Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ottomansk stridskamel funnet i Østerrike

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22288
05.04.15 23:04

Ikke enkelt å være arkeolog. De som grov opp dette skjelettet i Tulln lurte fælt på om det var en hest eller en ku før de fant ut at det var en kamel. 

(Innlegget ble redigert 05.04.15 23:05)

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3787
08.04.15 14:08

Man kan jo begynne å lure på hvor mange feiltolkninger som faktisk er ute og går.

Men en ting slo meg når jeg leste dette. Hvilket dyr er det beste stridsdyret, hest eller kamel? Jeg har alltid synes at kamelen virker litt pinglete, men til gjengjeld er den vel mer utholdende? Jeg har for eksempel aldri hørt om vogner som trekkes av kameler?

Canucks
CanucksInnlegg: 72966
08.04.15 14:11
Up-the-ra: Men en ting slo meg når jeg leste dette. Hvilket dyr er det beste stridsdyret, hest eller kamel? Jeg har alltid synes at kamelen virker litt pinglete, men til gjengjeld er den vel mer utholdende? Jeg har for eksempel aldri hørt om vogner som trekkes av kameler?

Tipper det også har litt med hva slags terreng man kjemper i, mistenker en kamel kan sammenlignes mer med en Range Rover, mens en Hest mer er som en Ferrari.

Kamelvogner :-)

Up-the-ra
08.04.15 14:16
Canucks: Tipper det også har litt med hva slags terreng man kjemper i, mistenker en kamel kan sammenlignes mer med en Range Rover, mens en Hest mer er som en Ferrari.
Kamelvogner :-)

De vognene der er vel handelskaravaner, jeg tenkte mer på stridsvogner.

Terrenget spiller selvfølgelig en rolle. Hest er vel mer eller mindre ubrukelig i ørkenen, men hvis kameler er bedre å bruke i fjellene så hvorfor har de ikke blitt importert til fjellrike regioner i Sør-Europa? Pyreneene for eksempel?

baldviking
09.04.15 00:20

Europeerne hadde med seg mange militære ideer hjem fra Korstogene. Kamelen ser ikke ut til å ha vært en av dem. Da hadde de hatt hundre år på seg til å bli vant med den. Så den var kanskje ikke så egnet utenfor klimaet den var tilpasset? 

Up-the-ra
09.04.15 13:01
baldviking: Europeerne hadde med seg mange militære ideer hjem fra Korstogene. Kamelen ser ikke ut til å ha vært en av dem. Da hadde de hatt hundre år på seg til å bli vant med den. Så den var kanskje ikke så egnet utenfor klimaet den var tilpasset?

I hvor stor grad brukte europeiske krigere kamelen mens de var i det hellige land?

Canucks
09.04.15 13:49
baldviking: å den var kanskje ikke så egnet utenfor klimaet den var tilpasset?

Baktriakamlen som i dag trues av utryddelse burde vel være relativt hardhaus med klima i Europa, en kamel som holder til i sentral-Asia.

baldviking
09.04.15 15:46
Up-the-ra: I hvor stor grad brukte europeiske krigere kamelen mens de var i det hellige land?

Det lurer jeg også på. Europeerne bygget jo mye av sin krigstaktikk rundt tungt kavaleri. Der seg jeg ikke for meg at kameler er egnet. Jeg har aldri sett avbildninger hvor kameler er brukt på den måten. 

baldviking
09.04.15 15:48
Canucks: Baktriakamlen som i dag trues av utryddelse burde vel være relativt hardhaus med klima i Europa, en kamel som holder til i sentral-Asia.

Men hvis den var egnet, hvorfor har vi ikke da kameler i Europa i dag? Europeerne dro med seg beleiringsvåpen hjem fra Levanten i bøtter og spann for å gå løs på naboens borg. 

(Innlegget ble redigert 09.04.15 15:48)

Canucks
09.04.15 15:56
baldviking: Men hvis den var egnet, hvorfor har vi ikke da kameler i Europa i dag? Europeerne dro med seg beleiringsvåpen hjem fra Levanten i bøtter og spann for å gå løs på naboens borg.

Nå holdt den nevnte sorten til lengre øst på steppene, men vet jo at også disse kamelene i Midtøsten og Nord-Afrika også kan tåle ganske så tøffe temperaturer, man ser jo også at kamelene i dyreparken i Kristiansand er ute om vinteren i snøen også uten nevneverdige problemer.

Så det kan være at de rett og slett ikke så de som egnet

Up-the-ra
09.04.15 20:56
baldviking: Det lurer jeg også på. Europeerne bygget jo mye av sin krigstaktikk rundt tungt kavaleri. Der seg jeg ikke for meg at kameler er egnet. Jeg har aldri sett avbildninger hvor kameler er brukt på den måten.

Det kan være noe i det du sier der.

På siden, men noe av det samme. Europeerne prøvde seg jo på domestisering av sebraen på et tidspunkt, men det måtte de bare gi opp. Å få sebraer til å slutte å bite folk er visstnok nesten umulig. Ved en anledning var det en engelskmann som bestemte seg for å bruke sebraer til å trekke vognene sine hjemme i England, men de gikk stadig vekk bananas i gatene og angrep folk.

baldviking
11.04.15 04:04

Jeg har ikke funnet noen bøker som tar opp emnet, men litt lett surfing rundt på ulike historieforum, antyder at kamelen er for treg, for vanskelig å trene og mangler hesten evne til å endre retning, til å passe for tung kavaleritaktikk. Den kan, i likhet med elefanten, brukes som plattform for tunge våpen, men du får ikke den symbiosen mellom rytter og dyr som kan oppnås med hester og hvor du da kan oppnå f.eks en ustoppelig mur i bevegelse av ryttere med lanser eller steppenomadenes bueskytterring. 

baldviking
11.04.15 04:09
Up-the-ra: På siden, men noe av det samme. Europeerne prøvde seg jo på domestisering av sebraen på et tidspunkt, men det måtte de bare gi opp.

Muligens i slekt med svenskenes forsøk på temme elgen...

Up-the-ra
11.04.15 15:29
baldviking: Muligens i slekt med svenskenes forsøk på temme elgen...

Hvor skar det seg?

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 5348
14.04.15 23:09

En kamel er vel uansett primært et transport verktøy, og ikke like egnet som et stridsverktøy i tillegg, slik en hest er.

(Innlegget ble redigert 14.04.15 23:10)

Up-the-ra
30.10.16 14:10

Baldviking: "Muligens i slekt med svenskenes forsøk på temme elgen..."

NRK har en lang artikkel om dette ute nå. Interessant at det ser ut til at elgen på et tidspunkt ble domestisert i Sibir. Artikkelen sier ingenting om bruksområde. Kanskje det var ren kjøttproduksjon?

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15559
30.10.16 20:00

Napoleon hadde to skvadroner med dromedarer som opererte omtrent som hester i sitt Egypt-felttog.

Det viste seg også at lukten av dromedarer får hester til å oppføre seg merkelig, noe man lærte seg å utnytte.

https://books.google.pl/books?id=6h9wCwAAQBAJ&pg=PT508&lpg=PT508&dq=Napoleon%27s+Dromedary+corps&source=bl&ots=t9amkcbS6B&sig=TxZhkjis3Yn2hosPVjwx36sQCVs&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjlkJGDmoPQAhUILMAKHRutBX4Q6AEIUDAI#v=onepage&q=Napoleon's%20Dromedary%20corps&f=false

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3587
30.10.16 21:58
Nødutgang: Det viste seg også at lukten av dromedarer får hester til å oppføre seg merkelig, noe man lærte seg å utnytte.

Herodotus omtalte for om lag 2450 år siden både hester og kameler i sin samtidshistorie. En pussig anbefaling derfra var at man ikke måtte plassere hestene ved siden av kamelene.

Dette fordi hestene ville syntes at kamelene var så stygge, at de ble deprimerte...

Viracocha
ViracochaInnlegg: 10523
01.11.16 17:26
Nødutgang: Napoleon hadde to skvadroner med dromedarer som opererte omtrent som hester i sitt Egypt-felttog.

Her er et knippe bilder av noen av hans soldater - som etter hva jeg forstår er de eneste som eksisterer.

Soldater som tjenestegjorde så langt tilbake som 1809, knipset i 1858.

Kero79
Kero79Innlegg: 3325
01.11.16 19:39

Nå er ikke dette noe fakta da, men i spill serier som Total war så bruker kameler å ha en fordel over hester fordi hester er redd kameler. De erjo større og lukter men om dette er tilfelle aner jeg ikke.

Tror også at noe lignende blir nevnt i spillserien Civiliaztion.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg