Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fakturagebyr

NYTT TEMA
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
04.10.07 12:52
Kan man ta seg friheten å stryke et fakturagebyr når man skal betale regningen sin?
JoeLouis
JoeLouisInnlegg: 4750
04.10.07 12:59
Gjør det hvis det er urettmessig.
DonMadrid
04.10.07 13:05
Hva mener du med urettmessig?

Jeg har fått min første regning fra Canal Digital
Skal betale 149 kr pr mnd for abonnement på tv2 sport. Og nå til min store overraskelse så tar de 31 kr i fakturagebyr i tillegg.
Ikke mye penger, men iforhold til mnd`s beløpet synes jeg det er drøyt.

Jeg kan ikke huske at de fortalte meg dette da jeg bestillte produktet. Hvis det er dette du mener er urettmessig?
Link-86
Link-86Innlegg: 8445
04.10.07 13:08
Jeg har faktisk opplevd å få fakturagebyr på 50 kroner for en regning på 14 kroner.

Jeg stryker høye fakturagebyr tvert. Det koster ikke 30 eller 50 kroner å få ut en faktura og særlig ikke de som atpåtil bruke lang tid å få fakturane ut så det blir efefktivt 2-3 dager til forfall.
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1760
04.10.07 18:01
Sørg for å få autogiro, så slipper du disse dumme gebyrene.
JoeLouis
04.10.07 18:45
Jeg kan ikke huske at de fortalte meg dette da jeg bestillte produktet. Hvis det er dette du mener er urettmessig?

JA, det mener jeg er urettmessig. Uansett, trodde slikt var gratis med nettbank? Betaler ikke fakturagebyr på noen av regningene mine, og det er snakk om endel selskaper til sammen.
J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
04.10.07 18:47
Moro at du tok det opp! :)

Jeg fikk akkuratt min første faktura fra get.

"adm. og fakturagebyr" 28.- kroner. Blir litt irritert av slikt. Jeg inngikk en avtale på 195.- / mnd for internett. Det stod ingenting om at fakturagebyr tilkommer.

Når man lever trangt så er jo 28 kroner en middag, det ;)
JoeLouis
04.10.07 19:35
Ja, og mobilselskapene tar heller ikke med mva i prisen. Abonnementet skulle visstnok koste 115 kr måneden, men så er det lagt til 28 kr i mva :-| Det må jo være AV ab. siden jeg ikke har brukt abonnementet denne måneden.
JoeLouis
04.10.07 19:38
De kunne lagt inn HELE summen, greit nok disse 28 kronene er det staten som får. Men det er fortsatt JEG som må betale dem.
DonMadrid
04.10.07 19:51
J Nissen skrev:
"adm. og fakturagebyr" 28.- kroner. Blir litt irritert av slikt. Jeg inngikk en avtale på 195.- / mnd for internett. Det stod ingenting om at fakturagebyr tilkommer.

¤
Kommer du til å betale gebyret?
Jeg skal stryke mitt gebyr, så får jeg ta det som det kommer.

Om det er flere her inne som har strøket et fakturagebyr, fortell gjerne hva som skjer i ettertid.
J Nissen
J NissenInnlegg: 46561
04.10.07 19:54
"problemet" er vel at det står ett eller annet sted med mikroskopisk skrift at det kommer gebyr i tillegg.

men jfr. norsk lovgivning skal prisen på en vare/tjeneste, når den ikke er avtalt være "gjengs", eller rimelig om du vil.

Mao. sålenge du har skrevet under kan du ikke stryke det totalt, men du kan kreve at det er gjengs og fornuftig om det er overpriset. ;)
matilde_72
matilde_72Innlegg: 424
05.10.07 00:19
DonMadrid skrev:
Om det er flere her inne som har strøket et fakturagebyr, fortell gjerne hva som skjer i ettertid.
"

ja, det lurer jeg også på.
praksisen med fakturagebyr er tydeligvis veldig individuelt fra firma til firma.
De fleste krever ikke gebyr for å sende ut regning, men enkelte gjør det, og tar seg gjerne godt betalt, men hvilken rett har de til det? kan de velge dette selv?
RatPack
RatPackInnlegg: 9299
05.10.07 00:31
JoeLouis skrev:
Ja, og mobilselskapene tar heller ikke med mva i prisen. Abonnementet skulle visstnok koste 115 kr måneden, men så er det lagt til 28 kr i mva :-| Det må jo være AV ab. siden jeg ikke har brukt abonnementet denne måneden.

Vel, som forbruker skal man kunne forholde seg til oppgitt pris. Selskapet må i såfall ha opplyst meget klart at MVA kommer i tillegg.

HansM
Carebear
CarebearInnlegg: 8049
05.10.07 07:35
matilde_72 skrev:

ja, det lurer jeg også på.
praksisen med fakturagebyr er tydeligvis veldig individuelt fra firma til firma.
De fleste krever ikke gebyr for å sende ut regning, men enkelte gjør det, og tar seg gjerne godt betalt, men hvilken rett har de til det? kan de velge dette selv?

Der jeg jobber blir det ikke lagt til fakturagebyr. Fakturering tar en del timer i uka, i tillegg så gå det med penger til porto, konvolutter, fakturapapir, og toner til skriver.
Så fakturering blir hos oss ganske store summer i året...
DonMadrid
05.10.07 08:46
Carebear skrev:
Fakturering tar en del timer i uka, i tillegg så gå det med penger til porto, konvolutter, fakturapapir, og toner til skriver.
Så fakturering blir hos oss ganske store summer i året...

#
Men dette bør vel regnes inn i prisen på produktet. Slik som andre kostnader een bedrift har.

Hvis Dere sier at noe koster 149 kr i mnd, så bør vel det beløpet være det som kommer frem på fakturaen.

LiKri
LiKriInnlegg: 8162
05.10.07 10:40
Såvidt jeg husker fra den gangen jeg gikk etablererkurs så kan du stryke fakturagebyret dersom det ikke ble oppgitt at dette tilkommer i tillegg. Betaler du derimot dette fakturagebyret en gang har du akseptert at det kommer i tillegg og må fortsette og betale det. Du kan jo også sende dem en e-post om at du ikke har blitt opplyst om fakturagebyret og at du derfor trekker dette fra fakturaen.

plitkein
plitkeinInnlegg: 202
05.10.07 11:39
Jeg har også Canal Digital og mener at de informerer om fakturagebyr. De gjorde det da de begynte med det for ikke-avtalegirokunder, og det overrasker med svært om det ikke er blant betingelsene du har fått. (og skulle ha lest).

Opprett avtalegiro så slipper du å betale dette. Ingen mening at du skal drive å surre med papirregningene.
DonMadrid
05.10.07 11:44
Jeg skal ikke påstå noe som helst. Godt mulig jeg har oversett denne informasjon.

Blir nok avtalegiro da ja:-)
Hannenord
HannenordInnlegg: 1296
06.10.07 19:38
Tror ikke jeg hadde turt å stryke et fakturagebyr. Det er en del av regninga, og uansett hvor irriterende det er, så koster det jo faktisk litt å sende ut regninger da! 28 kroner synes jeg var rimelig, 2-3 kr. for konvolutt, 2-3 kr. for selve regningsarket, 6-7 kr for å sende det, pluss den tiden det tar å skrive den ut og få den avgårde i posten. Der jeg jobber, tar vi 50,- for å skrive ut en giro, men jeg mener det er helt rett ("kunden" har all mulighet til å betale for seg der og da, giro er valgfritt).
Altimeter
AltimeterInnlegg: 3584
06.10.07 20:17
Gebyrer som ikke svarer til verdien av det som blir utført blir tvert strøket, med mindre det er oppgitt noe annet i avtale.
Å pålegge ett gebyr på 50 kroner for en faktura er inget annet en tyveri, da fakturagebyret skal dekke det det koster å lage og sende ut faktura, Og det koster ikke 50 kroner.

Hannenord
06.10.07 21:45
Hvor står det at man ikke kan ilegge et fakturagebyr? Hvis man tilbyr en ekstratjeneste ved å fakturere (som i vårt tilfelle da..) istedet for kontant eller kortbetaling, og betaleren velger faktura, så er jo det et valg man tar! Kan jo ikke nekte i etterkant å betale det da..
Altimeter
06.10.07 22:40
Det står ingen plass at du ikke kan ilegge fakturagebyr, har jeg sagt det? Jeg har sagt hva jeg mener om fakturagebyrkulturen.

Jeg unngår å bruke foretninger som ilegger høye unatrulige gebyrer.
Og 50 kroner for ett fakturagebyr hører kun hjemme i lugubre og tvilsome selskaper som gjør det de kan for å presse mest mulig penger ut av kundene.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4416
07.10.07 08:09
Kjapt spørsmål, Altimeter... Hvor mye tror du det koster å sende en faktura?
Hannenord
07.10.07 12:02
Hehe.. ikke mye lugubert med mitt "firma", men det er en annen sak. Siden det ikke er ulovlig å ilegge fakturagebyr, har du som kunde heller ikke lov å stryke det av regningen når du skal betale den. Det kan inkassoforfølges..
poeten2
poeten2Innlegg: 6059
07.10.07 13:50
Hannenord skrev:
Hehe.. ikke mye lugubert med mitt "firma", men det er en annen sak. Siden det ikke er ulovlig å ilegge fakturagebyr, har du som kunde heller ikke lov å stryke det av regningen når du skal betale den. Det kan inkassoforfølges..

>>>Dette er bare tull hannenord.
Det er ikke tillatt å ilegge fakturagebyr med mindre det ble opplyst ved kjøpet/kontraktens inngåelse. Om det allikevel er ilagt fakturagebyr kan dette strykes.

Det er defor seriøse firma opplyse rom at ved faktura skal sendes så påhviler det et fakturagebyr. Da er informasjonen gitt og lovligheten tilstede.

Poeten
krikkert2
krikkert2Innlegg: 4416
07.10.07 16:18
poeten2 skrev:
[...]
>>>Dette er bare tull hannenord.
Det er ikke tillatt å ilegge fakturagebyr med mindre det ble opplyst ved kjøpet/kontraktens inngåelse. Om det allikevel er ilagt fakturagebyr kan dette strykes.

Det er defor seriøse firma opplyse rom at ved faktura skal sendes så påhviler det et fakturagebyr. Da er informasjonen gitt og lovligheten tilstede.
----

Det er derfor veldig mange firmaer har standard kjøpsbetingelser der det står, her sitert etter hukommelsen fra standard kjøpsbetingelser for næringsdrivende som handler med Løvenskiold Handel: "Faktura-/småordregebyr tilkommer på fakturaer med totalsum inkl. moms under 1000,- kr". Voila, opplysningsplikt ivaretatt.
Altimeter
07.10.07 17:05
Kjapt spørsmål, Altimeter... Hvor mye tror du det koster å sende en faktura?

Langt under 50 kroner. Kom gjerne med ett regnestykke som forsvarer rundt 50 kroner i fakturagebyr.

Altimeter
07.10.07 17:10
Hannenord skrev:

Så du mener at siden det er lov å ilegge fakturagebyr så er det dermed lov for dere å ilegge hva dere vil i fakturagebyrer?
Når dere utsteder fakturagebyrer langt over det det koster å produsere og sende fakturaen, ja da faller dere innenforbi nevnelsen lugubre og tvilsome selskap.

Hannenord
07.10.07 19:21
Du vet jo ikke hva jeg tjener, og hvor mye det koster mitt firma å henge etter unnasluntrere ved å sende dem regninger.

Og når våre brukere skal gjøre opp for seg, så har de tre alternativer: Kort, kontant eller faktura. Faktura tilbyr vi som en ekstratjenste, og brukeren blir alltid informert om hva det koster. Dersom han likevel velger faktura, er jo ikke det vår skyld?

Jeg gjorde et regnestykke på utskriving av faktura over her, du kan jo titte litt på det og tenke deg hvor mye tid vi bruker på å følge opp en faktura.
Altimeter
07.10.07 19:26
Hva har dette med hva du tjener å gjøre?

Purregebyr er noe annet enn fakturagebyr. Purregebyr går på kundens betalingsvilje og dermed selvpåført og helt i orden.
Fakturagebyr er en ekstrautgift for en allerede forespeilt pris.
Som sagt så bør og må fakturagebyret være priset for det det reelt koster å sende en faktura.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg