Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vakt og sikring

NYTT TEMA
sistemann
sistemannInnlegg: 14995
12.11.05 17:14
Jeg er for tiden inne til førstegangstjeneste og skulle egentlig blitt gardist, men ettersom synet er for svakt mener Pe.Off. at jeg mest sannsynlig ender opp med vakt og sikring (fortrinnsvis) på Rena. Er det noen som er kjent med denne tjenesten? Mitt intrykk er at at det er en lite prioritert og sløv tjeneste, hvor jeg gjør lite annet enn å visne bort med TV og spilling resten av året. Stemmer dette?

Og stemmer det at jeg etter førstegangstjenesten sitter igjen med godkjent vekterkurs?

J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
12.11.05 17:16
Du ser for dårlig til å bli gardist og dermed vil de ha deg som vakt?

ser for meg

"er det en innbruddstyv borti skauen der"? Sniker det seg en mann i mørke bak tønnene der? "

Tjeneste innebærer mye det samme som den sivile vektertjeneste. Studere overvåkningskamera, samt gå vaktunde og se at alt er som det skal være med tanke på at gjerdene er hele, porter lukket osv.

Vanligvis er det folk fra vakt & sikring som er plassert ved bommene hvor de kjører inn på militært område!
sistemann
12.11.05 17:20
Ja, Forsvaret er hellig overbevist om at kontaktlinser vil bli et større problem for meg som gardist enn som vanlig vakt.
dodeca
dodecaInnlegg: 7548
12.11.05 17:21
snodig. jeg hadde linser som gardist...
J Nissen
12.11.05 17:22
Det er vel viktigere at kongen er trygg enn at andre er trygge da :) :p
Du kan jo prøve å tigge laserbehandling hos forsvaret :D :D
sistemann
12.11.05 17:25
Ja, linsene er i og for seg ikke problemet, men synsstyrken min, omtrent -7,00 på begge øynene. På sesjon fikk jeg vite at dette ikke var et problem fordi jeg brukte linser, men på innrykksdagen sa de at det uansett var for mye, fordi det kunne hende jeg mistet linsene (ja, man får aldri samme beskjed to ganger i militæret, har jeg lært meg i løpet av de seks ukene jeg har vært inne). "Feltudyktig" tror jeg er min nåværende status. At det er så mye mer felttjeneste i Garden enn i Vakt og sikring, er jeg dog ikke så sikker på.
J Nissen
12.11.05 17:27
minus SYV?

Jeg kjenner en som har minus 6. Han fikk kjennelse "ikke tjenestedykig" på sesjon. Han VIL i militæret, men får ikke lov, selv om han bruker linser.

sistemann
12.11.05 17:28
Tilfeldighetene råder. Slik er det bare.
strawfoot
strawfootInnlegg: 3573
12.11.05 17:34
"Mitt intrykk er at at det er en lite prioritert og sløv tjeneste, hvor jeg gjør lite annet enn å visne bort med TV og spilling resten av året. Stemmer dette? "

Dette inntrykket stemmer nok i svært stor grad, bortsett fra at sløvingen i ny og ne suppleres med noen kjipe øvelser. Noen vaktsoldater har imidlertid gunstige turnusordninger, og det kan være avgjørende for om man trives eller ikke. På Haakonsvern fikk ikke vaktsoldatene turnus, og mitt inntrykk var at de mistrivdes veldig.

Alt i alt vil jeg nok ikke anbefale vakt & sikring. Prøv heller å få deg en stilling som troppsassistent eller noe.
sistemann
12.11.05 18:05
Stabsstillinger er ikke noe alternativ for meg, ettersom de ikke tillater forhåndsdimming. Jeg er nødt til å dimme tidligere for å rekke studiestart.
Olav82
Olav82Innlegg: 2688
12.11.05 18:24
sistemann skrev:
Og stemmer det at jeg etter førstegangstjenesten sitter igjen med godkjent vekterkurs?
Hvis du tar vekterkurset ja, du får vel etterhvert tilbud om å delta på et eller flere kurs, du får ikke vekterdiplom automatisk. Jeg tok vekterkurs, angrer som faen på at jeg ikke tok truckførerkurs.

Pleasure on hunting is not pleasure on killing..

No hunting, no wildlife..
sistemann
12.11.05 18:59
Ja, men jeg har forstått det slik at jeg ikke trenger å ta vekterkurset gjennom voksenopplæringen dersom jeg ender i vakt og sikring, fordi jeg må gjennom et militært kurs som uansett dekker det sivile (og mer til)..
Olav82
Olav82Innlegg: 2688
12.11.05 19:14
Det kan være, har jeg aldri hørt om, men du kan sikkert sende en mail til de som er ansvarlig.

Man finner mye info her inne: http://www.mil.no

Pleasure on hunting is not pleasure on killing..

No hunting, no wildlife..
Corni
CorniInnlegg: 1222
12.11.05 23:50
sistemann skrev:
Ja, men jeg har forstått det slik at jeg ikke trenger å ta vekterkurset gjennom voksenopplæringen dersom jeg ender i vakt og sikring, fordi jeg må gjennom et militært kurs som uansett dekker det sivile (og mer til)..

Dette er tull.
vekterkurs er holdt av noe som kalles vekterskolen (erfarne vektere som har kompetanse innen pedagogikk som er kompetente til å lære bort), som regel fra firma som securitas, falken etc.

På den annen side får du jo som sagt dette kurset gratis i førstegangstjenesten...jeg tok det, tok også truckfører-kurs og klasse c lappen...disse tre til sammen sivilt hadde blitt DYRT :)

ting blir hva du gjør det til, hvis du havner i vakt og sikring så isåfall "gå for" vaktkommandør-stillingen som de ofte har i vakt og sikring, denne blir korporal og sjef innad på vaktlaget..
Greit papir det, spesielt når du først har havnet i en slik tjeneste.
varjen
varjenInnlegg: 15092
13.11.05 03:14
J Nissen skrev:
ser for meg
"er det en innbruddstyv borti skauen der"? Sniker det seg en mann i mørke bak tønnene der? "

Faktisk ikke helt utenkelig. Når kameraten min var i militäret klarte en elg å snike seg forbi vakten og inn i leiren.
-----------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
Morka
MorkaInnlegg: 9024
13.11.05 16:10
strawfoot skrev:
På Haakonsvern fikk ikke vaktsoldatene turnus, og mitt inntrykk var at de mistrivdes veldig.

Gammel HOS Vakt og sikrings-soldatkar her.
Mye av grunnen til hvorfor vi mistrivdes så enormt var fordi befalet kuket så jævlig på låret gang på gang. Alle mulighetene lå til for å kjøre igang en skikkelig turnus-ordning, men de skulle absolutt time alle øvelser midt i de stille periodene (med en stille periode, så mener jeg en periode uten skarpe oppdrag, uten storbesøk fra langvekkistan o.l.). Og når vi først begynte på turnusordningen, så var ingenting satt i system. Den hendte ofte at det ene vaktlaget hadde to-tre permer på rad, og den andre vaktlaget ikke hadde noe perm. Man fikk heller ikke lov til å bytte på dette, slik at det ble skapt rettferighet (og mer trivsel) innad i troppen, selv om tillitsmennene for begge lagene var enig om hva som skulle gjøres, så gikk det ikke gjennom hos befalet.
Men utenom gnissingene mellom vernepliktig og befal, så er vakttjeneste skikkelig knall (ihvertfall på Haakonsvern).
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2635
13.11.05 17:50
Min erfaring med vakt og sikring/sikkerhet i forsvarets leire er rett og slett skremmende. Husker vi ble utkalt til å gå streifvakt under OIF mars 2003. Konkluderte ganske fort under en vaktrunde at selv en blind person med bind for øya kunne ha gått ubemerket på høylys dag inn i leiren vår.

"Men var det verdt det, Håkons mann, å sloss for Folk og Fedreland? Du kunne ha sittet lunt i ly av andres blod og andres bly, og ventet på den store dag med jubelrus og fylte krus til det var trygt å tone flagget."

Erik Bye
Steinaren2
Steinaren2Innlegg: 2658
13.11.05 17:53
Noen som vet om - 2.25 på begge øyne er veldig for dårlig?
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15614
14.11.05 13:50
sistemann skrev:
Tilfeldighetene råder. Slik er det bare.

Det kan jeg love deg !!! da jeg kom inn på førstegangstjenesten havnet jeg i Vatneleiren... skulle kjøre bil jeg !!! som aldri har hatt lappen engang, noe dem forsåvidt viste på sesjonen også :-)
Dagen etter ble jeg overført til Gardermoen hvor jeg ble Adm. Ass... (en helt grei tjeneste egentlig), og seinere overført til Grensen hvor jeg kom rett inn på grensa.

---------------------------------------------------------------------------------------

"When I was a child, I spoke as a child, I felt as a child, I thought as a child: now that I am become a man, I have put away childish things."
1 cor. 13:11

”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
Steinaren2
Steinaren2Innlegg: 2658
19.11.05 14:44
J Nissen skrev:
minus SYV?

Jeg kjenner en som har minus 6. Han fikk kjennelse "ikke tjenestedykig" på sesjon. Han VIL i militæret, men får ikke lov, selv om han bruker linser.

- Akkurat som meg..... jeg har bare - 2.50
EraserNor
EraserNorInnlegg: 1
04.08.11 17:14

Vaktsoldat fra Setermoen, vi fikk vekterkurs del 1 som er den teori delen, fikk beskjed om at alle vaktsoldater måtte ha det.

berg_8
berg_8Innlegg: 1062
12.08.11 04:11

Hos oss ble alle som dreit seg ut i rekrutten sendt på vakt og sikring rundt om i landet....

InfAff
InfAffInnlegg: 572
12.08.11 10:22

Hvis du havner i vakt- og sikringstjenesten: Kjemp med nebb og klør for å få VK/NK-stillingen! Det medfører gode papirer som tar seg godt ut på CVen.

Vakttjenesten er viktig, men til tider svært rolig - heldigvis. En god vakt er en vakt det ikke skjer noe på. Vi ønsker jo ikke ulumskheter på militært område! Noen avdelinger er svært gode når det kommer til videreutdanning av vaktsoldater. Mye skytetrening, mye nærkampstrening, AKP/VKP, AT o.s.v.

Men selvfølgelig, det er fryktelig mye dødtid. Den dødtiden kan du imidlertid bruke til å trene! Lurt.

(Innlegget ble redigert 12.08.11 10:26)

Rvsb
RvsbInnlegg: 2059
19.08.11 18:59
InfAff: Hvis du havner i vakt- og sikringstjenesten: Kjemp med nebb og klør for å få VK/NK-stillingen! Det medfører gode papirer som tar seg godt ut på CVen. Vakttjenesten er viktig, men til tider svært rolig - heldigvis. En god vakt er en vakt det ikke skjer noe på. Vi ønsker jo ikke ulumskheter på militært område! Noen avdelinger er svært gode når det kommer til videreutdanning av vaktsoldater. Mye skytetrening, mye nærkampstrening, AKP/VKP, AT o.s.v. Men selvfølgelig, det er fryktelig mye dødtid. Den dødtiden kan du imidlertid bruke til å trene! Lurt.

Vi hadde en god del øvelser og MYE skytetrening og SIBO etc. Det ble dessverre mye dødtid da det ene befalet (av 2) ble sent til Afganistan, men på Trondenes var det mye markørtjeneste for KJK og MJK (og også politiet ved noen anledninger), alltd gøy å være med på! God turnus med roterende vakt, trening/utdanning, vakt og perm. Men vaktperiodene var ufattelig sløve.

Olavsson
OlavssonInnlegg: 248
21.08.11 01:16
Rvsb: Vi hadde en god del øvelser og MYE skytetrening og SIBO etc. Det ble dessverre mye dødtid da det ene befalet (av 2) ble sent til Afganistan, men på Trondenes var det mye markørtjeneste for KJK og MJK (og også politiet ved noen anledninger), alltd gøy å være med på! God turnus med roterende vakt, trening/utdanning, vakt og perm. Men vaktperiodene var ufattelig sløve

Høres bra ut. Var selv i Bodø basesett 2. Opplevde mye det samme. Fikk 2 beretløp til og med som lignet helvetesuka, en for vinteren og en for sommeren. Vi fikk sitte på helikopter på taktisk flyging under trening. Var masse artige øvelser som og trene SIBO med noe kalt simunition som var nesten som paintball bare med ekte mp5 som avfyrte plaskuler med maling. Vi fikk bruke ei gammel militær brakke til SIBO trening. Og vi hadde ei terror øvelse der vi samarbeidet med politiet. Vi satt sjelden på vakt, husker bare 2 vakter gjennom hele året. Ellers var vi QRF. Var et kjempedigg år med mye fart og spenning. Ingen dag var lik. 

samsung22
samsung22Innlegg: 7875
27.08.11 09:36

Hvor anbefaler dere å dra når jeg skal inn i vakt og sikring - luftforsvaret? Bor for tiden i østfold, så Gardemoen og Rygge hadde jo vært kjekt. Skjer kanskje litt mer på Gardemoen?
Er det slik at man jobber turnus, eller hva det heter, slik at man jobber vakter i 3 uker og da har fri den siste uken?

Føler jeg burde gjort en bedre research før jeg dro på sesjon. Lest litt mer om Vakt og sikring på nettet før jeg valgte det. Fikk utrykk av at det var en kul tjeneste når jeg leste militærets katalog.. virker som en litt kjedelig førstegangstjeneste, får håpe jeg tar feil :)

Hornsalt
HornsaltInnlegg: 1528
11.09.11 04:00
samsung22: Skjer kanskje litt mer på Gardemoen?

Hvis du drar til Gardermoen eller Rygge, som begge to er elendige, delvis nedlagte flystasjoner, er du garantert en kjedelig tjeneste.

Det er kun Bodø og Ørlandet som er særlig operative i dag. Selv er jeg stasjonert på Ørlandet, og nivået her er herlig. I det siste har øvelsene blitt trappet opp kvalitetsmessig, og strukturendringer medfører at de også blir litt større.

Tjenesten kan til tider være noe tørr om man ikke selv tar litt initiativ. Selv er jeg nestkommanderende og tillitsmann, så arbeidsmengden min bestemmer jeg helt selv. Rått, rett og slett.

I luftforsvaret er vel V&S på Ørland/Bodø det eneste operative alternativet til NIS. Hundefører er også en grei tjeneste, men den er det få som har.

En ting du sikkert vil like å vite: De fleste flystasjonene har deilige turnusordninger, sånn at det er nokså ubetydelig om basen er to eller tjue mil hjemmefra.
Jeg kan love deg at det IKKE er verdt å ha en kjip tjeneste på en kjip flystasjon kun for å spare noen timer hjem idet du begynner på 12 dager med fri.

drillern
drillernInnlegg: 6430
12.09.11 04:59
Hornsalt: Hvis du drar til Gardermoen eller Rygge, som begge to er elendige, delvis nedlagte flystasjoner, er du garantert en kjedelig tjeneste. Det er kun Bodø og Ørlandet som er særlig operative i dag.

Ja,sjønner du vet hva du snakker om,haha.

Hornsalt
HornsaltInnlegg: 1528
12.09.11 05:03
drillern: Ja,sjønner du vet hva du snakker om,haha.

Hva mener du?

drillern
drillernInnlegg: 6430
13.09.11 00:41
Hornsalt: Hva mener du?

At en god latter forlenger livet,snart er vel bodø vår nye hovedstad.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg