Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leietakerens rettigheter.

NYTT TEMA
RapName
RapNameInnlegg: 7500
07.12.07 12:40
Hei.
Jeg leier en leilighet i Kr.sund hvor vi betaler 4000 kr i mnd. Flyttet inn i April. Mannen vi leier av ble i sensommer utsatt for en ulykke og måtte selge leilighetene han eier. Den nye eieren, enn mann fra Oslo, tok over kontrakten som ble skrevet tidligere på året.
I dag fikk vi vite at den nye eieren skal pusse opp leilighetene sine. Når han pusser opp leiligheten vår skal vi flytte til en annen leilighet som han også disponerer.
Etter oppussingen, krever eieren at leien blir 5000 kroner i mnd, altså 1000kr mer enn avtalt. Den opprinnelige leieprisen står skrevet i kontrakten.
Budsjettet mitt holder ikke 1000 kr ekstra i mnd, så da kommer spørsmålet:
Er eieren i possisjon til å gjøre dette? Kan han tvinge på meg ekstra kostnader? Hva hvis jeg nekter å gå med på dette?

Jeg har forretsen en datter på 5mnd, hvis dette skulle spille inn på noen som helst måte.

På forhånd, takk for svar.
Marvik
MarvikInnlegg: 1077
07.12.07 12:55
Leien kan bare økes like mye som konsumprisindeksen har økt? Og kan kun økes en gang i året. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html
RapName
07.12.07 13:00
hva vil konsumprisindeksen si?
kan man virkelig øke leien med 25%?
takk for sver, men jeg er heller dårlig på jus og forsto mindre av det du henviste til.
har du lyst til forenkle til meg?
Marvik
MarvikInnlegg: 1077
07.12.07 13:17
Konsumprisindeksen er noe som regnes ut på månedlig basis av Statistisk sentralbyrå. De ser på mange forskjellige varer og ser hvor mye prisen har gått opp eller ned. Dagens KPI tar utgangspunkt fra 1998, hvor de fastsatte at KPI skulle være 100.0. I dag er den 118,9. Det vil si at en vare som kostet 100,00kr i 1998 vil koste 118,90 kr i dag.

Slik skal det og være med leie prisene. Det vil si at hvis du har bodd i den samme leiligheten siden 1998 så kan prisen maks ha bli satt opp med 18,9%. Tviler sterkt på at han har lov til å sette den opp 25% på ett år slik jeg tolker loven.

(Nå skal det sies at jeg ikke er en jurist. Men du får iallefall ett svar før en jurist kan bekrefte det)
RapName
07.12.07 16:57
hjertelig takk.
det var til mye hjelp;)
ble litt lettet nå!
JoeLouis
JoeLouisInnlegg: 4750
07.12.07 17:03
18, 9 % over 9 år, dvs i overkant av 2 % i året. Mannen kan vel neppe sette opp prisen med mer enn hundrings elno.
001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
07.12.07 22:04
Jeg er litt på gyngende grunn her, men jeg tror at man hvert 3 år kan sette leien til såkalt gjengs leie. Det vil i praksis si markedspris. Og da kunne han nok ha satt den opp til kr 5000 (hvis det er det markedsleien er da).

Alternativt kan han si deg opp for og renovere. Og da er jeg usikker på om du har noe rettigheter, eller at han har noe plikter ovenfor deg.

Mvh 001
trude_fig_sol
trude_fig_solInnlegg: 2
20.11.16 21:38

hei min x sambor og jeg var ening om at han skulle være med å betale halvparten av husleia og strøm.der stilte han ikke opp.han kom med at han hadde hanla mat,men det hadde jo æ og. han fikk også på sin konto strøm penger jeg hadde betalt for mye i forje leilighet jeg leide,det har æ på min mobil å.hvordan kan jeg få dette i gjen?også knuste han vindu her,hvem skal betale det? hilsen meg som er fortvila og håper på positivet svar

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg