Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Terbovens muligheter sommeren 1940

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22288
05.07.13 10:29

Det Terboven oppnådde sommeren 1940 var de konstituerte statsrådene 25. september, men det han ønsket var Kongens avsettelse, en regjering utgått fra de gamle partiene, nedleggelse av rikskommisaritet og Quisling forvist til Berlin. Stortingets representantskap var på gli til å gi ham dette. Forutsatt at han klarte å bli kvitt Quisling. Det klart han ikke. Quisling hadde for sterke venner i Rosenberg og Raeder og Hitler følte for sterk takknemelighet overfor ham (hm...!?).

Men hva om Terboven hadde lyktes?

Ville NS som vokste til over femti tusen medlemmer under den dårlig likte Quislings ledelse, ha blitt langt større under den mer spiselige Jonas Lie og med massiv, tysk støtte, forutsatt en norsk samlingsregjering utgått fra de gamle partiene ved "makten"? Eller er det en myte at Quisling var dårlig likt? Jeg vet at han sto meget sterkt i eget parti om enn ikke i befolkningen generelt.

Og om Terboven likte Jonas Lie var heller ikke han noen god organisator. Han evnet å lede politioperasjoner i blant annet grenseområdene mellom Tyskland og Frankrike i mellomkrigstiden, men her hjemme drev han det egentlig ikke til så mye. Kanskje Hjort hadde vært det beste alternativet. Han var en god organisator.

Tyskerne ville uansett ha dratt enorm nytte av en sivil, norsk regjering utgått fra de gamle partiene. Å samle noen front mot den tyske okupasjonen ville ha blitt mye vanskeligere, mens konge og regjering i London ville ha mistet betydelig legitimitet om Stortinget avsatte dem.

JudasT
JudasTInnlegg: 4961
05.07.13 11:28
baldviking: Men hva om Terboven hadde lyktes? Ville NS som vokste til over femti tusen medlemmer under den dårlig likte Quislings ledelse, ha blitt langt større under den mer spiselige Jonas Lie og med massiv, tysk støtte

Det er artig å spekulere, men jeg er litt usikker på forutsetningene her. Skulle NS være eneste tillatte politiske parti, men altså ikke i regjeringa?  Jeg kan ikke tro at uten reell makt til NS ville så mange ha meldt seg inn i partiet. En viktig grunn til å melde seg inn i NS var jo nettopp ønsket om å "ta ansvar" og tjene det nye Norge på beste måte, etter at kongen og den forrige regjeringen så skammelig hadde sviktet og flyktet.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14508
05.07.13 11:48
baldviking: Ville NS som vokste til over femti tusen medlemmer under den dårlig likte Quislings ledelse, ha blitt langt større under den mer spiselige Jonas Lie og med massiv, tysk støtte, forutsatt en norsk samlingsregjering utgått fra de gamle partiene ved "makten"?

Dersom en norsk samlingsregjering (eller administrasjonsrådet) overtar den formelle makten i Norge, tviler jeg på at NS blir særlig mer populære enn Fritz Clausens parti ble i Danmark. Dvs ganske betydningsløse.

Ellers så tviler jeg litt på at Quisling var så veldig uspiselig blant folk flest - gjennom første halvdel av 30-tallet så hadde han vært store deler av høyresidens nye "great white hope".

baldviking
05.07.13 22:18
JudasT: Skulle NS være eneste tillatte politiske parti, men altså ikke i regjeringa?

Ut fra blant annet Gobbels dagbøker og det lille Terboven selv har etterlatt seg av brev og annet, virker det som om Terbovens tanke var å la en norsk regjering ta all negativ kritikk som måtte fremkomme i forbindelse med okupasjonen, mens tyskerne pøste på med massiv støtte til et reorganisert NS uten Quisling. Noe som ville medføre at NS var i stand til å gjennomføre en vellykket nyordning og ta regjeringsmakt etter et par år.

baldviking
05.07.13 22:21
franzsigel: Ellers så tviler jeg litt på at Quisling var så veldig uspiselig blant folk flest

Radiotalen 9. april var en tabbe, men ellers kan heller ikke jeg se at Quisling var så utrolig dårlig likt. Mye ble jo sett i et annet lys i 1945 enn i 1940.

Terten_4
Terten_4Innlegg: 3234
06.07.13 19:39
baldviking: Tyskerne ville uansett ha dratt enorm nytte av en sivil, norsk regjering utgått fra de gamle partiene. Å samle noen front mot den tyske okupasjonen ville ha blitt mye vanskeligere, mens konge og regjering i London ville ha mistet betydelig legitimitet om Stortinget avsatte dem.

Ja, fram til vennepunktet ved Stalingrad. 

Fra -43 ville uansett de fleste støttet de allierte. Det er alltid viktig å holde seg inne med de sterkeste guttene i klassen.

baldviking
06.07.13 20:45

For det totale utfallet både av okupasjonen og krigen, spilte nok Terboven i 1940 lite fra eller til. Norge bidro jo som kjent med et betydelig antall frivillige. Det er tvilsomt om tallet ville blitt noe større med en norsk "Vichy-regjering" ved makten de først par krigsårene. Eller mindre.

Men jeg ser for meg at sommeren 1945 kunne ha blitt mer blodig hvis Terboven hadde lyktes. Hvis eksilregjeringen hadde hatt mindre legitimitet ville motstandsgruppene i Norge ha opptrådt mer på egen hånd, de ville ha vært mindre koordinert og antagelig mye mindre interessert i å overgi makten til de som kom hjem fra London.

Noen som har tanker rundt hvor nær Terboven var ved å lykkes? Jeg vet temaet har vært diskuert her før, men jeg finner ikke igjen tråden.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15538
02.12.16 10:16

Noen som vet bakgrunnen for den tyske invasjonen av Danmark? Var det på grunn av kontroll over Skagerak?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14508
02.12.16 12:56
Nødutgang: Noen som vet bakgrunnen for den tyske invasjonen av Danmark? Var det på grunn av kontroll over Skagerak?

Danmarks viktigste rolle var kanskje som "flybase" for invasjonen av Norge.

Men kontroll over Østersjøen var selvfølgelig også viktig. Og det hadde sikkert ikke vært hyggelig for Tyskerne å våkne opp til en britisk invasjon av Jylland...

(Innlegget ble redigert 02.12.16 12:58)

Langveg
LangvegInnlegg: 10068
03.12.16 12:22
baldviking: Ut fra blant annet Gobbels dagbøker

Dette har ingen ting med min generelle skepsis til omtalen av holocaust å gjera, men først og fremst med generell skepsis til alt som vert presentert som autentiske dagbøker frå krigstida.

På engelsk wikipedia finn ein dette (omsett til Googlenorsk)

Goebbels gjorde den siste oppføringen i sin dagbok 10. april 1945 mindre enn en måned før han døde. Emballasjen av glassplater som inneholder mikrofilmede dagbøker, ble sendt til Potsdam like vest for Berlin, hvor de ble begravet (!!) . de originale håndskrevne og maskinskrevne dagbøker ble pakket og lagres i riks~~POS=TRUNC. Noen av disse overlevde, og dannet grunnlaget for offentliggjøring av deler av dagbøkene (hovedsakelig fra krigsårene) etter krigen. Emballasjen av glassplater på Potsdam ble oppdaget av russerne og sendt til Moskva, der de satt uåpnet til de ble oppdaget av den tyske historikeren Elke Fröhlich i 1992. Først da ble publiseringen av den fulle dagbøker bli mulig.

I første omgang har det dreidd seg om eit redigert verk av "overlevde" hands- og maskinskrivne delar.

Det med mikrofilming og pakking i glasplater fascinerer. Litt mindre fascinerande er at dei vart oppdaga i den korrupte  Jerltsinperioden i Russland. 

Konklusjon: Om denne framstillinga held vatn,  tyder det på at e hitlerlojale Goebbels ville at dagbøkene skulle koma ettertida i hende. Kvifor ville han det?  Har ikkje lesi dagbøkene, men rettferdiggjering av nazismen tener dei vel ikkje nett som, og kvifor vore det då så vitig for Goebbels at dei skulle falla i fiendens hender? Ein månad før han tok livet sitt, visste han indarleg vel kvar det bar.

Er det nokon som veit om det har vorti sett kritisk ljos på soga om Goebbels dagbøker?

PS. Trur det er tvilsamt om Goebbels dagbøker kan brukast som ekte kjelde for mogleg Terboven-ynskje om å kvitta seg med Quisling (senda han til Tyskland).

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2056
03.12.16 12:39
Langveg: Er det nokon som veit om det har vorti sett kritisk ljos på soga om Goebbels dagbøker?

Et tips kan være å lete på Youtube. Der vil historierevisjonister som deg finne det du måtte ønske om 9.11, Holcaust som ikke fant sted, at amerikanske jøder sto bak 2.v.krig, at jorden er flat og mye annet.

Langveg
03.12.16 12:53
RazorBoy: Et tips kan være å lete på Youtube. Der vil historierevisjonister som deg finne det du måtte ønske om 9.11, Holcaust som ikke fant sted, at amerikanske jøder sto bak 2.v.krig, at jorden er flat og mye annet.

No får du halda opp. Las du ikkje første setninga mi? Har inga meining kva verknad Goebbels dagbøker har på lesarar i dag - Har ikkje lesi dei. Det eg er ute etter er soga bak desse bøkene, på same vis som ein kan vera ute etter soga til andre påståtte dokument frå antikken, mellomalderen, 1. verdskrig ol.

Det eventuelle interessante på denne tråden er om Goebbels dagbøker kan brukast som prov for at Terboven ynskte å kvitta seg med Quisling.  Har du ikkje fått med deg det poenget, reagerer du på autopilot.

PS. Det vert også påstått at Hamsun hadde eit dårleg tilhøve til Terboven. Underleg er det då at sonen, Tore Hamsun fleire gonger tente som tolk for Terboven og slettes ikkje hadde antipati mot han.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2056
03.12.16 13:12
Langveg: Det eventuelle interessante på denne tråden er om Goebbels dagbøker kan brukast som prov for at Terboven ynskte å kvitta seg med Quisling. Har du ikkje fått med deg det poenget, reagerer du på autopilot.

Problemet ditt er at du når noe taler i mot den verden du har bestemt deg for å tro på, så kaller du det enkelt og greit for forfalskning. Det er godt kjent fra dine skriverier om Holocaust og andre hendelser på den tiden. Jeg har ikke sett at det fra seriøst hold har vært kastet "kritisk ljos" over Goebbels dagbøker, så å blande det inn i debatten blir fullstendig uvesentlig. Da bør du heller åpne en ny tråd på UFO-forumet om akkurat det.

Langveg
03.12.16 16:19
RazorBoy: Jeg har ikke sett at det fra seriøst hold har vært kastet "kritisk ljos" over Goebbels dagbøker, så å blande det inn i debatten blir fullstendig uvesentlig.

Blackline skreiv: Ut fra blant annet Gobbels dagbøker og det lille Terboven selv har etterlatt seg av brev og annet, virker det som om Terbovens tanke var å la en norsk regjering ta all negativ kritikk som måtte fremkomme i forbindelse med okupasjonen, mens tyskerne pøste på med massiv støtte til et reorganisert NS uten Quisling.

Det er ikkje irrelevant å spørja i kva mon Goebbels "rekonstruerte dagbøker" kan brukast som kjelde. Men du er sjølvsagt ikkje i stand til å sjå det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg