Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menneskets motiver

NYTT TEMA
GR1992enga
GR1992engaInnlegg: 1705
16.10.14 13:38

Så vidt jeg kan få oversikt over etter pløyning i mange år gjennom akademisk litteratur, filosofiske verker, politiske ideologier, observasjon av hverdagslivet og andre ting, har jeg kommet til at det kan finnes følgende antall mulige motiver for å drive med en eller annen form for aktivitet som hjelper en selv og/eller andre som konsekvens: 

1 Monetær egoisme (tjene penger) ,som i høyrekonservativ mentalitet. Gir en følelse av makt, alfahannens posisjon

2 Naiv altruisme (tjene penger for å betale andre, som i sosialisme) ,som gjør personen lett å utnytte

3 Personlighetstrekk (naturlig) : Man driver med eller søker det en finner som interessant eller det en har talenter for/i ,selvrealisering

4 Religiøse motiver og lignende fanatiske (lønn i himmelen, jobbe for Gud, etc) 

5 Sekulære i postmoderne vestlig kultur: Med andre ord ingen motiver (kun dag-til-dag-perspektiver) ,en slags flukt fra virkeligheten. Gå på jobb og komme hjem og gjøre vanlige ting, som å sjekke Facebook, utvikling av ufrivillig nihilisme

6 Overlevelse via kortsiktig praktiskhet, for eksempel tjene penger for å betale husleien og ta en øl med venner etterpå, danner en ok følelse innimellom når den ikke faller for mye ned på nr 5

7 Nymfomani og sekteriske subkulturer (sjelden ,men finnes av og til, som manisk pedofili eller sadomasochisme) ,igjen en form for flukt fra virkeligheten ved å oppsøke galskap som en motpol 

8 Vitenskapelig orientert (utvikle samfunnet kombinert med egen lærdom)

9 New age og moderne alternativindustri, en følelse av sosiale fellesskap kombinert med mangel på intellekt nok til å forstå verden eller danne nok viten om den

Flere? 

*Personlig hører jeg normalt mest til nr 8. 

Men jeg har sikkert noen små innslag av de andre, fra tid til annen. Hva er det som brer seg mest? 

Kan det dannes en ideologi for å forbedre motiver for alle, uten å ensrette? 

(Innlegget ble redigert 16.10.14 13:39)

GR1992enga
GR1992engaInnlegg: 1705
WhiteKite
WhiteKiteInnlegg: 21
13.11.14 20:24

Jeg leste et sted en gang at kravet for at selvrealisering kan utfolde seg, var å først ha fire ting.
1 et sted å sove
2 mat
3 trygghet
4 andre mennesker
Uten dette vill folk instinktivt benytte seg av de primære overlevelses instinktene i hjernen og ikke ha mulighet til og realisere seg selv.
Ikke at dette gjør det lett(se groundhog day), ivertfall ikke i dagens nevrotiske adhd samfunn. Men jeg tror det er en "naturlig prosess".. altså vi er de vi er, jeg tror ikke vi kommer videre ved å fortrenge visse deler av oss selv, både som enkeltperson og gjennspeilet i sammfunet.

men en slags Ideologi fra mitt perspektiv måtte vell kanskje innholdt følgende:

å gi alle tilgang til disse trygghetene jeg nevnte.

Å jobbe mot selvrealisering i sammfunnet, med andre ord være åpen for ideer, nytenkning, vitenskap og å stille dette øverst over alt annet.

Gaudius
GaudiusInnlegg: 132
20.11.14 09:54

Min mening: Individet er alltid motivert ut fra ønsket om å generere egenlykke, ultimativt å maksimere summen av egne lykkeopplevelser gjennom livet. Alt annet er virkemidler i bestrebelsene på lykkegenerering. For mer om dette, se: Rasjonalgaudismen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg