Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bevar 139 Lv og 339 Skvadronen på Bardufoss

NYTT TEMA
JanSkogheim
JanSkogheimInnlegg: 5
04.01.17 14:47

Ikke la oss dø!

Ja. Jeg henvender meg til dere. Dere som er valgt til å beskytte oss. Dere vi har gitt vår tillit. Dere som skal være våre fremste kvinner og menn. Dere som skal være de klokeste, mest empatiske og mest uklanderlige. Ja. Akkurat dere som sitter på Stortinget og bestemmer over liv og død her i Midt-Troms og ellers i Nord-Norge.

Dere som 15.11.16 vedtok Langtidsplanen for Forsvaret (LTP) med det klingende navnet ”Kampkraft og bærekraft”. Dere som vedtok å flytte 339 Skvadronen og 139 Luftving fra Bardufoss til Rygge. Visste dere egentlig hva dere gjorde da dere vedtok å frata oss her i nord, ikke bare Midt-Troms, Bell 412 SP helikoptrene? Fortalte deres partifeller og rådgivere dere hvor mange militære og sivile liv disse har reddet når sivile redningshelikoptre ikke kan fly? Fortalte de dere at disse tapre pilotene faktisk flyr i all slags vær? Fortalte de dere hvilke klimatiske, geografiske og topografiske forhold de ofte må operere under her oppe? Fortalte de dere om avstandene her i nord? Og sist, men ikke minst, fortalte de dere at ingen helikoptre kan ivareta dette oppdraget, under nevnte forhold, like godt som Bell 412 SP? Og ikke bare livredning. Det gjelder alle, både sivile og militære, oppdrag under disse forholdene. 

Jeg håper de ikke gjorde det. I motsatt fall er jeg skremt over den kynisme, mangel på empati og dumskap dere på Stortinget besitter. For om det er slik at dere hadde denne kunnskapen når dere gikk til avstemningen den 15.12.16. så…….. Si meg i så fall en ting; Synes dere ikke et menneskeliv her i nord er like verdt mye som lenger sør? Synes dere ikke at vi her i nord skal ha den samme beskyttelsen, både militært og sivilt, som menneskene der sør? Ser dere ikke verdien av helikoptre som takler våre klimatiske, geografiske og topografiske forhold? Både til sivile og militære oppdrag?

Dere har bestemt at Bell 412 Sp skal erstattes av NH 90. Et helikopter som ikke er i nærheten like bra som Bell 412 SP når det kommer til å takle de klimatiske, topografiske og geografiske forholdene vi har her i nord. Har ikke deres rådgivere og partifeller fortalt dere dette? Eller er det underordnet siden vi her i nord tydeligvis ikke har den samme verdien som mennesker som de sørpå…… Eller er det også slik at dette er prisen vi i nord må betale for deres ”viktige” kontakter i Washington?

Så la gå da at den sivile beredskapen her i nord ikke er så viktig for dere og at vi i nord er verdiløse. Hva da om det kommer til en militær konflikt? Der det skal plasseres ut personell? Der det skal evakueres? Der det skal transporteres? Ikke bare i solskinn og vindstille, men under de nevnte utfordringene når det gjelder klima, topografi og geografi. Hva da? Eller er det slik at dere i en slik setting bare skal ofre det militære personellet som står i første rekke? Er det slik dere tenker? At disse er verdiløse og at fienden, om den kommer fra øst, sikkert går lei før den kommer til Saltfjellet? Skal ikke disse og kunne ha trygghet for å kunne utføre sine oppdrag og komme trygt hjem igjen? Tror dere at dette er motiverende for de som skal rekrutteres til å beskytte befolkningen og Schengens yttergrenser? Tror dere det er slik dere får rekruttert de beste og mest motiverte soldatene?

Jeg håper det ikke er slik. Ja. Jeg håper faktisk at dere er verdt vår tillit. Jeg håper at dere er våre fremste kvinner og menn. De klokeste, mest empatiske og mest uklanderlige vi har her i landet. De som vil beskytte også oss her i nord. Som ser at våre liv har like stor verdi som de menneskene som bor sør i landet. Slik håper jeg det er. Eller er alt håp ute for oss?

Jeg ber dere; Behandl Langtidsplanen for Forsvaret på nytt. Se på konsekvensene, militære og sivile, av å legge ned 339 Skvadronen og 139 Luftving på Bardufoss og likeledes 133 Luftving på Andenes. Det er ingen skam å snu, men meget dumt å la være. Vi i nord har nemlig intet ønske om å dø en unødig død fordi dere, som skal være våre fremste kvinner og menn, er ført bak lyset.

Og om dere ikke tror meg; Kontakt Mads Gilbert, professor II i akuttmedisin, ved Universitetssykehuset i Tromsø. Han kan fortelle dere hvor viktig 339 Skvadronen og 139 Luftving er for oss i nord.

Jan Skogheim,

Sørreisa.

Klikk for å gå tilbake til toppen