Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bevar 139 Lv og339 Skvadronen på Bardufoss

NYTT TEMA
JanSkogheim
JanSkogheimInnlegg: 5
04.01.17 14:44

Åpent brev til Ine Marie Eriksen Søreide

”Kjære” Forsvarsminister!

Det er nesten så jeg ikke vet hvor jeg skal begynne eller avslutte dette brevet. Og ei heller vet jeg om jeg klarer å fatte meg i korthet. Men jeg skal forsøke. Det handler om den Langtidsplanen for Forsvaret (LTP) som du la frem for Stortinget nylig og som du fikk gjennomslag for. Som Høyre-kvinne, medlem av Solberg-regjeringen og mest sannsynligvis republikaner, skjønner jeg at vi to antageligvis er uenige i det meste. Og sannsynligvis også vil bli det i fremtiden.

Jeg synes allikevel det er viktig å påpeke den retning nevnte LTP drar Norge i. En retning som for meg virker både kjent og farlig. Særlig 4 forhold bekymrer meg;

Det første er pengebruken. Her fortsetter du trenden fra tidligere regjeringer med å legge ned og bygge opp militær infrastruktur. Dette har kostet, og koster, norske skattebetalere milliarder av kroner. Det nyeste eksemplet i så måte er Bardufoss. Et sted hvor det er bygget ny hanger for helikoptre og ny brannstasjon. Bare det har kostet opp i mot, eller over, 1 milliard til sammen. Synes du dette er fornuftig pengebruk? Eller er det slik enkelte hevder at det er britene som skal transportere våre styrker i en skarp situasjon?

Det andre er privatiseringen av Forsvaret som du foreslår i LTP. Der tar du til orde for å leie sivile helikoptre for å dekke militære behov! Si meg en ting; Er dere i Forsvarsledelsen ”helt på kanal” som vi sier her nord? Skal dere, i tilfelle en militær konflikt, bruke sivile til å sette inn innsatsstyrker og evakuere sårede og andre? Skal dere bruke sivile til å løse skarpe oppdrag hvor våpenbruk er nødvendig? Skal sivile støtte hæren, marinen, kystvakten osv. her i nord? Mener dere virkelig at dette er en bedre og mer lønnsom ordning enn den som eksisterer i dag?

Det tredje er Forsvarets misbruk av det sivile samfunn og kommunene dere bygger dere opp i og legger ned i. Om du ikke er klar over det følger det ikke bare fordeler med å ha dere som gjester. Kommunene som har besøk av dere har betydelige utgifter til legevakt, skole, fritidstilbud, infrastruktur osv. for å tilfredsstille dere. Bak dette er det mennesker som gjerne vil ha sikkerhet for sine liv. Mennesker, både sivile og militære, som ikke uten videre kan flytte dit dere til en hver tid finner på å flytte kapasitetene deres. Har du tenkt på det?

Det fjerde som bekymrer meg er, merkelig nok, Forsvarsledelsens militære kompetanse. Du, som kjenner Nord-Norge, burde hviske dem noen ord i øret om topografien her nord. Det er ikke like slett her som rundt regjeringskvartalet i Oslo. All militær erfaring viser at områder med en slik topografi lettest og best beskyttes av enheter med lokalkunnskap. Enheter som kan forflytte seg raskt og effektivt og utnytte terrenget til sin fordel. For slike enheter er helikopterstøtte helt avgjørende. Det blir vanskelig å sette ut, forflytte, evakuere og forsyne disse fra Rygge i en krigssituasjon…….. Eller er det kanskje slik enkelte hevder at vi her nord kan ofres siden mesteparten av befolkningen bor på Østlandet?

Jeg er klar over at disse spørsmålene kan være vanskelige å besvare. Spesielt sett i lys av den LTP’en du nettopp har lagt frem. Men siden LTP’ene i Forsvaret sjeldent varer mer enn noen måneder er det vel bare å begynne arbeidet med en ny? Med andre rådgivere enn Diesen, Natvik og resten av Ryggepatriotene. Lykke til!

Jan Skogheim,

Sørreisa.

Klikk for å gå tilbake til toppen