Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mye har Norge fått i erstattning...

NYTT TEMA
kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
20.12.13 17:07

...etter tyskernes herjinger under siste krig?

Sikkert et tåpelig spørsmål siden mange ser på krig som noe som bare ER.
Kommer og går som stormer om høsten.

Man vet jo at mange mennesker ser på å okkupere andres land og verdier er som tyvene som steler fra fra barn og voksne. Og hensikten er at man da slipper å arbeide for føden selv.
Og det gjelder også i større skala.

Det mest tåpelige er, at man kaller de landene man okkuperer for fienden.
Da er det ikke mye som svirrer oppe i hodet.
Så USA, England, Frankrike, Norge og mange fler var plutselig blitt fiender av tyskere.
Så taper de, og tusenvis av hus og mennesker er bombet sønder og sammen.
Men har Tyskland gitt noen erstatning for alt de har ødelagt? For ikke å snakke om alle millionene tonn skip som ligger på havets bunn med mannskap?

Og utenfor Fedje ligger en ubåt full av kvikksølv.  Det er tyskernes eiendel. Så selvfølgelig ordner de opp i dritten sin.  Eller?

Nei, jeg tror ikke på det jeg selv skriver.
Men har de noengang gitt en erstatning? 
Eller en aldri så liten beklagelse?

Nei jeg tror ikke det.  Det som jeg selv opplever er at jeg må for enhver pris må unngå å komme inn på det som har med tyskernes herjinger til tyske turister mfl.
Selv om enkelte av min slekt røk med.

Vet Storting og Regjering noe om dette? 

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
24.12.13 17:15

Dette bør du kanskje poste på "politikk". Eventuelt på "historie". Håndballspørsmål på ishockeyforumet er litt irrelevant.

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
03.03.14 21:31
kungfuz2: Men har de noengang gitt en erstatning?
Eller en aldri så liten beklagelse?

Det vet jeg ikke helt om er nødvendig ,da de fleste eldre som levde under krigen er senile på gamlehjemmet. Men de har vel hatt visse seremonier og noen smågreier.

På den annen side er det lenge siden Tyskland kriget mot Norge, så hvem er det som skal beklage hva? Dagens tyskere står for noe helt annet enn DDR-sosialisme og Hitler-nasjonalsosialisme.

Får vi håpe.

Ferrari28
Ferrari28Innlegg: 10605
03.06.14 18:05
kungfuz2: Men har Tyskland gitt noen erstatning for alt de har ødelagt?

Jeg har lest at tyskerne tilbød seg å bygge ferdig Nord-Norgesbanen, da uten slaviske slavearbeidere. Men av en eller annen merkelig grunn avslo den norske regjeringen tilbudet.

Ellers: "En ny konferanse i Paris høsten 1945 diskuterte erstatningskrav fra de land som skulle få sine erstatningskrav på Tyskland dekket fra de vestlige okkupasjonssoner. Hovedvekten ble lagt på postene direkte ødeleggelser, okkupasjonsomkostninger og budsjettomkostninger vedrørende krigføringen. Totalsummen av de krav som ble fremsatt under disse postene, utgjorde nærmere 300 milliarder dollar (1938-verdi), hvorav de norske var på 2,9 milliarder dollar. Det ble opprettet et interalliert erstatningsbyrå, IARA, med sete i Brussel. Fra 1946 til 1951 ble det fordelt erstatning gjennom IARA med i alt 529,3 millioner dollar (1938-verdi), eller 0,2 prosent av de fremsatte krav. I alt fikk Norge 14,2 millioner dollar (1938-verdi). Demonteringen av tyske fabrikker m.m. som erstatningsytelser støtte på stor motstand fra tysk side, og med Marshall-planen ble den allierte erstatningspolitikken overfor Vest-Tyskland helt endret." http://snl.no/krigserstatninger

Klikk for å gå tilbake til toppen