Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Maorienes "Haka" og den hvite befolkningen?

NYTT TEMA
Lezah
LezahInnlegg: 59444
17.11.16 13:55

(Beklager på forhånd elendig forklart innlegg, men litt hektisk på jobb)

Hvor vanlig er det at kolonialiserende/erobrende folk/raser tar til seg innfødtes kulturelle skikker? Altså, ikke en og annen helligdag eller lignende, men noe så særegent som haka-dansen? (For inspirasjon til spørsmålet, se denne videoen fra dagbladet.no) I wiki står det kun at Haka ble gjort kjent utenfor NZ av idrettsutøvere, men det sier ikke noe om hvordan dette ble noe også den hvite befolkningen tok til seg; det er tross alt ikke noe som ligner veldig på noe de selv hadde drev med eller hadde med seg som kulturell arv fra sine hjemland.

Med andre ord; vet noen hvorfor/hvordan denne biten av maorienes kultur har blitt så akseptert av den hvite befolkningen på NZ? Jeg ser ikke for meg at f.eks vi på noe tidspunkt nesten tok til oss joiking, at hvite amerikanere kunne begynt med pow-wows, at boerne danset ... den der hoppe-greia zuluene gjør. Etc etc.

Hm?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 38715
17.11.16 21:08
Lezah: (Beklager på forhånd elendig forklart innlegg, men litt hektisk på jobb) Hvor vanlig er det at kolonialiserende/erobrende folk/raser tar til seg innfødtes kulturelle skikker? Altså, ikke en og annen helligdag eller lignende, men noe så særegent som haka-dansen? (For inspirasjon til spørsmålet, se denne videoen fra dagbladet.no) I wiki står det kun at Haka ble gjort kjent utenfor NZ av idrettsutøvere, men det sier ikke noe om hvordan dette ble noe også den hvite befolkningen tok til seg; det er tross alt ikke noe som ligner veldig på noe de selv hadde drev med eller hadde med seg som kulturell arv fra sine hjemland. Med andre ord; vet noen hvorfor/hvordan denne biten av maorienes kultur har blitt så akseptert av den hvite befolkningen på NZ? Jeg ser ikke for meg at f.eks vi på noe tidspunkt nesten tok til oss joiking, at hvite amerikanere kunne begynt med pow-wows, at boerne danset ... den der hoppe-greia zuluene gjør. Etc etc. Hm?

Det er vel en del eksempler fra Asia der europeerne har tatt til seg kulturelle innslag både fra India og Kina. Foruten da stort sett hele resten av Polynesia.

Hong Kong forble vel i stor grad en kinesisk by selv med 150 års britisk styre.

Jeg mener vel at man også ser indianske kulturelle tradisjoner i en god del land i Latinaamerika.

Jeg vil anta at en god det handler om hvor stor den opprinnelige befolkningen var/er i forhold til den europeiske befolkningen og i hvilken grad europeerne minglet med denne befolkningen.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 502
17.11.16 22:41
Lezah: Hvor vanlig er det at kolonialiserende/erobrende folk/raser tar til seg innfødtes kulturelle skikker?

Jeg tror at dette kan skje når erobrende side, tross alt, har en lavere kulturell status. Et eksempel er vikingene som hersket over Normandie, men som raskt tok over kulturen og språket til frankerne (og ble ‘normannere’). Noe lignende skjedde vel også med Ruriks svensker i Novgorod.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 502
17.11.16 23:31

Mer spesifikt om maoriene så var de vel en militært mye sterkere og mer samlet gruppe (ett språk) enn for eksempel aboriginerne. De var faktisk nesten jevnbyrdige med britene i Maurikrigene, noe som sikkert påvirket deres status, spesielt som krigere (haka).

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14713
18.11.16 12:16
Lezah: Med andre ord; vet noen hvorfor/hvordan denne biten av maorienes kultur har blitt så akseptert av den hvite befolkningen på NZ?

Blir ren spekulasjon fra min side, men da New Zealands rugbylag startet med Haka i 1903 så var det i forbindelse med en turne i Australia.

Så er vel kanskje ikke helt utenkelig at Hakaen var en måte å fremvise at man hadde en forskjellig lokal og kulturell identitet enn Australierne. Og da var kanskje den "innfødte" identiteten det letteste å ty til siden de to koloniene eller var ganske like kulturelt, og New Zealand fort kunne blitt ansett som en "Australia Junior".

Er vel slikt man kaller nasjonsbygging.

franzsigel
18.11.16 12:24
DrDrax: Jeg tror at dette kan skje når erobrende side, tross alt, har en lavere kulturell status. Et eksempel er vikingene som hersket over Normandie

Kan vel legge til mongolene i Kina som kanskje er det beste eksempelet på slikt - og lignende har vel skjedd med mange nomade-folk som har erobret folk med "høyere kultur". F.eks alle de germanske stammefolk som tok til seg romerske skikker...

franzsigel
18.11.16 12:27
Lezah: hvite amerikanere kunne begynt med pow-wows

Den Amerikanske speiderbevegelsen har vel tradisjonelt hatt en del slike indianske innslag, men har vel blitt tonet ned i en tidsalder hvor "cultural appropriation" ikke blir sett på som politisk korrekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Woodcraft_Indians

https://en.wikipedia.org/wiki/Playing_Indian

(Innlegget ble redigert 18.11.16 12:29)

Lezah
18.11.16 12:50
franzsigel: Den Amerikanske speiderbevegelsen har vel tradisjonelt hatt en del slike indianske innslag, men har vel blitt tonet ned i en tidsalder hvor "cultural appropriation" ikke blir sett på som politisk korrekt.

Men dette er litt "ufarlige" ting og lek og moro kontra en "usivilisert" og ganske vill dans. Syns det er en ganske stor forskjell kontra mye annet da den er så "barbarisk" og aggressiv kontra det å begynne å drikke te :)

Lezah
18.11.16 12:52
DrDrax: status

Det kan være noe der, ja. Britene var ikke fremmede for å la seg imponere av andre lands innfødte krigere, og bennyttet seg av dem selv i ettertid.

Som jeg skriver over her, så er hakaen så unik og voldsom at jeg dog syns det er interessant at "hvite" også deltar i den. Den er ganske annerledes de fleste andre nyere tilfeller av å ta til seg av nye sambygdingers skikker.

midgardsormen
midgardsormenInnlegg: 2099
21.11.16 12:14
Lezah: (For inspirasjon til spørsmålet, se denne videoen fra dagbladet.no)

Nå er ikke akkurat dette det hviteste rommet jeg har sett, men kulturell nærhet vil alltid påvirke. Ingen menneskelige handlinger foregår i vakuum og ingen slipper unna nye ideer.

Å forkaste sin egen kultur er noe sjeldnere, men det skjer også så lenge man havner i en kultur som regnes som overlegen. Innvandrere som tar til seg vestlige skikker, nordmenn som tar til seg Amerikanske, Vikinger som tok til seg fransk og engelsk osv.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 75023
05.12.16 22:19
Lezah: at boerne danset ... den der hoppe-greia zuluene gjør. Etc etc.

Men boerne har jo tatt til seg litt khoisanspråk og bantuspråk.

Lezah
06.12.16 09:15
GiPazzini_85: Men boerne har jo tatt til seg litt khoisanspråk og bantuspråk.

Ja, men der kan det foreligge praktiske årsaker. Å ta til seg låneord er jo en ting, men å danse de innfødtes krigsdans blir liksom i en helt annen kulturell gate.

baldviking
baldvikingInnlegg: 22288
15.12.16 09:01
Lezah: Ja, men der kan det foreligge praktiske årsaker. Å ta til seg låneord er jo en ting, men å danse de innfødtes krigsdans blir liksom i en helt annen kulturell gate.

Jeg synes tråden tyder på at det å ta til seg utvalgte skikker fra erobrede folkeslag kan være ganske vanlig? 

Kalle73
Kalle73Innlegg: 51355
15.12.16 10:32
baldviking: Jeg synes tråden tyder på at det å ta til seg utvalgte skikker fra erobrede folkeslag kan være ganske vanlig?

Assimilasjon går som regel begge veier, selv om man ofte ikke vil innrømme det. Dog er det jo som regel langt mindre ene enn andre veien.

Hakaen tror jeg er et av de mest tradisjonelle nasjonale identitetsmerker som absolutt hele befolkningen har et forhold til.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 51355
15.12.16 10:35
franzsigel: Så er vel kanskje ikke helt utenkelig at Hakaen var en måte å fremvise at man hadde en forskjellig lokal og kulturell identitet enn Australierne. Og da var kanskje den "innfødte" identiteten det letteste å ty til siden de to koloniene eller var ganske like kulturelt, og New Zealand fort kunne blitt ansett som en "Australia Junior".

Tror du treffer blink her. New Zealand har alltid hatt et "lillebror"-forhold til Australia og hatt behov for å markere forskjell.

Merk bare hvordan rugbylaget NZ Warriors, som er det eneste newzealandske laget i den australske NRL-ligaen, bruker mye maorisymboler og ellers også markerer en klar forskjell fra de andre lagene. 

Lezah
15.12.16 11:19
baldviking: Jeg synes tråden tyder på at det å ta til seg utvalgte skikker fra erobrede folkeslag kan være ganske vanlig?

Min tanke var at den er så...altså, kulturelt fjernt fra noe europeere kunne kjenne seg igjen i rent stilmessig, at det var litt snedig. Det er ikke snakk om å ta til seg et plagg eller låneord, det er ren skjær galskap (positivt ment, syns det er kul).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg