Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dette her er en vandrehistorie.. Ikkesant?

NYTT TEMA
HepHep
HepHepInnlegg: 16
28.09.08 10:55
Jeg har hørt denne historien før, og alltid trodd at det var en vandrehistorie. Men for ikke altfor lenge siden ble den gjenfortalt av en jus-student når vi diskuterte politivold, og selv om jeg ikke tror på den selv, vil jeg komme denne vandrehistorien til bunns.

Historien går som følgende: En politimann kommer drita full fra en fest, og er på vei til garasjen. Det er uklart om han kjørte bilen, eller om han var på vei til bilen. Der ser han en 15-år gammel gutt som prøver å stjele en bil, og under pågripelsen blir den 15-år gamle gutten drept som følge av kvelning.

Når saken etterforskes, blir politimannen frikjent.

Dere har vel kanskje selv hørt denne vandrehistorien?, kanskje med litt variasjoner? Jeg synes det hele høres helt utrolig ut, men hvis noen kan bekrefte / avbekrefte historien ville jeg satt pris på det.
missChance
missChanceInnlegg: 43212
28.09.08 11:14
Det er vel kanskje denne saken det gjelder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Tony_Askevold

Selv om fakta ikke stemmer helt med din historie, da ...

vilon
vilonInnlegg: 1054
28.09.08 11:28
Denne historien er sann. Husker det selv. Tony var en Rykkinngutt
WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2542
02.10.08 16:17
Hadde han klart å holde fingrene av fatet så hadde han vel vært i live i dag. Men sånn kan det gikk.
joplina
joplinaInnlegg: 58441
02.10.08 17:17
Og hadde den fulle politimannen holdt fingrene av fatet hadde ikke en 15-åring blitt drept. Men sånn gikk det ikke.
nymmis
nymmisInnlegg: 22
02.10.08 17:48
Hva skjedde med politimannen?
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
02.10.08 18:17
Historien er sann den. Forøvrig har jeg ingen kommentar.
bluesman
bluesmanInnlegg: 3378
03.10.08 11:22
Ja søren også.. hadde alle politimenn bare gitt faen i kriminelle kunne vi i Norge ha skrytt av at ingen satt i fengsel til slutt!..
petterG
petterGInnlegg: 9157
04.10.08 05:58
bluesman skrev:
Ja søren også.. hadde alle politimenn bare gitt faen i kriminelle kunne vi i Norge ha skrytt av at ingen satt i fengsel til slutt!..
--------------------------------------------------------------
Med andre ord: Man lager ikke omelett uten å knuse egg, eller...?
joplina
04.10.08 11:17
bluesman skrev:
"Ja søren også.. hadde alle politimenn bare gitt faen i kriminelle kunne vi i Norge ha skrytt av at ingen satt i fengsel til slutt!.."

- Hvorfor skulle "alle politimenn" gi faen i kriminelle sa du...?
Men at fulle politimenn som har fri ,kunne gi faen i å ta kveletak i 10 minutter kan vi sikkert bli enige om. Han kunne med fordel forhindret biltyveri ved å sin blotte tilstedeværelse (stille seg i veien for døra ,for ungdommen hadde ikke tatt seg inn og startet bilen) - og ettersom han var i følge med en dame kunne en av dem ringe ta-taaa politiet. Men han var full og han var macho....og han skulle absolutt pågripe en kjeltring.....og kvalte vedkommede.
hotram
hotramInnlegg: 2722
14.10.08 02:10
joplina skrev:
Men at fulle politimenn som har fri ,kunne gi faen i å ta kveletak i 10 minutter kan vi sikkert bli enige om.
------------------------------------
nå var han vel langt fra full
joplina
14.10.08 09:16
Fra linken i innlegg nr.2 , trådside 1 :

"Tony Askevold var en 18 år gammel gutt som ble kvalt av en politioverkonstabel 1. april 1990. Han ble pågrepet av en politimann i av garasjene under en boligblokk på Gullhaugfeltet i Bærums Verk. Politimannen kom hjem fra fest sammen med sin kone. Han hadde drukket alkohol etter eget utsagn. Ifølge legen som foretok klinisk undersøkelse var han ikke sterkt beruset. Politimannen festet et grep rundt halsen på Askevold, og holdt det i rundt 10 minutter i henhold til hans egen forklaring."

- "Ikke sterkt beruset" - men åpenbart beruset. Er man åpenbart beruset så er man full.

Man er ikke dritings, det er så.....men så skrev jeg da heller ikke at politimannen var dritings.

Du kan regne med at promillen ikke akkurat steg mens han kvalte ungdommen, fikk tilkallt politi og omsider ble tatt med til lege for å ta blodprøve.
ravaah
ravaahInnlegg: 4
01.05.09 04:36

tony var på feil sted til feil tid, det hade vert en del skade verk i garasje anleget tilire, og det var vist grun nåkk for drapsmannen. kameraten til tony skrek gjentate ganger (slip kaket du dreper hann) . mange år eterpå kom jeg isnak med en kolega som er poleti go han fortalte meg at henn hade vert på en veldig fin konferangse og der var det en poletimann som fortalte om åsen det var og vere hann eter hann hade drept tony. det føltes sikert gåt og få fsakke ut til en sal ful av likesinete poletifolk, men min empati går ene og alene til Tonys familie. vis poletiet kan slepe una med drap utført på fritiden va er det poletiet ike kan slepe una med ??? hann mistet ikke engang joben. (eventuele skrive feil skyles min dyrleksi)

Rvsb
RvsbInnlegg: 2106
01.05.09 12:56
joplina:
Du kan regne med at promillen ikke akkurat steg mens han kvalte ungdommen, fikk tilkallt politi og omsider ble tatt med til lege for å ta blodprøve.

Det kommer vel ann på hvor lenge det er siden han sluttet å drikke, men dette blir uansett flisespikkeri. Jeg er helt enig, de burde heller ringt politiet og prøvd å holde ham igjen på en annen måte, eventuelt la ham springe. Med fullt signalement blir gjerningsmannen sannsynligivs funnet igjen senere uansett.

RomMannen
RomMannenInnlegg: 1143
01.05.09 13:16
nymmis: Hva skjedde med politimannen?

Ble han ikke frikjent?

ravaah
02.05.09 08:19
RomMannen: Ble han ikke frikjent?

han ble frikjent på alle punkter, han ble heller ikke funnet uegnet til å jobbe som politimann. så med andre ord, han mistet ikke en gang jobben.

ravaah
02.05.09 09:52
ravaah: han ble frikjent på alle punkter, han ble heller ikke funnet uegnet til å jobbe som politimann. så med andre ord, han mistet ikke en gang jobben.

jeg sa vist feil når jeg sa at han ble frikjent på alle punkter. de var vere en jeg huska det ble vist alldri domm i saken saken ble vist bare henlakt av Riksadvokaten

ravaah
05.05.09 14:26

Har aldri fått unnskyldning Anne Askevold og Jolanta Wacko har opplevd at politiet har tatt livet av deres nærmeste. De følger spent med på Obiora-saken og håper på rettssak. http://www.klassekampen.no/46164/mod_article/item

(Innlegget ble redigert 05.05.09 14:27)

Lillegutt76
Lillegutt76Innlegg: 1
11.12.09 18:19

Selvfølgelig ble han frikjent.

Markmus
MarkmusInnlegg: 54980
07.01.10 01:31
missChance: Det er vel kanskje denne saken det gjelder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Tony_Askevold

Selv om fakta ikke stemmer helt med din historie, da ...

"Etter saken vedtok Justisdepartementet at politiet ikke lengre skulle ha lov til å ta halsgrep."

Ble ikke politimennene i Trondheim frikjent etter drapet på han innvandreren for 1-2 år siden? Han ble jo kvalt.

Yahmas
YahmasInnlegg: 10
11.01.10 11:04

Bare for å kverulere litt, så ble han vel ikke frikjent, saken ble vel heller henlagt på grunn av bevisets stilling, slik ravaah skriver. Jeg har dessverre ikke lykkes i å finne begrunnelsen fra riksadvokaten.

Om det er Obiora-saken du referer til, Markmus, så ligger riksadvokatens avgjørelse på denne siden, for de spesielt interesserte:

http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php?artikkelid=25

Ellers har de pårørende klaget Norge inn for brudd på EMK art. 2, som omhandler retten til liv. Men noen avgjørelse er ikke truffet.

(Innlegget ble redigert 11.01.10 11:09)

Oppsynsmann
OppsynsmannInnlegg: 399
19.01.10 18:52

Det virker som politiet blir frikjent i slike saker også, hvor en vanlig sivil ville blitt strengt dømt, selv om i Obiora saken ble det vel konkludert med at politiet hadde lært seg feil grep, slik at folk kan bli kvalt under pågripelse...Det høres veldig betryggende ut, og hvem ville ikke blitt krakilsk når en holder på å bli kvalt ??

john0303
john0303Innlegg: 1
10.09.12 10:45

Hei

Historien om Tony er sann.Slik skjedde det, vi guttene på Rykkinn skulle på dansetanken, diskotek i Sanvika, for å komme inn der, måtte man ha på seg "pen sko" for å slippe inn. Vi satt hos meg og hadde forspill, Tony skulle bare kjøre hjem på px`en sin, på vei hjem ,stakk han innom en felles garasje på Gullhaug i Lommedalen(Bærum), der han visste at det sto en px(moped), som han trengte noen deler ifra.

For det, måtte han bøte med livet sitt, politimann gikk fri, han ble overflyttet til Majorstua politikammer visst jeg ikke tar helt feil.

Tony var et av norges beste ishockey talent på denne tiden. Han hadde nådd langt, visst ikke han hadde blitt drept.

R.I.P Tony Askevold, du glemmes aldri.

Flacoloco
FlacolocoInnlegg: 710
10.09.12 16:32
joplina: Politimannen festet et grep rundt halsen på Askevold, og holdt det i rundt 10 minutter i henhold til hans egen forklaring."

I henhold til hans egen forklaring.

Beklager at jeg hopper inn her, uten å banke på, desorientert og slett informert i denne saken. Selvsagt har man hørt om påtalemyndighetens avgjørelse og fravær av dom. Men ikke helt lite som her slår meg med stor undring

En politi-utdannet person skal vel ikke kunne si seg uvitende om faren ved slike halsgrep. Så og si alle i kamprettede idretts-klubber visste- lenge før 1990 - hvorledes man med et lett halsgrep kunne framkalle bevisstløshet før 1 minutt. Og død innen kort tid. Framgangsmåte og risiko var nokså alment kjent - utenfor politiet.

Ble det muligens vurdert slik at politimannen var i en nødverge-situasjon, "i rundt 10 minutter". Som han ikke selv var ansvarlig for, eller i tide burde ha innsett faren ved. I så fall da en svært beleilig forståelse av situasjonen.

Selvpåført beruselse var, dengang som i dag, overhodet ikke skyld-fritagende. Og stadfestet ved et utall retts-avgjørelser, på alle nivå.

Politi-utdannelsen burde vel også tilsi en meget klar skjerpelse av aktsomhets-plikten. En plikt som strengt anføres ved straffesaker mot vanlige borgere helt fri for plikt-skjerpende bakgrunn.

Nr-2
Nr-2Innlegg: 1064
16.09.12 18:27

merkelig at politimannen ble frikjent. han var jo i privat, og ble tatt i løgn om hvor lenge halsgrepet varte.

hadde jeg gjort det samme mot en innbruddstyv hjemme, så hadde jeg blitt varetektsfengslet på stedet.

mister tiltro til politiet når sånne historier leses/høres. 

noen som vet navnet på politimannen?

Reformisten
ReformistenInnlegg: 1383
16.09.12 19:42

Det seier jo litt at justisdepartementet etter denne hendinga bestemte at politiet ikkje lenger skulle ha lov til å bruke halsgrep. Men det er altså ingen som har blitt stilt til ansvar korkje i det norske rettsstellet eller annan voldgiftsdomstol.

Nr-2
18.09.12 15:29
Reformisten: Det seier jo litt at justisdepartementet etter denne hendinga bestemte at politiet ikkje lenger skulle ha lov til å bruke halsgrep

det finns ingen lov uten unntak. politiet har lov å bruke halsgrep i dag, men bare under visse omstendigheter

BjartmarsHage
BjartmarsHageInnlegg: 1786
29.10.12 06:25
ravaah: men min empati går ene og alene til Tonys familie. vis poletiet kan slepe una med drap utført på fritiden va er det poletiet ike kan slepe una med ??? hann mistet ikke engang joben. (eventuele skrive feil skyles min dyrleksi)

Litt sent med empati 23 år etter hendelsen?

For øvrig skriver du særs godt, jeg merket ikke mye til skrivefeil, så ikke tenk på det.

BjartmarsHage
BjartmarsHageInnlegg: 1786
29.10.12 06:27
Nr-2: noen som vet navnet på politimannen?

Hva skal du med det?

Nr-2
30.10.12 18:25
BjartmarsHage: Hva skal du med det?

ringe å spør om han ikke gremmes over det han gjorde.

Klikk for å gå tilbake til toppen