Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Marx om finanskapitalisme

NYTT TEMA
Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
14.04.13 08:50
Masaniello: http://radikalportal.no/2013/04/13/anwar-shaikh-og-overflatens-politiske-okonomi/

Skummet den, men liker ikke helt marxister som fortsatt bruker uttrykkene "småborgerlig" og beskylder andre på venstresiden for å være borgerskapets nikkedukker.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
14.04.13 13:55

Det er noe veldig gammeldags over det, ja.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
14.04.13 16:27

Det ser ut som de har tatt bort Sandemoses artikkel. Hm.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
14.04.13 18:09

Marx' etnologiske notater:

http://www.scribd.com/doc/135581656/The-Ethnological-Notebooks-of-Karl-Marx

Sent i livet leste Marx mye ny teori fra etnologer og sosiologer, han leste særlig Lewis Henry Morgan med stor interesse. 

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
14.04.13 22:31

Richard D. Wolff har en månedlig oppdatering om "Global Capitalism" på sin YouTube-kanal, som kan være verdt å følge. April:

http://www.youtube.com/watch?v=Ij5xsbRWyHQ

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
15.04.13 07:11
Masaniello: Det er noe veldig gammeldags over det, ja.

Life of Brian, sier jeg bare.

 

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
15.04.13 07:13
Masaniello: Richard D. Wolff har en månedlig oppdatering om "Global Capitalism" på sin YouTube-kanal, som kan være verdt å følge. April: http://www.youtube.com/watch?v=Ij5xsbRWyHQ

Du må slutte med dette her, jeg drukner i arbeid for tiden. Får bare dårlig samvittighet for ting jeg burde ha lest og fulgt med på.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
15.04.13 10:10

Glemmer at jeg ikke lengre er student (som gjerne var mer enn fulltidsarbeid), samtidig som jeg ikke jobber fullt, og dessuten per i dag bor litt isolert på en liten plass på østlandet, hvor det er lite å gjøre. Jepp, har mye tid mellom hendene...

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
15.04.13 11:42

Men i stedet for løse linker, kan kanskje tråden holdes til to ting:

1. Problemer knyttet til finans og marked, marxistiske og andre perspektiver. Hvis det er noen østerrikere som skjuler i bakgrunnen, heng dere gjerne på. Diskusjon er bra.

2. Lesninger i økonomi, á la mitt prosjekt hvor jeg har satt igang med å lese og studere litt på grunnivå.

Linker og etter hvert egne notater (på engelsk, i hovedsak knyttet til Spinoza-studier, den radikale opplysningstiden, Marx, og sosialistisk og anarkistisk teori) vil jeg legge ut her: http://koerbagh.tumblr.com/. Jeg er også på twitter under samme brukernavn, koerbagh (forøvrig en nær venn av Spinoza, som døde i fengsel, dvs. arbeidshus, etter å ha blitt dømt for sin religionskritikk—dette i det berømte, liberale Nederland på 1600-tallet).

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
15.04.13 19:59
Masaniello: Glemmer at jeg ikke lengre er student (som gjerne var mer enn fulltidsarbeid), samtidig som jeg ikke jobber fullt, og dessuten per i dag bor litt isolert på en liten plass på østlandet, hvor det er lite å gjøre. Jepp, har mye tid mellom hendene...

Hva jobber du med?

Folk har ikke nok forståelse for hvor mye arbeid det faktisk er å studere (gitt at en faktisk legger sjelen i det).

Mye dødtid = mye tid til å lese, er ikke det bra? Livet er ikke til for å jobbe, i ordets dagligdagse betydning.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
15.04.13 20:36

Jeg jobber for tiden med psykisk utviklingshemmede, i hovedsak autistiske barn, men har vært litt nattevakt ved et bofellesskap også. Ufaglært i et yrke jeg egentlig trives veldig godt med (vurderer utdanning, vernepleier, da jeg nok ikke vil kunne bruke filosofien til annet enn kontor-/konsulentarbeid, som jeg ikke har veldig lyst til om det ikke er faglig relevant).

Jeg syns det er fint å ikke jobbe 100%, så lenge pengene strekker til det man trenger her i livet—og det eneste området jeg matcher andres konsum på er litteratur. Har fått lese mye i det siste, nettopp av denne grunn, og har flere små prosjekter jeg pusler med (forsøker å tenke en slags tredeling nå, litt inspirert av Engels' påstander om Marx' inspirasjoner, mellom økonomi/politisk økonomi, radikal politisk teori, og ny filosofi (metafysikk/ontologi)—ikke den samme nasjonale inndelingen, men likevel en slags ramme for lesingen min).

For meg var studiene, i hvert fall de siste årene (skal ikke helt si det gjaldt de første årene, da var det gjerne andre ting som tok opp tiden min), en besettelse, og jeg brukte gjerne 8-10-12 timer per dag til lesing, men med hyppige kaffepauser (hvor fag gjerne også var en del, men på et litt annet nivå, metabetraktninger over filosofifagets elendighet og den slags). På tross av dette har jeg ikke en gang fullført... noe det ikke er mye rom for i utdanningssystemet i dag, hvor produksjon av studiepoeng er viktigere enn utvikling, kritikk, og dannelse. Men jeg skal nok få på plass de siste studiepoengene og en oppgave jeg også, etter en liten pause fra det.

(Innlegget ble redigert 15.04.13 20:37)

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 07:24
Masaniello: Jeg syns det er fint å ikke jobbe 100%

Du kan tenke deg hvordan jeg føler det, jeg tar jo en såkalt "nyttig" utdanning, men mentaliteten min er ikke helt tilpasset forventningene samfunnet har til meg.

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 07:27
Masaniello: hvor produksjon av studiepoeng er viktigere enn utvikling, kritikk, og dannelse.

Dette er noe av det jeg misliker mest med utdanningssystemet. På SV-fakultetet brukes "tekstbøker" utstrakt, samt (4-timers) skoleeksamen som vurderingsform. Denne vurderingsformen går i korte trekk ut på å reprodusere pensum fortest mulig.

På masternivå gir dette meg svært liten tid til å lese annet stoff, slik jeg gjorde på bachelornivå. Det gir ingen studiepoeng, og denne aktiviteten fanges da ikke opp av systemet.

Det virker ikke som om studentene liker dette, men hva skal vi gjøre? Vi må jo respondere på insentivene systemet gir oss, da det blir tellende for hvor vi ender opp til slutt.

(Innlegget ble redigert 16.04.13 07:28)

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 07:28

Gleder meg imidlertid stort til skriving av masteroppgave, da dette i hvert fall gir rom for en egen spesialisering og selvstendig tenkning.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 11:36
Amor_Fati: Gleder meg imidlertid stort til skriving av masteroppgave, da dette i hvert fall gir rom for en egen spesialisering og selvstendig tenkning.

På sett og vis har det vært mye frihet på filosofien, og det har blitt lagt opp til dette. Men rammene er fortsatt de samme.

For 20-30 år siden brukte man gjerne 10 år på en hovedoppgave, og det kunne være nok til å få stilling på universitetet (flere av de "gamle" har ikke doktorgrad). I dag skal man fullføre master og doktorgrad på 5 år (6 på filosofi, da man har et år med undervisningsplikt), og du er langt ifra sikret stilling på universitet etterpå.

Men så er det samtidig altfor mange som tar høyere utdanning, særlig SV- og HF-fag (i hvert fall så lenge de ikke er interessert i å bli lærere).

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 12:14
Masaniello: For 20-30 år siden brukte man gjerne 10 år på en hovedoppgave, og det kunne være nok til å få stilling på universitetet (flere av de "gamle" har ikke doktorgrad). I dag skal man fullføre master og doktorgrad på 5 år (6 på filosofi, da man har et år med undervisningsplikt), og du er langt ifra sikret stilling på universitet etterpå. Men så er det samtidig altfor mange som tar høyere utdanning, særlig SV- og HF-fag (i hvert fall så lenge de ikke er interessert i å bli lærere).

Jeg liker heller ikke denne utviklingen, vi masseproduserer studiepoeng.

Ellers enig. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bli lærer, frem til jeg fant ut at samfunnsøkonomi ikke gir kompetanse til å undervise i samfunnsfag på VGS...

Enig i siste setningen din, ikke pga. tilbud og etterspørsel i samfunnet, men fordi jeg mener det at mange tar utdanning har en virkning på hvordan utdanningssystemet legges opp.

 

 

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 12:36
Amor_Fati: Ellers enig. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bli lærer, frem til jeg fant ut at samfunnsøkonomi ikke gir kompetanse til å undervise i samfunnsfag på VGS.

Jeg har ikke sjekket i Bergen, men i Oslo kan du få opptak hvis du har et semester (30 sp) med sosiologi, statsvitenskap, eller sosialantropologi (se fagkrav). Hvis du ikke har dette, men likevel ønsker å bli lærer, så er det jo ikke altfor ille å studere f.eks. statsvitenskap et semester for å kunne ta PPU. Du ville vel uansett fått lektorstilling med mastergrad i samfunnsøkonomi?

Jeg bor med en lærer, og har vudert den veien selv, men da måtte jeg ha studert enda mer da mine fag ikke gir mange undervisningstimer på videregående skole.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 13:17
Amor_Fati: Noen vil mene en kan se tendenser til de samme problemene hos den unge Marx, når han snakker om fremmedgjøring fra ens artsvesen.

Michael Heinrich påpeker at Marx går bort ifra dette senere. Den tyske ideologien er i stor grad en kritikk mot nettopp denne tankeformen, som Marx selv hadde brukt i sine økonomisk-filosofiske manuskripter. Etter Den tyske ideologi bruker ikke Marx lengre begrepet.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 13:26

Vil forresten påpeke at jeg syns Michael Heinrich og den nye lesningen av Marx (Neue Marx-Lektüre) hos tyskerne virker svært givende, særlig deres kritikk av verdibegrepet hos Marx. Veldig lite av dette er oversatt til engelsk, til tross for at de første bidragene kom på 70-tallet, og det er først nå, virker det som, engelske og amerikanske marxister plukker dette opp. Heinrich sin bok An Introduction to the Three Volumes of Karl Marx’s Capital er foreløpig en fryd å lese, og det skal bli interessant når nye oversettelser av hans bøker kommer. To er på vei, først The Science of Value: Marx’s Critique of Political Economy between Scientific Revolution and Classical Tradition, så en samling med Werner Bonefield, Capital and Critique: After the “New Reading” of Marx, som jeg vil tro vil introdusere mye nytt for oss som ikke leser tysk. Siterer fra Wikipedia:

Neue Marx-Lektüre (German for “New Marx Reading″) in its broader meaning refers to the reception of the economic theory of Karl Marx, which started in the mid-1960s in Western and partly Eastern Europe, in distinction from both Marxism-Leninism and Social Democracy.

Departing from the early approaches of Evgeny Bronislavovich Pashukanis and Isaak Illich Rubin in the 1920s, the works submitted by Helmut Reichelt and Hans-Georg Backhaus in the seventies and eighties, and the writings of Michael Heinrich in the nineties, were at the turn of the millennium a partly academic, partly off-academic debate concerning the question of how economic value has evolved.

The Neue Marx-Lektüre rejects:

- premonetary theories of value, according to which already the single concrete work creates value, and the essence of value is a direct outcome of the invested time of labour. On the contrary the social character of work creating value is emphasized.

- conceptions of the state as a manipulative instrument of a ruling class. On the contrary, the Staatsableitungsdebatte (State derivation debate) has an understanding of the state as a structurally necessary, but relatively separated part of capitalism.

- theories of history which lead to the anticipation of a revolution to be accomplished by the proletariat. Opposed to this, capital is considered as an "automatic subject," which exists in a sham as well in a real form.

On the other hand, the authors of the Neue Marx-Lektüre in contrast to the academically dominant neo-classic economy maintain the relevance of the approach of Marx. Especially they insist that the micro-economic approaches of the neoclassic theory of economy can't explain the constitution, maintenance and dynamics of the economic value-relations, and only can exhibit insufficient theoretical means when it comes to macro-economic constructs such as e.g. the gross national income. On the contrary, they point out that Marx, although unable to answer these question, nevertheless provides a higher degree of reflection and awareness for the problems, which has to be recovered in a critical manner for the contemporary discussion.

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 14:28

Jeg kommer til å samle tekster og nettressurser på denne siden:

http://koerbagh.tumblr.com/theory

Jeg vil forholde meg til relativt fersk og radikal politisk teori. Wertkritik og Krisis-gruppen i Tyskland springer ut fra Neue Marx-Lektüre, mens kommunisering er et begrep som har sprunget frem på kollektive blogger rundt omkring i verden, deriblant Endnotes (UK), Théorie Communiste (Frankrike), Riff-Raff (Sverige), og andre. Felles for alle er at de står i en slags postmarxisme, altså at de mener også marxismen og sentrale begreper i marxistisk teori må under kritikk (kritikk i filosofisk forstand).

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 17:25

Klarer ikke å holde meg til tema. Angående universitetet, David Graeber:

If I were to generalize,” Mr. Graeber says, “I would say that what we see is a university system which mitigates against creativity and any form of daring. It’s incredibly conformist and it represents itself as the opposite, and I think this kind of conformism is a result of the bureaucratization of the university.”

A Radical Anthropologist Finds Himself in Academic "Exile"

“Normally, when you challenge the conventional wisdom—that the current economic and political system is the only possible one—the first reaction you are likely to get is a demand for a detailed architectural blueprint of how an alternative system would work, down to the nature of its financial instruments, energy supplies, and policies of sewer maintenance. Next, you are likely to be asked for a detailed program of how this system will be brought into existence. Historically, this is ridiculous. When has social change ever happened according to someone’s blueprint? It’s not as if a small circle of visionaries in Renaissance Florence conceived of something they called “capitalism,” figured out the details of how the stock exchange and factories would someday work, and then put in place a program to bring their visions into reality. In fact, the idea is so absurd we might well ask ourselves how it ever occurred to us to imagine this is how change happens to begin.”

Practical Utopian's Guide

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:09
Masaniello: Jeg har ikke sjekket i Bergen, men i Oslo kan du få opptak hvis du har et semester (30 sp) med sosiologi, statsvitenskap, eller sosialantropologi (se fagkrav).

Ikke ille i hele tatt. Av disse tre hadde jeg nok personlig valgt sosialantropologi. Er litt interessert i debatten rundt "formalism" og "substantivism" i økonomisk antropologi.


Det skal sies at drømmen er en Ph.D., men vi får nå se hva som skjer til slutt.

Hvis jeg ender i en bankjobb, så skal jeg i hvert fall bære med meg "Den anarkistiske bankier" til alle tider.

(Innlegget ble redigert 16.04.13 20:10)

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:12
Masaniello: så er det jo ikke altfor ille å studere f.eks. statsvitenskap et semester for å kunne ta PPU

Kravet til PPU er en spesialisering i eget fag pluss 60 SP i et annet fag. Jeg har 60 SP i filosofi, så jeg har undervisningskompetanse i Historie og Filosofi.

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:13
Masaniello: Etter Den tyske ideologi bruker ikke Marx lengre begrepet.

Jeg trodde spesielt introduksjonen i Den tyske ideologi er Engels' verk, mens polemikken mot unghegelianerne er skrevet av Marx?

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:14
Masaniello: Heinrich sin bok An Introduction to the Three Volumes of Karl Marx’s Capital er foreløpig en fryd å lese, og det skal bli interessant når nye oversettelser av hans bøker kommer.

Den skal jeg få lest, siden den er så kort.

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:19
Masaniello: If I were to generalize,” Mr. Graeber says, “I would say that what we see is a university system which mitigates against creativity and any form of daring. It’s incredibly conformist and it represents itself as the opposite, and I think this kind of conformism is a result of the bureaucratization of the university.”

Når vi først siterer:

"Culture is activity of thought, and receptiveness to beauty and humane feeling. Scraps of information have nothing to do with it. A merely well-informed man is the most useless bore on God's earth. What we should aim at producing is men who possess both culture and expert knowledge in some special direction. Their expert knowledge will give them the ground to start from, and their culture will lead them as deep as philosophy and as high as art. We have to remember that the valuable intellectual development is self-development, and that it mostly takes place between the ages of sixteen and thirty."

- A.N. Whitehead, "The Aims of Education"

Jeg beundrer Whitehead for hans evne til å si alt på en vakker måte. Til og med når han kritiserer (og det gjør han ofte), er det vakkert.

(Innlegget ble redigert 16.04.13 20:20)

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
16.04.13 20:23
Masaniello: “Normally, when you challenge the conventional wisdom—that the current economic and political system is the only possible one—the first reaction you are likely to get is a demand for a detailed architectural blueprint of how an alternative system would work, down to the nature of its financial instruments, energy supplies, and policies of sewer maintenance. Next, you are likely to be asked for a detailed program of how this system will be brought into existence. Historically, this is ridiculous. When has social change ever happened according to someone’s blueprint? It’s not as if a small circle of visionaries in Renaissance Florence conceived of something they called “capitalism,” figured out the details of how the stock exchange and factories would someday work, and then put in place a program to bring their visions into reality. In fact, the idea is so absurd we might well ask ourselves how it ever occurred to us to imagine this is how change happens to begin.”

Godt sagt.

Jeg tror forresten kapitalismen kommer til å gå over i et annet system etterhvert, men jeg tipper det går over i noe enda mer autoritært...

Masaniello
MasanielloInnlegg: 7478
16.04.13 22:24
Amor_Fati: Jeg beundrer Whitehead for hans evne til å si alt på en vakker måte.

Ja, men jeg husker fra et møte i Bergen i fjor, med Hybris filosofikafe, som jeg var med å arrangere. Da etterspurte Stephen Mumford en som kunne tenke som Whitehead, men skrive som Hume (eller var det Locke?). Men alt er vel relativt, det lille jeg har lest av Whitehead har vært veldig lesbart.

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
17.04.13 07:02
Masaniello: Da etterspurte Stephen Mumford en som kunne tenke som Whitehead, men skrive som Hume (eller var det Locke?).

Process and Reality er fryktelig tung, men å lese Whitehead ellers er som å hvile øynene på fløyel.

Jeg synes Whitehead skriver bedre enn Hume. Locke er faktisk en av Whitehead sine store (uttalte) inspirasjonskilder. Det virker som om han er opptatt av hva vi mistet av Locke gjennom Hume, hva vi mistet av Descartes gjennom Spinoza, etc. Ang. Spinoza så er jeg usikker på Whitehead sitt forhold til ham, han leste ham sikkert overfladisk. Imidlertid bør vi ikke lete etter en tenkers kvaliteter i hvor nøyaktig han fortolker sine forgjengere, men i hvilken grad han skaper (eller gjenskaper, som sikkert ofte er tilfellet) nye konsepter som kan anvendes for nye formål. Hans (eller hennes, for all del) deltakelse i "the Creative Advance", for å si det med Whitehead.

(Innlegget ble redigert 17.04.13 07:12)

Amor_Fati
Amor_FatiInnlegg: 285
17.04.13 07:15
Masaniello: Da etterspurte Stephen Mumford en som kunne tenke som Whitehead, men skrive som Hume (eller var det Locke?).

Kanskje han tenkte på noen som kunne tenke tanker ala Whitehead, men skrive mer lettfattelig (for det gjør jo Hume)? Hvis dette er riktig, så føler jeg det mister litt av poenget. Poenget er at virkelig nytenkning krever et nytt begrepsapparat (Whitehead), eller begreper anvendt på en radikalt ny måte (Spinoza). Dette krever selvsagt mye av leserne. Det er urettferdig (og jeg er nihilist, lol) å favorisere et metafysisk språk som har gått inn i dagligtalen fremfor "konkurrenter", da dette vil favorisere tenkningens status quo.

(Innlegget ble redigert 17.04.13 07:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg