Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen historiske feil her?

NYTT TEMA
nevrgivup
nevrgivupInnlegg: 3740
01.01.17 09:49

Jeg har forfattet et langt innlegg som omhandler jakten på keiser tittelen i Europa siden fallet etter at romerriket. Det jeg lurte på er ; Finner dere noen historiske feil i innlegget? Det blir for langt alt her så men det ligger ihvertfall her : http://www.cerenia.org/2016/12/26/romerske-imperiet-kampen-om-a-bli-caesarkeiser/

(Innlegget ble redigert 01.01.17 09:49)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14762
01.01.17 14:04

Mulig du ikke har norsk som morsmål, eller bare er blitt litt preget av å lese historiebøkene dine på engelsk. Men er en del engelske oversettelser av person og stedsnavn i teksten din som jeg kjenner er meget irriterende (ikke ta det personlig - når avisene skriver historiske artikler gjør de akkurat de samme tabbene fordi de som oftest oversetter direkte fra engelske artikler).

Eksempler:

Den østerikske Keiseren Francis heter Franz på tysk eller Frans på norsk. Ingen grunn å bruke det engelsk/franske Francis.

Bavaria er bedre kjent som Bayern på norsk og tysk.

Charlemagne kan du godt bruke for meg, men er på norsk mer kjent som Karl den Store og ikke “Charles den store"

Prøyssia skrives Preussen på norsk og tysk.

Den Prøysisske Kongen William Frederick Louis = Wilhelm Friedrich Ludwig på tysk eller Vilhelm Fredrik Ludvig om du vil kjøre gamle norske oversettelser.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
01.01.17 14:20

Kan legge til:

Russland, ikke Russia

Konstantinopel, ikke Constantinopel

Bysants, ikke Byzantium

Mekka, ikke Mecca

Jihadister er vel et begrep som vekker så mange moderne assosiasjoner at det er lurt å bruke et litt annet ord?

"Til tross for Byzantium’s nederlag og utslettelse hører det mye positivt med i historien for meg og deg. De lærde fra Byzantium flyktet nemlig til Italia og Vest Europa som var i det som kalles “mørke tiden/dark ages”."

Den mørke tidsalderen/dark ages regnes nok for å være mange århundrer før den tid.

Langveg
LangvegInnlegg: 10958
01.01.17 14:39

Diverre skriv unge nordmenn flest  ikkje stort betre norsk enn det ein finn i dette opuset:

Kampen for å bli Caesar og det Romerske imperiets forlengelse gjennom Europa og Midt-Østens historie. Det var hvertfall det romerske barn lærte på skolen. Kurven ble oppdaget av en kvinnelig ulv,

Når Romulus og Remus ble voksne bestemte de seg for å bygge en by der ulven hadde funnet de, de kranglet og slåss over hvor byen skulle ligge og i turmulentene ble Remus drept. (Bere i denne setninga er det 7 feil)  Romerne grunnla Europa’s første imperium og ble på sitt største et av historiens største.

Lærer ikkje elevane lenger å uttrykka seg logisk og korrekt? Bør ein utsetja all engelskundervisning til norsken er på plass?

Up-the-ra
01.01.17 15:11

Franz: "Mulig du ikke har norsk som morsmål"

Gå inn på profilen og sjekk trådstart nummer tre fra toppen :)

Up-the-ra
01.01.17 15:21

Langveg: "Bere i denne setninga er det 7 feil"

Jeg lærte en gang at tallene 1-11 skal uttrykkes med bokstaver, mens alle fra og med 12 skal skrives som tall?

Langveg
LangvegInnlegg: 10958
01.01.17 17:13
Up-the-ra: Jeg lærte en gang at tallene 1-11 skal uttrykkes med bokstaver, mens alle fra og med 12 skal skrives som tall?

Det blæs eg i. Ein, to og tre skriv eg med bokstavar. Ikkje seier eg år tjue, sytten heller. For meg er og blir det to tusen og sytten til to tusen og atten kjem. Reint à propos: Olav den heilage døudde i tusen og tretti, ikkje i ti, tretti.

(Innlegget ble redigert 01.01.17 17:16)

1769
1769Innlegg: 48839
02.01.17 12:46
nevrgivup: Det jeg lurte på er ; Finner dere noen historiske feil i innlegget?

"For det kunne bare være en rettmessig keiser om gangen."

Dette har du skrevet en rekke ganger. Det var ingenting i veien med å ha flere keisere på en gang. Romerne praktiserte selv dette flere ganger. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg