noen som vet noe om dette - evt. som vet hvilket fly det kan være om det ikke var C-160?

Mvh

BlackEagle

hjelpesløst interessert i militærfly; militærnekter som han er

(Innlegget ble redigert 15.09.16 12:35)

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 298
15.09.16 21:16

Eneste aktuelle alternativ jeg kan komme på som kan "ligne litt" er C-27J Spartan som i hvert fall det italienske luftforsvaret har. Men det er langt flere C-160 i Nato. 

Norge er forresten et populært sted å trene for utenlandske militærpiloter - langt travlere i luftrommet over Tyskland for eksempel. 

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12147
16.09.16 17:35

De har garantert vært i Norge med soldater og materiell fra Bundeswehr i forbindelse med større øvelser

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40830
17.09.16 11:02
Mentholatum: C-27J Spartan

Thnx. Den kan det nok også ha vært.

Med referanse også til det trønder'n sier: De gangene jeg har sett flyet, har det ikke vært i forbindelse med større øvelser. De pleier jo å bli offentliggjort, så i så fall ville jeg nok kobla det mot en slik øvelse.

Men er det noen av dere som vet om, i hvilken utstrekning og i hvilke forbindelser C-160 eller C-27J eventuelt brukes her i landet - og av hvem?

Mvh

BE

Fago
FagoInnlegg: 1426
30.09.16 23:47
BlackEagle: Thnx. Den kan det nok også ha vært. Med referanse også til det trønder'n sier: De gangene jeg har sett flyet, har det ikke vært i forbindelse med større øvelser. De pleier jo å bli offentliggjort, så i så fall ville jeg nok kobla det mot en slik øvelse. Men er det noen av dere som vet om, i hvilken utstrekning og i hvilke forbindelser C-160 eller C-27J eventuelt brukes her i landet - og av hvem? Mvh BE

C-27 brukes lite i Norge. C-160 er adskillig større enn C-27.

Klikk for å gå tilbake til toppen