Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

La oss leke war-games nå..

NYTT TEMA
FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 419
19.11.16 14:56

Historikk  fra 1939 og situasjon i nåtid er velinformerte forsvarsvenner på VGD kjent med. 

War-games er som et sjakkspill hvor brikker og brett endres underveis. Og der hvor vi begynner  skriver vi 20. januar når Trump inntar det hvite hus. Støttet av den legendariske dominoteorien spår jeg flere urovekkende valgresultater i Europa. 

Hva blir det neste som skjer? I det fjerne ser jeg et sterkt splittet Europa og et nytt regime i Russland. Men fra 20. januar trenger jeg hjelp for å danne  kvalifisert  trusselbilde det norske forsvaret må forholde seg til. 

Hvor går vi videre herfra?

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
14.01.17 01:40

Jeg tror uansett Norge vil ha lite med dette å gjøre. Mens fokus ligger på Russland så kommer østen inn fra sidelinjen. Og i løpet av dette århundret skal også Islam temmes, så det blir nok å følge med på for Norge.

Men rollen blir sort sett bare å følge med.. 

Kent
KentInnlegg: 109518
14.01.17 01:42

Er stygt redd sosialistene kommer til makta ved valget til høsten.

FjodorDVD
15.01.17 08:30
LANISTA84: Men rollen blir sort sett bare å følge med..

Det skulle jeg gjerne sett. Men de norske korstogene i Afghanistan, Libya og Syria tyder på en utenrikspolitisk ambisjon til krigsmakt der Onkel Sam dirigerer. Nå som Trump tar over gjelder det nok å komme seg ut med æra i behold. Peace with honor, som Nixon sa. Det blir ihvertfall sykt spennende å se hvordan Trump endrer sjakkbrettet. Og hvordan Norge skal dilte etter.

LANISTA84
15.01.17 20:05
FjodorDVD: Det skulle jeg gjerne sett. Men de norske korstogene i Afghanistan, Libya og Syria tyder på en utenrikspolitisk ambisjon til krigsmakt der Onkel Sam dirigerer. Nå som Trump tar over gjelder det nok å komme seg ut med æra i behold. Peace with honor, som Nixon sa. Det blir ihvertfall sykt spennende å se hvordan Trump endrer sjakkbrettet. Og hvordan Norge skal dilte etter.

I sum har Norges bidrag vært veldig beskjedne. Strategisk velplasserte spesialsoldater, har gitt Norge mer oppmerksomhet enn Norge fortjener. Om det er på godt eller vondt, er nok vi totalt uenige om.  

LANISTA84
15.01.17 23:19
Kent: Er stygt redd sosialistene kommer til makta ved valget til høsten.

Jeg både håper og tror at når tiden kommer, så vil folk gi de borgerlige mer tid.

FjodorDVD
18.01.17 08:44
LANISTA84: I sum har Norges bidrag vært veldig beskjedne. Strategisk velplasserte spesialsoldater, har gitt Norge mer oppmerksomhet enn Norge fortjener. Om det er på godt eller vondt, er nok vi totalt uenige om.

Vi diskuterer vel fordi vi er uenige. Jeg begynner like godt med slutten da jeg mener dette er vondt det som skjedde i Libya. Det du kaller strategisk velplasserte spesialsoldater betrakter jeg som flaggbærere ved siden av Stars and Stripes. Militært sett har bidragene vært beskjedne og den underliggende hensikten har vært å smiske med Uncle Sam. Vi er nok også uenige om diverse Fredspris-tildelninger. Men snart er det en ny mann in charge. Og kortene deles på nytt. Vi får se etterhvert hva som hender. Alt er visst mulig for tiden.

Minerydding er et område hvor de norske bidragene har vært betydningsfulle. Det burde vi holdt oss til sammen med humanitær hjelp. Våre bombetokter ødelegger bare troverdigheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg