Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tyske soldater lengtet bort fra Norge

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 22288
04.01.17 17:13

I Berit Nøklebys bok Hitlers Norge, leser jeg at et ikke ubetydelig antall tyske soldater lengtet tilbake til Russland fra Nord-Norge. Klimaet var bedre i Russland, russerne var vennligere, byene flere og kommunikasjonene bedre. Det er vel litt motsatt av hva vi ofte ser for oss?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14511
04.01.17 18:01

Forteller kanskje litt om forholdene i Nord-Norge på 1940-tallet. 

Samt at alle tyske soldater i Russland ikke nødvendigvis befant seg ved frontlinjen (for der var det neppe så mange som ønsket seg tilbake).

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
09.01.17 12:28
baldviking: Klimaet var bedre i Russland, russerne var vennligere, byene flere og kommunikasjonene bedre. Det er vel litt motsatt av hva vi ofte ser for oss?

De to siste er vel forståelige, spesielt det med kortbaneflyplassene avhjalp vel kommunikasjonen etter krigen. Klimaet......hm, sålenge de ikke var langt inne på Finnmarksvidda, så er vel ikke klimaet så ille (men du har jo mørketiden da). Russerne (eller var det Ukrainere og Hviterussere også) var vel vennlige fordi de øynet en mulighet for å slippe unna Stalins terrorvelde - uten å vite at de kanskje gikk fra asken til ilden....

Lezah
LezahInnlegg: 59128
10.01.17 10:32

Jeg gjorde unna førstegangstjenesten i indre Troms og kan bekrefte at vi også ville foretrukket Russland. Nesten øst-fronten også.

Bevegelse
BevegelseInnlegg: 3498
10.01.17 10:36
baldviking: vennligere

Voldtektene av russiske kvinner, eller at de gjorde alt for mat til sin familie, spiller sikkert inn som en tung skygge, tenker jeg.

Slikt var det ikkje i noreg.

Stakkars tyske soldatene som kjedet seg.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15539
10.01.17 12:17
Bevegelse: Voldtektene av russiske kvinner,

Var dette veldig utbredt? Mener å ha lest at ledelsen satte svært lite pris på en slik blanding.

granateple
granatepleInnlegg: 509
10.01.17 12:48

Fra østfrontens midtre og sørlige fronter kunne man komme hjem med permisjonstog etter vel en ukes reisetid

Fra Nord Norge var det ikke like enkelt, og særlig etter permitent trafikken igjennom Sverige ble innskrenket var reisen både lang og tildels livsfarlig.

Tenke seg ett liv på den ytterste nøgne ø i Norge uten kontakt med befolkning lange vakter og den ytterste kjedsomhet gjennom en lang mørketid.

På Fjell festning kan man oppleve bo og leve vilkårene for soldatene på nord Europas sterkeste festning, da ser man at alle skilleveggene mellom toalettene er fjernet, da soldater ellers kunne gjemme seg der å begå selvmord.

Det viser litt av hvor monotont dette livet må ha vært, særlig for personer født og oppvokst i sentral Europa.

cochisedied
cochisediedInnlegg: 8451
10.01.17 13:37
granateple: Fra østfrontens midtre og sørlige fronter kunne man komme hjem med permisjonstog etter vel en ukes reisetid

Fikk de tyske soldatene på østfronten ofte permisjon for å reise hjem?  Ville også tro at togreiser herfra til Tyskland ikke var ufarlige - partisanvirksomhet, flyangrep osv.

Jeg har litt vanskelig for å tro at "et ikke ubetydelig antall" tyske soldater ønsket seg fra Nord-Norge til østfronten.  Vel var det krig i deler av Nord-Norge - spesielt i Finnmark, men sammenlignet med øst-fronten var det vel forholdsvis fredelig (merk: sammenlignet med...) i hvert fall fram til 1944 da fronten ved Litsa brøt sammen og Finland vendte seg mot sine tidligere allierte.

At flere og flere ønsket seg bort er jeg med på - men da vil jeg tro at de ønsket seg hjem og til en fred, ikke til en annen og langt hardere krig.

Cochise-

Lezah
LezahInnlegg: 59128
10.01.17 14:08
Nødutgang: Var dette veldig utbredt? Mener å ha lest at ledelsen satte svært lite pris på en slik blanding.

Det var etter alt jeg har lest langt mer "åpent" for ugjerninger og slikt i øst kontra f.eks i Frankrike etc, hvor jeg har lest at selv voldtektsforsøk ble straffet med døden i et tilfelle. Hvor utbredt det var er nok umulig å si siden det grunnet alt fra partisaner til rasesyn gjorde at det å holde kustus på troppene bak frontlinjene ikke var førstepri.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3736
11.01.17 14:02

Er det her kun snakk om soldater som lengtet tilbake til Sovjet, eller snakker vi også om soldater som lengtet dit uten å ha vært der? Sistnevnte kan vel forklares ganske lett.

Jeg tror nok de som lengtet tilbake ikke nødvendigvis gjorde det fordi livet var så mye bedre østpå. Jeg kan se for meg at mange av de som ble sendt til Nord-Norge fra østfronten var rimelig traumatiserte individer. Da er nok ikke det å sitte i ødemarken midt i mørketiden med kun sine egne tanker det mest lykkefrembringende. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg