Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lånekontrakt mellom to privatpersoner

NYTT TEMA
AlexanderK
AlexanderKInnlegg: 6863
19.05.06 00:32
Hei.

Ganske enkelt og greit spørsmål, egentlig:

Person 1 skal låne 8500 kr av person 2. Pengene skal brukes som depositumsinnskudd på en hybel.

Hvordan skal en slik lånekontrakt se ut? Og må det være noen vitner av noe slag?
chico
chicoInnlegg: 6837
19.05.06 00:44
Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er :)

_Bekreftelse på privatlån._

Jeg, NN, bekrefter med dette at jeg i dag, xx.xx.xxxx,
har lånt NOK 8500,- av NN.

Evt kan du ta med:
"Summen skal betales tilbake i sin helhet og senest xx.xx.xxxx eller når/hvis vedkommende flytter ut og mottatt depositumet fra utleiger."

Underskrevet av begge to og gjerne en kopi av overføring til kontoen hans/hennes.

Et lite tips: ikke gå med på å få en hundrings her og en 500-lapp der, da blir det bare surr og man blir fort uenige om hvor mye som er betalt.
Man kan jo selvsagt inngå en avtale der låntager betaler en fast sum pr mnd, men da ville jeg gått for MINIMUM 500,-.

seriemester2005
seriemester2005Innlegg: 3695
19.05.06 10:04
I tillegg til det som skrives over om tidspunkt for tilbakebetaling, i ett beløp eller avdrag, kan man eventuelt ta inn en bestemmelse om renter (og når renter skal betales).
Anders81
Anders81Innlegg: 3292
19.05.06 13:06
Kan man ta renter som privatperson? Trodde det fantes klare bestemmelser i forhold til dette for å unngå lånehaivirksomhet..
BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1813
19.05.06 19:14
Selvfølgelig kan man ta renter.
BGO28
BGO28Innlegg: 3968
20.05.06 00:52
Hvis du har tenkt å låne vekk 8500 og stoler så lite på vedkommende at du må ha en profesjonelt utformet lånekontrakt med vitner, foreslår jeg du tenker deg om en gang til. Men så vidt jeg vet må du ha to vitner hvis du skal kunne tvangsinndrive dem uten dom.
Anders81
Anders81Innlegg: 3292
24.05.06 20:59
Igjen, tvangsinndrive penger uten dom? Det høres jo helt vanvittig ut, trodde du trengte namsmann og liknende for det.. Kan du linke meg til de aktuelle lovene/forskriftene?
BGO28
BGO28Innlegg: 3968
24.05.06 23:33
Anders81 skrev:
"Igjen, tvangsinndrive penger uten dom? Det høres jo helt vanvittig ut, trodde du trengte namsmann og liknende for det.. Kan du linke meg til de aktuelle lovene/forskriftene?"

Inndrive uten søksmål, mente jeg.

Ref tvangsfullbyrdelsesloven:

"§ 7-2. Tvangsgrunnlag

Tvangsgrunnlag for utlegg er foruten de alminnelige tvangsgrunnlagene:

(a) Gjeldsbrev som lyder på en bestemt pengesum og som inneholder vedtakelse av at gjelden kan inndrives uten søksmål. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag for renter og utenrettslige inndrivingskostnader forutsatt at gjeldsbrevet inneholder vedtakelse av at også renter og slike kostnader kan drives inn uten søksmål. Gjeldsbrevet er tvangsgrunnlag overfor utstederen når vedkommendes underskrift er bekreftet av to myndige vitner eller i samsvar med forskrift gitt av Kongen. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag overfor enhver som ved påskrift på gjeldsbrevet har påtatt seg selvskyldneransvar ved en overdragelse eller stilt seg som selvskyldnerkausjonist eller som kausjonist på forfallsvilkår som nevnt i finansavtaleloven § 71, forutsatt at påskriften inneholder vedtakelse av inndriving uten søksmål, og at vedkommendes underskrift er bekreftet som nevnt ovenfor. "
Klikk for å gå tilbake til toppen