Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vestlig demokrati ikke like populær som før?

NYTT TEMA
Atreygutten
AtreyguttenInnlegg: 1003
14.08.16 14:25

Jeg tror mange utviklingsland så på demokratiet som vesten har som et stort forbilde før, men med de mange ulempene som har blitt påvist i de siste, tror dere mange land nå vil heller følge en mer autoritær retning?

WhiteKite
WhiteKiteInnlegg: 21
31.08.16 16:32

Levestandard gikk jo opp på mange måter i mangle land etter muren og sovjet falt.
Men i dag styrer jo kapetalistene og korrupsjon mye uansett, så kanskje det blir litt samme ulla?
Klart.. får du på plass et moralsk og rettferdig diktatur uten korrupsjon kan det jo teoretisk sett blir utopia, men good luck med det i praksis. mange har prøvd. power currupts but absolute power corrupts absolutely, eller noe sånt osv.

Skjønner ikke hvorfor du prøver og svatmale demokratiet vs "en mer autoritær retning". Har jo blitt prøvd før. er ikke så mye og hente der akuratt. gikk dårlig for hitler(og jødene ikke minst)
Kanskje jeg missforstår deg?

Atreygutten
01.09.16 03:05
WhiteKite: Har jo blitt prøvd før. er ikke så mye og hente der akuratt. gikk dårlig for hitler(og jødene ikke minst)
Kanskje jeg missforstår deg?

Nei ikke så ille eller ekstremt. Jeg tenkte mer Kina-Russland-Singapore eller Sør Korea(tidligere i 60-80 tallet). 

Atreygutten
01.09.16 14:42

I tillegg, så mener jeg at vi er forskjellige. Å si at demokratiet passer til alle land er en utopisk teori. For enkelte land passer sikkert et demokratisk system, for andre nei. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg