Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Antikkens demokrati og Middelalderens føydalsamfun

NYTT TEMA
Gikken
GikkenInnlegg: 1
19.06.17 11:00

Hei! Jeg har nettopp blitt trukket opp til Eksamen i Historie&Filosofi, problemstillingen jeg fikk utdelt er:"Sammenligning av middelalderens føydalsamfunn og antikkens Aten"

Hadde vært supert om noen kunne hjelpe meg å trekke linjene mellom disse to styreformene. :)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2655
19.06.17 21:09

Her er det ingen fellestrekk. Du er fucked.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 39960
19.06.17 21:20
SlimWhitman: Her er det ingen fellestrekk. Du er fucked.

Nå var det vel ikke bare fellestrekk som skulle finnes.

Men jeg er enig i at det er en drittoppgave og at man fort er fucked.

Hvem er det egentlig som kommer på at det kan være en god eksamensoppgave å sammenligne to samfunnsstrukturer som egentlig har lite med hverandre å gjøre?

SlimWhitman
19.06.17 21:23
BornOnThe4thOfJuly: Nå var det vel ikke bare fellestrekk som skulle finnes. Men jeg er enig i at det er en drittoppgave og at man fort er fucked. Hvem er det egentlig som kommer på at det kan være en god eksamensoppgave å sammenligne to samfunnsstrukturer som egentlig har lite med hverandre å gjøre?

Jepp.
Blir litt som om man går på kokkeskole og skal skrive en avhandling som sammenligner Flesk og Duppe med Snickers.

BornOnThe4thOfJuly
19.06.17 21:43
SlimWhitman: Duppe med Snickers

Er dette en slik fancy ny rett?

SlimWhitman
19.06.17 21:46
BornOnThe4thOfJuly: Er dette en slik fancy ny rett?

Ja, slettes ikke verst.

BornOnThe4thOfJuly
19.06.17 22:20
Gikken: Hei! Jeg har nettopp blitt trukket opp til Eksamen i Historie&Filosofi, problemstillingen jeg fikk utdelt er:"Sammenligning av middelalderens føydalsamfunn og antikkens Aten" Hadde vært supert om noen kunne hjelpe meg å trekke linjene mellom disse to styreformene. :)

Det strider i utgangspunktet imot mitt prinsipp om leksehjelp (et prinsipp jeg deler med mange her på dette forumet), men siden du har fått en drittoppgave så skal jeg forsøke å komme med litt hjelp.

For det første må ikke antikkens "demokratiske" Aten sammenlignes med dagens demokratier. Det var først og fremst et demokrati for adelen. Denne adelen styrte over det store flertallet befolkning. Men i motsetningen til Føydalsamfunnet så styrte de mer sammen med noe som kan ligne demokratiske spilleregler.

Føydalsamfunnet har sitt opphav i at en lensherre, kall han gjerne konge, gir en adelig person, som blir lensherrens vasall, et len som vedkommende skal styre på vegne av denne lensherren mot at vasallen skal gjøre krigstjeneste for lensherren. Å gjøre krigstjeneste betyr ikke nødvendigvis at vasallen selv må ut i krigen men sørge for menn til å sende ut i krigen. I Føydalsamfunnet vil en vasall ha full styring innenfor sitt len og styrer dette nærmest eneveldig på vegne av lensherren. Det finnes da andre vasaller som styrer sine len på tilsvarende måte.

Nå styrte selvsagt de adelige i Aten også sine eiendommer rimelig eneveldige men de hadde ikke blitt gitt dem av noen lensherre og i motsetning til Føydalsamfunnet så styrte de staten (gjerne bystater) sammen istedenfor at lensherren som styrte landet i et Føydalsamfunn. Det siste ble dog ofte en sannhet med modifikasjoner ettersom vasallen ofte ble såpass mektige at lensherren måtte ta betydelig hensyn til dem.

Når det gjelder de nederste klassene så var antageligvis ikke forskjellene allverden. Men i Aten så snakker vi om slaver mens i Føydalsamfunnet ofte ble slik at bøndene etterhvert kom i betydelig avhengighetsforhold til adelsmannen som styrte lenet og fort kunne komme inn i livegenskap som ikke var så veldig langt unna slaveforhold selv om man ikke ble omtalt slik.

Alt i alt så er de største forskjellene knyttet til hvordan samfunnets topper ledet staten og i mindre grad hvordan de nederste klassene faktisk hadde det selv om det også der er noen forskjeller.

Likheten er at det finnes en adel som styrer det store flertallet av befolkningen.

Så får vi se om det er noen som ønsker å kommentere denne forenklingen av de to samfunnsstrukturer som jeg har kommet med her.

Klikk for å gå tilbake til toppen