PanteismoInnlegg: 397
Har fått øynene litt opp for økonomen Lachmann, som var del av østerrikeskolen (!!). Ikke lest noe av han enda, men følger en blogg som er ganske opptatt av ham (http://www.economicthought.net/blog/).
Bare for å sitere Wiki: "He underscored what he viewed as distinctive from that mainstream: economic subjectivism, imperfect knowledge, the heterogeneity of capital, the business cycle, methodological individualism, alternative cost and 'market process'."
(Innlegget ble redigert 08.05.12 23:12)
PanteismoInnlegg: 397
Som sagt, jeg har ikke lest noe av Lachmann enda, jeg bare sier at det virker interessant gitt hans perspektiver.
Kanskje denne kan hjelpe deg, som en introduksjon: http://mises.org/page/1456/Biography-of-Ludwig-Lachmann-19061990-Life-and-Work
(Innlegget ble redigert 10.05.12 01:06)
FrihetLikhetBrorskapInnlegg: 3560
Jeg tror jeg kommer til å bli veldig fascinert av økonomisk "kaos" og ikke-lineær dynamikk, når jeg bare får et bedre grep om matematikken, hehe. Venter allerede på Prigogine: The end of Certainty.
(Innlegget ble redigert 10.05.12 17:54)
FrihetLikhetBrorskapInnlegg: 3560
Panteismo: Den leste jeg i et badekar i Paris våren 2010, hehe. En meget god bok, og introduksjon til Prigogine og komplekse systemer. Jeg tror dette kan være en god innfallsvinkel til økonomifaget (aner ikke om det er folk som jobber med det allerede). Det finnes noen gode introduksjoner til kompleksitetsteori du gjerne må ta en titt i. Sjekk Melanie Mitchell sin Complexity: A Guided Tour. Det er etter hvert skrevet en rekke gode populærvitenskapelig bøker innenfor feltet. Se Roger Lewin, M. Mitchell Waldrop, og James Gleick. Min forståelse for metafysikk er i stor grad influert av disse tingene.
Jeg føler også at det kan være noe der, litt derfor jeg vil lese disse tingene. Jeg tror i grunnen at det å få en forståelse for metafysikk(i mitt tilfelle kommer det til å bli prosesstenkning) vil gi meg et apparat, en måte å tenke på som vil hjelpe meg i studier av ulike systemer, f.eks. økonomi. Et skifte av fokus fra væren(being) til tilblivelse(becoming) må også gjelde her.
(Innlegget ble redigert 10.05.12 18:36)