Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Historiske fjes 153

[ Trådet ] NYTT TEMA
mohansa
mohansaInnlegg: 13455
08.08.09 15:22
mito: Tror du det vil være til stor hjelp om jeg finner både minoriteten og geografisk tilhørlighet til lokallaget? Ad minoritet: Over én mill. på lista jeg linket til? Ad lokallag: Ohio?

Det er jeg faktisk litt usikker på. Jeg har ikke forsøkt å gå den veien selv, men fant organisasjonen ut fra hans navn.

Minoritetens antall avhenger litt av hvordan man teller, men både med kinesisk begrepsbruk (som på lista di) og etter deres egne begreper utgjør de mer enn en million bare i Kina.

Ikke Ohio for lokallaget.

(Innlegget ble redigert 08.08.09 15:22)

mohansa
08.08.09 15:25
mohansa: Minoritetens antall avhenger litt av hvordan man teller, men både med kinesisk begrepsbruk (som på lista di) og etter deres egne begreper utgjør de mer enn en million bare i Kina.

De omtaler visst forresten ikke seg selv med det kinesiske begrepet som de står oppført under på din liste.

mito
mitoInnlegg: 15347
08.08.09 16:31

Som du skjønner er jeg veldig sporadisk innom...

Da har jeg den etniske gruppen (trur eg) + deres alternative skrivemåte.

Så var det geografien. I den grad det er noe å gå etter, så prøver vi Vermont? (Utover det er det vel bare et lite område av Minnesota igjen som ligger øst for elva, grenser til Canada, og ser ikke saltvann...) Har byens metropolitiske område mer enn en halv mill. innbyggere?

grock19
grock19Innlegg: 31377
08.08.09 16:39

(Innlegget ble redigert 08.08.09 16:39)

mohansa
08.08.09 16:43
mito: Så var det geografien. I den grad det er noe å gå etter, så prøver vi Vermont? (Utover det er det vel bare et lite område av Minnesota igjen som ligger øst for elva, grenser til Canada, og ser ikke saltvann...) Har byens metropolitiske område mer enn en halv mill. innbyggere?

Jeg gir meg selv et stort kakk for å ha rotet med geografien. Staten (som det ene bildet blant annet hintet til) har ikke landgrense til Canada. Grensen der går gjennom innsjøer. Byens (som det samme bildet også hinter til) metropoliske område har bare så vidt over 200 tusen innbyggere, og betydelig mindre enn en halv million.

mito
08.08.09 16:47
mohansa: Staten (som det ene bildet blant annet hintet til) har ikke landgrense til Canada.

Da antar jeg vi skal til Wisconsin?

Skal vi til en studentorganisasjon? Har funnet noen slike...

mohansa
08.08.09 16:50
mito: Da antar jeg vi skal til Wisconsin? Skal vi til en studentorganisasjon? Har funnet noen slike...

Godt antatt! Du har ikke lokalisert byen og i samme slengen?

Vi skal ikke til noen studentorganisasjon. Det er rett og slett en interesseorganisasjon for folk av denne etnisiteten som du vel hadde funnet.

Vår mann er visst forresten bankmann og ansvarlig for boliglån i forbindelse med den egentlige jobben sin, uten at jeg tror det egentlig hjelper så mye.

mito
08.08.09 16:53
mohansa: Du har ikke lokalisert byen og i samme slengen?

Jeg kan jo foreslå Green Bay?

mito
08.08.09 17:01

Jeg antar folket vi skal til er Miao, eller Hmong som de kaller seg i USA. Finner vi organisasjonen her?

mohansa
08.08.09 17:01
mito: Jeg kan jo foreslå Green Bay?

Godt forslag! Hvor kunne det egentlig ellers være jeg hintet til med bilde av en "cheese packer"? :-)

mohansa
08.08.09 17:07
mito: Jeg antar folket vi skal til er Miao, eller Hmong som de kaller seg i USA. Finner vi organisasjonen her?

Folket vi skal til er Hmong, og det er ikke bare i USA de kaller seg det. Det later faktisk til at gruppene Miao og Hmong ikke er 100% sammenfallende heller, men dette blir rene kuriositeter uansett. Hold deg til Hmong som navn i alle fall.

Organisasjonen ser ikke ut til å stå oppført der etter hva jeg kan skjønne nei.

mito
08.08.09 17:11

Well, jeg logger av nå for en stund. Selv om jeg har Hmong og Green Bay føler jeg det er et stykke igjen, spesielt hvis Green Bay egentlig ikke er til så stor hjelp...

mohansa
08.08.09 17:15

Nå blir jeg snart borte en stund. Kan jo avsløre at jeg tror den enkleste veien til målet her er disse listene over folk som ikke akkurat sto først i køen da navn ble delt ut.

Hva organisasjonen angår er han nok mulig å finne gjennom den og, men det ser faktisk ut til at han til og med har overlatt rollen som kontaktperson der til en annen. Den lista jeg fant ham oppført på ser jeg nå at er fem år gammel.

mohansa
08.08.09 17:17
mito: Well, jeg logger av nå for en stund. Selv om jeg har Hmong og Green Bay føler jeg det er et stykke igjen, spesielt hvis Green Bay egentlig ikke er til så stor hjelp...

Om du skal ta organisasjonsveien er nok Green Bay til uvurderlig hjelp, siden organisasjonslaget han hadde kontaktansvar for hadde byens navn i sitt navn. Det ser og ut av navnet som om denne organisasjonen er organisert som en slags bedrift, uten at jeg egentlig vet i hvilken grad de er profit/non-profit-basert.

Coach
CoachInnlegg: 33899
08.08.09 18:24
mito: Når det gjelder neste oppgave, ville jeg egentlig gi sønnen, men han var gitt før.

Ja, det var ikke så voldsomt lenge siden den nåværende "kongen av Bayern" ble gitt heller, faktisk, og jeg påtar meg all skyld i så måte!  :-p

Det kan forresten virke som om Monrad tror det er matchball...  det kan jeg opplyse om at det IKKE er.  ;-) 

Stillingen:

10:
9:
8: 1769
7: Insane2
6:
5: grock19, Coach
4: Kalle73
3: mito
2: Canucks, Boccherini, mohansa
1: biermann, duranimo

(Innlegget ble redigert 08.08.09 18:24)

Coach
08.08.09 18:55

Og fellesnevneren for disse fem er altså denne karen.  Jeg antydet jo på tampen av forrige tråd at man kunne vente seg flere Blanka'er (noe Nappe allerede har fulgt opp glimrende i denne tråden), og om man skriver inn "Blanka" på engelsk Wiki, kommer man ikke engang først til navnets disambiguation-side, men rett til karakteren fra Street Fighter-spillene.

Yasuda designet karakteren, McNeil, Jaffe og Ueda har bidratt med stemmen hans i ymse sammenhenger, og Mammone spilte ham i spillefilmen fra 1994, hvor karakterens historie er helt annerledes, i likhet med resten av filmens manus.

Blanka er også tilsynelatende en djevel til å hoppe tau, eller rettere sagt ildkuler, ifølge denne ganske festlige videoen (i det minste festlig for oss som spilte Street Fighter II til krampa tok oss på begynnelsen av 90-tallet)...  ;-)

(Innlegget ble redigert 08.08.09 19:14)

mito
08.08.09 22:43

Og her går det unna...?

Både "Hmong" og "Green Bay" i organisasjonsnavn? Har isåfall kun kommet over Green Bay Hmong Alliance Church, som jeg ikke finner kontaktperson på, og som vel uansett heller ville hatt en prest framfor en bankmann som kontaktperson? Eller er han kanskje en slags menighetsrådsformann på vegne av lekfolket?

mohansa
08.08.09 22:57
mito: Både "Hmong" og "Green Bay" i organisasjonsnavn? Har isåfall kun kommet over Green Bay Hmong Alliance Church, som jeg ikke finner kontaktperson på, og som vel uansett heller ville hatt en prest framfor en bankmann som kontaktperson? Eller er han kanskje en slags menighetsrådsformann på vegne av lekfolket?

Begge deler i organisasjonsnavnet ja, og ikke noen kirkelig tilknytning som jeg kjenner til.

mito
08.08.09 23:04

Hm, veksler mellom å lete etter foreninger og lister over komiske navn. Kommer ikke noen vei, føler jeg...

Er organisasjonen kun en helt ordinær forening for Hmong'ere i Green Bay, eller er det litt mer spesifikt (idrettsforening f.eks.)?

mohansa
08.08.09 23:07
mito: Er organisasjonen kun en helt ordinær forening for Hmong'ere i Green Bay, eller er det litt mer spesifikt (idrettsforening f.eks.)?

De driver visst ganske bredt, med virksomhet innen kultur, idrett, juridisk hjelp, kvinne- og ungdomsgrupper, og mye annet rart.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 17973
08.08.09 23:07

Karl Txajkaug Thoj?

mohansa
08.08.09 23:09
Kalle73: Karl Txajkaug Thoj?

Den får jeg godkjenne, siden jeg ser at han et par plasser er oppført med det navnet og, men det jeg egentlig var ute etter var Karl Thojntxhebvwg. Et slikt navn syntes jeg fortjente en oppgave.

mohansa
08.08.09 23:11

...og organisasjonen det var snakk om var altså Hmong Association of Green Bay, Inc., som står oppført på side 168 her.

mito
08.08.09 23:16

Flott. Jeg legger meg, og konstaterer at jeg overhode ikke var det minste i nærheten på denne oppgaven... Natt.

Coach
08.08.09 23:41
mito: og konstaterer at jeg overhode ikke var det minste i nærheten på denne oppgaven

Det var imidlertid jeg, som kom over "Hmong Association of Green Bay, Inc" for ca. 100 år siden, og registrerte at to navn gikk igjen, nemlig Ker Vang og Karl Txajkaug Thoj.  Syntes sistnevnte virket småartig, men neppe tilstrekkelig til å havne på en slik liste (årsaken var vel at det er snakk om en annen versjon av etternavnet, hvis de i det hele tatt er samme person).  Dessuten mente jeg å ha sjekket ham ut gjennom dette søket.

Så dette får man kalle en nedtur, leken kunne jo ha gått videre allerede tidlig i kveld...  :-(

(Innlegget ble redigert 08.08.09 23:43)

Kalle73
08.08.09 23:49

NESTE!!!

Treneren kan jo prøve å finne ut hvem som trenger å reddes fra kjedsomheten av en ridder med blankpolerte (curling)steiner.....

Coach
09.08.09 00:01
Kalle73: NESTE!!! Treneren kan jo prøve å finne ut hvem som trenger å reddes fra kjedsomheten av en ridder med blankpolerte (curling)steiner.....

Skal jeg ta deg på ordet her, så er det vel en velstående, skotsk frue som nesten ikke så husbonden på vinterstid pga alle curlingturneringene nede på den islagte loch'en, og i sin kjedsomhet begynte å skrive romantisk kiosklitteratur av den typen som går unna som varmt hvetebrød blant middelaldrende kvinner i dag?

Kalle73
09.08.09 00:02

"Ta meg på hva du vil, bare ikke på ordet..."

Du bommer.....

Coach
09.08.09 00:12
Kalle73: "Ta meg på hva du vil, bare ikke på ordet..."

Det eneste stedet jeg ikke har betenkeligheter med å ta deg på, faktisk...  men siden det var feil, får jeg vel forandre fokus:

Europa?  Engelskspråklig?  Kultur?  Engelsk wikiartikkel med dette eller andre bilder, som hun i hovedsak har fått pga eget yrke/virke?

Kalle73
09.08.09 00:18
Coach: Europa?  Engelskspråklig?  Kultur?  Engelsk wikiartikkel med dette eller andre bilder, som hun i hovedsak har fått pga eget yrke/virke?

Ja, ja, ja, ja(med annet bilde), ja

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg