Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Politiske systemer i Hellas og Romerriket??????

NYTT TEMA
BahaaAlmabhouh
BahaaAlmabhouhInnlegg: 1
07.11.16 12:23

Hei folka Jeg har en innleveringsoppgave i Historie som jeg må levere på tirsdag kl.23.00. Politiske systemer i Hellas og Romerriket. Kan noen forklare meg det, fordi jeg fant ingen kilder i Google eller boka. vær så snill gi meg et godt svar.    

(Innlegget ble redigert 07.11.16 12:24)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14663
07.11.16 15:57

Hmmm, snodig oppgave.

Men etter at Hellas var løsrev seg fra Tyrkerne var de et mer eller mindre autoritært monarki fram til militærkuppet på 60-tallet. Siden midten av 70-tallet ble landet demokratisk.

https://snl.no/Det_politiske_system_i_Hellas

Romerriket er et litt mer omfattende tema. De startet også ut som et monarki, og deretter ble de en republikk. Men etter borgerkrigen mellom Julius Cæsar. Gnaeus Pompeius og Biggus Dikkus endte de til slutt opp som et Keiserdømme ledet av sistnevntes hustru Incontinentia.

Så må du selvsagt ta med noe om overgangen til Pavedømmet, men akkurat det er det nok andre som kan bedre enn meg...

DrDrax
DrDraxInnlegg: 490
07.11.16 17:33
franzsigel: etter at Hellas var løsrev seg fra Tyrkerne var de et mer eller mindre autoritært monarki fram til militærkuppet på 60-tallet. Siden midten av 70-tallet ble landet demokratisk

Vil nesten tro at han tenker på antikken og ikke på Georgios Papadopoulos!  :-)

Men dette temaet er uansett større enn en doktoroppgave.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 490
07.11.16 17:41
franzsigel: Gnaeus Pompeius og Biggus Dikkus endte de til slutt opp som et Keiserdømme ledet av sistnevntes hustru Incontinentia.

ok, kjønner..

Langveg
LangvegInnlegg: 10279
08.11.16 09:01
BahaaAlmabhouh: jeg fant ingen kilder i Google eller boka.

Det finst drøssevis av informasjon på eit bibliotek (Grimbergs verdenshistorie, Aschehougs verdenshistorie etc). Når ein held seg til Google og læreboka, vert det sjølvsagt skrale greier.  Og driv ikkje med avskrift. Bruk fleire kjelder og dine eigne ord!!

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15551
08.11.16 10:27
franzsigel: Så må du selvsagt ta med noe om overgangen til Pavedømmet

Etter at den romerske velferdsstaten forfalt fra 1600 og utover var det opprørsstemning over hele riket. Statsmakten var svak og Pave Franz II tok kontroll over riket i et fredelig kupp. De styrte til Napoleon herjet landet i 1805 og var en tid preget av fremgang i forhold til årene før. De fikk opprettet embedsmannstaten, romertallene og bygget colosseum.

Pavestaten var et slags kontstitusjonelt monarki med Paven og hans livslevsager som statsoverhodet. Disse ble valgt av Senatet som igjen var valgt av Dumaen. Selv om Dumaen kunne gi råd, var Paven absolutt enerådende.

Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 2473
Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 2473
protus
protusInnlegg: 5110
24.11.16 04:27

Hvordan gikk det ?

Garindan
GarindanInnlegg: 4802
24.11.16 05:20
Nødutgang: Etter at den romerske velferdsstaten forfalt fra 1600 og utover var det opprørsstemning over hele riket. Statsmakten var svak og Pave Franz II tok kontroll over riket i et fredelig kupp. De styrte til Napoleon herjet landet i 1805 og var en tid preget av fremgang i forhold til årene før. De fikk opprettet embedsmannstaten, romertallene og bygget colosseum. Pavestaten var et slags kontstitusjonelt monarki med Paven og hans livslevsager som statsoverhodet. Disse ble valgt av Senatet som igjen var valgt av Dumaen. Selv om Dumaen kunne gi råd, var Paven absolutt enerådende.

Lol

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg