Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk "ytre høyre" etter NS?

NYTT TEMA
Glurkelure
GlurkelureInnlegg: 1113
11.08.09 11:26

I Italia finnes det en direkte linje mellom dagens dilldall-partier av neo-fascistisk (demokratiet og partisystemet er i voldsomt forfall for tiden, det gjelder også motstandernes partier tydeligvis) art, og de første spede forsøkene på re-organisering etter krigen.

En greit kortversjon av utviklingen:

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184344

Har det vært noe lignende i Norge? Har ikke hørt om noen forsøk på å fortsette NS, eller skape et lignende autoritært-konservativt sentrumsparti som kunne da dets plass. Dersom Norge hadde vært som Italia, så hadde det vært yrende liv i norsk ytre-høyre også etter NS, med påfølgende uenigheter, og usikkerheter innenfor samme parti som følge av ting som NATO, forholdet til USA, mulig splittelse mellom de som tror på en jødisk sammensvergelse, og de som ikke gjør det, eller ikke mener det er veldig sentralt, korporatisme vs førerprinsippet, og alle de andre tingene som Quisling og hans nazi-fascistiske hybridparti forsøkte å bygge bro over. 

Det virker svært sært at Norge ikke skulle ha noe form for intelektuelt, eller organisasjons og partimessig liv på ytre-høyre fløy mellom 1945, og 1970-tallet da nynazistene dukket opp, faktisk kan det tenkes at det har vært svært dumt for Norge at dette ikke har eksistert. For Italia sin del tror jeg det har har vært sunt for nasjonen (og ikke minst ekstremistene selv) at disse har fått lov til å fortsette med sitt, uten nevneverdige forsøk på å kveste dem fra statens side, med unntak av en episode der Mussolinis barnebarn Allessandra Mussolini ikke fikk lov til å stille til valg i 2004 (hun fikk alikevell lov etter et par ukers sultestreik) Dette er også i tråd med Italias mer liberale måte å gjøre ting på. Politiet forsøker å arrestere dem som skader andre (med mindre de er betalt av mafiaen for å se en annen vei) og ellers så gjør folk sitt.

Dersom mitt inntrykk er riktig, og at det ikke eksisterte noe ytre-høyre parti i Norge mellom 1945 og fram til 1970-tallet, (og når det endelig kom, så var det kun ensidig hyllest til Hitler, rasisme, og altomfattende jødiske konspirasjoner det gikk i) må dette sees på som et symptom på at forfølgelsen av NSere, og det vi kaller "landssvikeroppgjøret" må ha gått mye hardere for seg i Norge enn i mange andre land. Ekstremister pleier tross alt ikke å sette seg selv i hvilemodus selv om de blir upopulære.

Jeg har hørt at enkelte gammelnazister gikk inn i SF (Sosialistisk folkeparti) som senere ble SV (og som nå har degenerert til ingenting) og at en del NS-barn ble AKPere på 1970-tallet, men dette blir jo på ingen måte en fortsettelse av NS, eller ytre-høyre på noe vis. Husker i farta kun Hanna Kvanmo, men jeg mener å huske at det er flere av dem:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo

Wikipedia om NS-politikere:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:NS-politikere

Glurkelure
11.08.09 13:25

Wikipedia om SV-politikere:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Stortingsrepresentanter_fra_SV

Orket ikke å bla gjennom alle de intetsigende og kjedelige personene, så jeg fant ingen eks-NSere blandt dem, bortsett fra Kvanmo.

Muligens kan man lære mye om et parti ved å se på stortingsrepresentantene deres, og hvor de kommer fra. SVerne har mye lærere, avisskribenter og slikt, NS hadde en miks av fagforeningsfolk, noen jurister, ett par forskere innen de "harde" fagene, ting som biologi, fysikk, osv (i motsetning til de myke, sosiologi og statsvitenskap og slikt, de ikke-eksakte) samt noen ingeniører. Hva slags folk har høyre, og hva med arbeiderpartiet? Høyre har nok en del økonomer, og folk rett fra næringslivet tror jeg, arbeiderpartiet har..... Tja, hva slags bakgrunn har APs representanter på tinget egentlig? Samme som SV, eller annerledes? Ennå høyere andel av rene politikere kanskje, folk som gikk rett fra videregående og over i politikken med universitetsutdannelse underveis?

Det som nok alle har til felles er at de kommer fra veldig møblerte og undertrykkende hjem, der mor og far har tvunget dem til å lese Platon & Hamsun (eller hva det nå er som går for å være det mest intelektuelt høyverdige akuratt nå), engasjere seg for politikk, respektere hierarkier og demokrati, løgn og kompromiss, intelektualisme og dobbeltmoral osv osv. Opprøret mot dette var en del av fascismen som italienerne aldri klarte å eksportere ut av Italia i særlig stor grad. Mussolini pratet alltid foraktfullt om småborgerskapet, men folk som fks Quisling i Norge var vell egentlig så småborgerlig som det var mulig å bli.

Sett fra et rent fascistisk perspektiv, så er mye av poenget med demokratiet nettopp å opprettholde den småborgerlige kulturen og dominansen over folket. Ødeleggelsen av dette (samt bokbål, marsjering og tilintetgjørelsen av de mest småborgelige partiene, slik som fks SV) skulle så gi muligheter til å frigjøre seg fra det. Slik jeg har skjønt det, så fungerte det ikke særlig bra, (alle de småborgerlige hjem tilpasset seg fascismen istedenfor, slik at de kunne fortsette i samme stil, med minimalt med forandringer) men det går jo like fullt ann å prøve igjen.

(Innlegget ble redigert 11.08.09 13:28)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 13529
11.08.09 14:56
Glurkelure: Har det vært noe lignende i Norge? Har ikke hørt om noen forsøk på å fortsette NS, eller skape et lignende autoritært-konservativt sentrumsparti som kunne da dets plass. Dersom Norge hadde vært som Italia, så hadde det vært yrende liv i norsk ytre-høyre også etter NS, med påfølgende uenigheter, og usikkerheter innenfor samme parti som følge av ting som NATO,

Dette er egentlig et ganske så interessant spørsmål.

Så vidt jeg kommer på i farten ble det aldri dannet noe høyre-autoritært parti i Norge i tiårene etter krigen (iallefall ikke noe som kan kalles for noe annet en "politisk sekt")

Er vel mange årsaker til det, og forskjeller mellom Norge og Italia.

For det første var Nasjonal Samling før 1940 et meget lite miljø. De som støttet opp om partiet i krigsårene (og det var ikke så rent få) var nok i stor grad opportunister som ikke hadde noe ønske om å bli identifisert med Nazisme i årene etter 1945.

Skal heller ikke undervurdere betydningen av at store deler av de yngre og ivrigste i NS falt på østfronten. Tror egentlig vi kan takke Waffen SS for at vi har sluppet unna den autoritære høyresiden i store deler av vest-europa etter krigen.

Ellers ble jo store deler av norske NS-medlemmer dømt til å miste statsborgerlige rettigheter for 10 år. Dermed ville de ikke kunne stille til valg før slutten av 50-tallet. Og da var nok deres tid forbi uansett. Regner med de som ønsket å engasjere seg i politikk blant "storby-NS" sluttet opp om Høyre, mens "landsbygd-NS" havnet i Bondepartiet/Senterpartiet (da snakker jeg om de som var NS-medlemmer før krigen)

Eneste organiserte gruppe av betydning av gamle NS-medlemmer har vel vært organisasjonen rundt avisen Folk & Land. Disse har vel vekselvis kalt seg "Forbundet for Sosial Oppreisning" og senere "Institutt for Norsk Okkupasjonshistorie"

Avisen "Folk & Land" ligger vel nå mer eller mindre komplett scannet ute på nettet, og er til tider fascinerende lesestoff når det gjelder hvordan NS-medlemmer tenkte på 50 og 60-tallet. Avisen er vel først og fremst preget av en ekstrem bitterhet - kanskje ikke den beste egenskapen om man skal prøve å blåse nytt liv i en bevegelse.

Det "antifascistiske" tidskriftet Monitor har vel skrevet litt om linkene mellom disse og nynazist-bevegelsene som oppstor på 70-tallet. Kanskje ikke helt unøytralt, men sikkert ikke skivebom heller 

sirplus
sirplusInnlegg: 1341
11.08.09 16:11

Kan også det at de italienske fascistene mistet makten i 1943 ha noe med saken å gjøre, selv om det var ved statskupp? På denne måten kan man kanskje si at de slapp unna krigen med noe av æren i behold, i motsetning til NS og nazistene i Tyskland som ble sittende til nederlaget var totalt. I så fall hadde det vært interessant å vite hvordan synet på ytre høyre i Italia er i forhold til Spania og Portugal.

+SirPlus+

franzsigel
11.08.09 17:44
sirplus: Kan også det at de italienske fascistene mistet makten i 1943 ha noe med saken å gjøre, selv om det var ved statskupp? På denne måten kan man kanskje si at de slapp unna krigen med noe av æren i behold, i motsetning til NS og nazistene i Tyskland som ble sittende til nederlaget var totalt

Nja, man hadde jo fortsatt den fascistiske marionett-regjeringen i det tysk-okkuperte Nord Italia - Repubblica Sociale Italiana.

Og det italienske fascistpartiet etter krigen vokste vel i stor grad ut fra tilhengere av disse.

Glurkelure
11.08.09 20:19
franzsigel: Nja, man hadde jo fortsatt den fascistiske marionett-regjeringen i det tysk-okkuperte Nord Italia - Repubblica Sociale Italiana. Og det italienske fascistpartiet etter krigen vokste vel i stor grad ut fra tilhengere av disse.

Og dette kan ha vært et problem for det italienske ytre høyre også. Det blir en slags avskalling der kun de sprøeste folka sitter igjen til slutt, de andre ville ikke være med på å kuppe Nord-Italia etter at det store rådet, og dermed fascistpartiet hadde gitt han sparken. 

Denne Julius Evola som det referer til i forskningslinken (klikk) var såpass sprø at han pleide å løpe rundt gatelangs under bombeangrep i løpet av WW2, for på den måten å "teste skjebnen" eller noe, og det var slik han ble skadet og havnet i rullestol. 

Å ha sinnsyke folk med på laget er jo også ganske kult:-) Føler ikke at SV eller den tradisjonelle venstresiden har noe aksept for den slags i det hele tatt, hvilket etter min mening gjør dem verdiløse. Uten galskap, ingen fremgang. Evolas filosofier var dog for flytende, og rare for å bli akseptert av mainstream-fascisme (Mussolini fks var egentlig veldig materialistisk og vitenskapelig orientert), men hey? Kanskje det er noe spennende her alikevell? Pleide å være skeptisk fordi jeg liksom skulle ro meg bort fra nazismen, og jeg følte at Evola hinter veldig i denne retningen, men jeg tror like fullt jeg skal få tak i noen av bøkene hans. For nykommere til fascismen fra 1950-tallet og utover var han visst veldig viktig.

Evola på wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Evola

franzsigel
11.08.09 22:15
franzsigel: Avisen "Folk & Land" ligger vel nå mer eller mindre komplett scannet ute på nettet, og er til tider fascinerende lesestoff når det gjelder hvordan NS-medlemmer tenkte på 50 og 60-tallet.

Forøvrig ganske interessant å bla seg forbi de relativt kjedelige artiklene på forsiden som gjerne skal "avsløre" jøssinger/arbeiderpartiet/etc og heller lese litt i "rubrikkannonsene" man finner bakerst.

I tillegg til ganske mange som søker jobb (viser vel hvor vrient det kunne være å skaffe seg jobb for en gammel NS-mann i årene etter krigen) finner man "pussige" kontaktannonser av typen:

"Hvor finnes det en kjekk og liketil dame 25-35 som vil brevveksle med en nazist og frontkjemper"

eller

"agronom (30) renset for all synd av den demokratiske regjering søker dannet dame. Jeg er skuffet men humøret holder"

Tyder jo på at det har vært en ganske så stor NS-subkultur i årene etter krigen selv om disse ikke var politisk aktive.

Noen som vet om det er skrevet noen bøker om dette miljøet i årene etter 1945?

KHWS
KHWSInnlegg: 15032
14.08.09 12:54

Etter det jeg kjenner til hadde NS sitt utspring i Senterpartiet eller Bondepartiet som det en gang het og det var neimen ikke på ytterste høyre fløy. Senterpartiet i dag virker nesten som det er "kuppet" av SV i alle fall når en tar i betraktning bygdetullingen Lundeteigen og det er langt ute på venstresiden.

franzsigel
14.08.09 13:29
KHWS: Etter det jeg kjenner til hadde NS sitt utspring i Senterpartiet eller Bondepartiet som det en gang het og det var neimen ikke på ytterste høyre fløy. Senterpartiet i dag virker nesten som det er "kuppet" av SV i alle fall når en tar i betraktning bygdetullingen Lundeteigen og det er langt ute på venstresiden.

Det blir vel å generalisere litt selv om Quisling hadde vært statsråd i en Bondeparti-regjering (uten vel å ha vært medlem av partiet) og mye av oppslutningen kom fra landsbygda.

Men det var også en god del av grunnlegerene som kom fra Høyre og konservative organisasjoner som Fedrelandslaget.

Når det gjelder kommentarer om dagens politiske partier og politikere kan de med fordel tas på politikk-forumet. Slikt skaper bare dårlig stemning her på Historie... :-)

(Innlegget ble redigert 14.08.09 13:30)

KHWS
KHWSInnlegg: 15032
15.08.09 07:57
franzsigel: Når det gjelder kommentarer om dagens politiske partier og politikere kan de med fordel tas på politikk-forumet. Slikt skaper bare dårlig stemning her på Historie... :-)

Prøvde bare å sparke ballen tilbake fra yttre høyre til yttre venstre med et historisk tilsnitt.

tikk
tikkInnlegg: 22043
16.08.09 12:19
KHWS: Prøvde bare å sparke ballen tilbake fra yttre høyre til yttre venstre med et historisk tilsnitt.

Vi har hatt en del diskusjoner om dette gjennom tidene. De fleste ender med en konklusjon som sier at facismen er "det ekstreme sentrum". Økonomien er kapitalistisk, men ikke ekstremt liberal. Sosialpolitikken er klart sosial og typisk sentrum. Politikken er ikke ulik det klassesamarbeidet vi har i dag. Forskjellen ligger i at vi i dag har et sammarbeid frivillig og ikke lovmesig sammarbeid mellom "arbeid og kapital."

Evola
EvolaInnlegg: 375
16.08.09 15:59
Glurkelure: Pleide å være skeptisk fordi jeg liksom skulle ro meg bort fra nazismen, og jeg følte at Evola hinter veldig i denne retningen, men jeg tror like fullt jeg skal få tak i noen av bøkene hans.

Foreslår at du begynner med disse:

-Revolt against the Modern World

-Men among the Ruins

-Ride the Tiger

chariot1
chariot1Innlegg: 7330
17.08.09 23:39

mistell :P

(Innlegget ble redigert 17.08.09 23:40)

moskos
moskosInnlegg: 14028
23.08.09 08:36
Glurkelure: Jeg har hørt at enkelte gammelnazister gikk inn i SF (Sosialistisk folkeparti) som senere ble SV (og som nå har degenerert til ingenting) og at en del NS-barn ble AKPere på 1970-tallet, men dette blir jo på ingen måte en fortsettelse av NS, eller ytre-høyre på noe vis. Husker i farta kun Hanna Kvanmo, men jeg mener å huske at det er flere av dem:

Ved stortingsvalget i 1973 fikk Sosialistisk Valgforbund (Det nåværende SV) to representanter med NS-bakgrunn, og dette ble oppfattet som skikkelig skandaløst da det ble kjent.  Den ene var Hanna Kvanmo, en dame som vel viste seg å være ganske jordnær og fornuftig.  Hun hadde vel bare gjort noe sykepleietjeneste som svært ung jente.  Den andre var Kåre Øistein Hansen fra Buskerud.

Glurkelure
23.08.09 14:00

En litt morsom tanke er at all hitlingen muligens forvirrer dem som faktisk innerst inne er overbeviste nazister. Når fks SV og Frp beskylder hverandre for nazisme, så blir det vanskelig å vite hvilket parti man skal gå inn i dersom man har som målsetning å bedrive snik-nazifisering av landet under dekke av et "normalt" parti.

Dermed kan noen nazier havne i Frp mens andre havner i SV, selv om det ser ut til at de gamle NSerne gikk mest til SV, sikkert fordi de fortsatt var oppegående på begynnelsen av 1970-tallet, da SV var en ny og spennende vei mot makt og kontroll. 

http://dt.no/article/20080817/NYHET/618719660

Men Frp på sin side startet også opp i samme periode, og lederen Anders Lange sa på oppstartsmøtet at han var imot blandings-ekteskap mellom hvite og ikke-hvite, og i tillegg støttet de apartheid i Sør-Afrika. Ville det ikke være underlig dersom ingen NS-ere havnet i dette partiet? En mulig forklaring dersom det ikke er tilfellet er at Frp var - og fortsatt er - livredde for å bli et nazi-reir. De mest ytterliggående rasistene skal lokkes til å stemme på Frp, men ikke bli medlemmer.

Det kan kanskje være litt slik at maktsyke er arvelig, slik at sønner og døtre av politikere selv blir politikere når de vokser opp? De som så var NS-folk under krigen får så SVere, AKPere, FRPere osv som unger, på samme måte som at AP-foreldre får AP-unger, sistnevnte har vell mye å gjøre med at ungene arver kontaktnettverket og statusen til foreldrene (i tillegg til driften mot makt?), slik det fks er med Jens Stoltenberg. Å ha et NS-kontaktnett etter krigen var vell ganske unyttig, så dermed er det naturlig at NS-erne spredde seg utover mange andre partier. 

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 15286
23.08.09 21:00
moskos: Den ene var Hanna Kvanmo

Var hun medlem av NS?

franzsigel
23.08.09 21:19
Glurkelure: Dermed kan noen nazier havne i Frp mens andre havner i SV, selv om det ser ut til at de gamle NSerne gikk mest til SV

Kan du nevne noen flere NS'er som havnet i SV?

moskos
moskosInnlegg: 14028
23.08.09 21:55
Tordenskjold3: Var hun medlem av NS?

Hun hadde ihvertfall en landssvikdom, men hun var jo veldig ung den gangen.  Mange gjør mye dumt i ungdommen som de siden angrer bittert

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 15286
23.08.09 22:17
moskos: Hun hadde ihvertfall en landssvikdom, men hun var jo veldig ung den gangen.  Mange gjør mye dumt i ungdommen som de siden angrer bittert

I trådstarters Wikipedialink står det at hun ble dømt for landsvik pga at hun jobbet som sykepleir for tyskerne.

Grunnen til at jeg lurer på om hun var medlem av NS er fordi trådstarter startet med å påstå at hun var medlem av NS samtidig som at han lenker til en side hvor det ikke står at hun var medlem av NS, men hvor de under "diskusjon" lurer på om hun faktisk er medlem av NS. Det er en som kommer med en kilde på at hun var medlem, men jeg får ikke linken til å fungere.

"Nei, det var en som stanset meg på gata og ville ha to kroner eller noe sånn. Og så skrev han meg på ei liste over at jeg hadde gitt han to kroner, og så oppdaget jeg at jeg hadde blitt medlem av NS. Hva skulle jeg gjøre" fra diskusjon hos wikipedia

Edit: Dette innlegget ble veldig kronglete.

(Innlegget ble redigert 23.08.09 22:23)

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 22408
23.08.09 22:27
Tordenskjold3: Var hun medlem av NS?

Nei. Hun jobbet for Røde Kors, og det norske rettsvesen mente etter krigen at det var landssvik å hjelpe skadde tyskere. Faktisk ble hun og andre som henne dømt under store protester fra det internasjonale Røde Kors.

Fengselsdommen mot henne ble for øvrig opphevet av Høyesterett.

Klikk for å gå tilbake til toppen