Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Folkesjela

NYTT TEMA
Makkeboy
MakkeboyInnlegg: 2
04.12.16 20:49

Jeg har en oppgave i Norsk hvor jeg skal sammenligne folkesjela fra 1800-tallet (nasjonalromantikken) og nå tiden.

Jeg sliter med å finne en defenisjon på hva "folkesjela" faktisk er? Er det noen her som kan hjelpe meg med å definere ordet?

Langveg
LangvegInnlegg: 10088
05.12.16 09:43
Makkeboy: Jeg har en oppgave i Norsk hvor jeg skal sammenligne folkesjela fra 1800-tallet (nasjonalromantikken) og nå tiden.

Du treng ikkje gå lenger enn til svensk wikipedia: Folksjäl, tyska: Volksgeist, avser en överindividuell entitet som utgörs av ett folks kollektiva medvetande.

Folksjälen representerar en enhetligt etnisk folkgrupp. Föreställningen om en folksjäl var vanligt förekommande under 1800-talets nationalism och nationalromantik. Begreppet Volksgeist lanserades, tillsammans med begreppet Volkslied - folkvisa, av den tyske filosofen Johann Gottfried Herder under 1770-talet.

Många anser idag att begreppet är en tidstypisk konstruktion, men det har modifierat levt vidare långt in i 1900-talet.

Ideen om  Voplksgeist var eit viktig element i arbeidet for samling av tyske statar,. og også eit grunnlag  for norsk målreising: Eit sjølvstendig folk bør ha eit eige skriftspråk og ikkje låna det frå eit anna land (i vårt tilfelle Danmark).

Korleis det står til med folkesjela i dag, er du vel i stand til sjølv å avgjera. (Kva vert oppfatta som typisk norsk? Og er det det?)

(Innlegget ble redigert 05.12.16 09:45)

midgardsormen
midgardsormenInnlegg: 2099
05.12.16 13:23

Norge har ikke hatt en folkesjel siden vikingtiden. Det var derfor man forsøkte å gjenskape en med nasjonalromantikken.

Ser man på dagens Norge så kan man vel si at det forsøket feilet spektakulært, for her er det ikke mye sjel å finne lenger. Jo fortere vi kaster fra oss alt som kan kalles 'typisk norsk' jo bedre, er det dominerende motto. En slags 'anti folkesjel' om du vil.

(Innlegget ble redigert 05.12.16 13:23)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 73840
05.12.16 22:25
Langveg: Korleis det står til med folkesjela i dag, er du vel i stand til sjølv å avgjera. (Kva vert oppfatta som typisk norsk? Og er det det?)

Her vil det samtidig være viktig å ikke falle ned i Hylland Eriksen-grauten hvor nasjonal identitet blir i overkant bagatellisert. Samtidig må en begynne å å se på om den norske folkesjela i like stor grad kan handle om regionalisme og blir brukt ettersom det passer seg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg