Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fant nøkler - venter på dusør

NYTT TEMA
Milkyman
MilkymanInnlegg: 9518
24.01.09 06:17

En avismann fra Aftenposten glemte nøkler i døren til en boligblokk og jeg fant de..

Jeg leverte tilbake nøkler

De har bedt om navnet mitt og kontonummer

Jeg vet at disse nøkler går til i alt 20 oppgange og der er 80 boenheter i alt.

Det koster fort mellom en halv og en hel million at skifte alle låsene!

Nå er jeg spent på om dem vil utbetale det som står i loven om hittegods og om dem vil følge reglene om max 20 % og min 10 % av verdien på gjenstanden du finner.

Jeg tipper jeg får 100 kr!!

Lovdata

(Innlegget ble redigert 24.01.09 06:18)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 52206
24.01.09 14:09

Nøkkelenes verdi er nok ikke så stor som "skifte av alle låser"...

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1815
24.01.09 18:35

Koster da ikke mellom en halv og en hel million å skifte 20 lås...

Tioman2
Tioman2Innlegg: 6883
24.01.09 22:23
Milkyman: Nå er jeg spent på om dem vil utbetale det som står i loven om hittegods og om dem vil følge reglene om max 20 % og min 10 % av verdien på gjenstanden du finner. Jeg tipper jeg får 100 kr!!

sitat lovdata "Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. "

Legg merke til at det står "ikkje meir enn 10 % når verdet er over kr 500" dvs du kan også gi mindre...

Tsjitjikov
TsjitjikovInnlegg: 67
25.01.09 02:54

Ettersom samme nøkkelen går i 20 oppgangar går eg ut frå at dette er egne låsar som Aftenposten har, då  er det ikkje eingong sikkert at ein må skifte låsane om nøkkelen blir borte. Eg veit at posten sine låsar kan kodast om dersom nøklar forsvinn. Alle låsar kjem med minst 3 forskjellige nøklar. Når låsen er ny byrjar ein med nøkkel 1. Dersom eit sett kjem bort får alle utdelt nøkkelsett 2 og brukar det. Dette nøkkelsettet kodar om låsen slik at nøkkelsett 1 ikkje lenger er brukbart. Går ut frå at Aftenposten har eit liknande system på sine låsar.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
25.01.09 11:48
Milkyman: Jeg vet at disse nøkler går til i alt 20 oppgange og der er 80 boenheter i alt. Det koster fort mellom en halv og en hel million at skifte alle låsene! Nå er jeg spent på om dem vil utbetale det som står i loven om hittegods og om dem vil følge reglene om max 20 % og min 10 % av verdien på gjenstanden du finner.

Jeg hadde først spurt et låsfirma om et lett anslag. Så hadde jeg sendt et krav om finnerlønn på 20% av dette anslaget. Så koster det 1 mill så sender du krav på 200K. Man må jo ha litt grunnlag for forhandlinger senere. Men slik som denne saken er i forhold til loverket så har du en såpass god sak at et tilbud under 150K ville jeg nok ikke vurdert. Da står nok såpass sterkt her, at du nok vil vinne frem med det kravet i retten uansett.

Mvh 001

(Innlegget ble redigert 25.01.09 11:48)

BilenBrum
25.01.09 15:58

Er det virkelig noen som tror på at det koster opp mot 1 mill å skifte 20 lås? Det er 50 000 pr lås det. Hvis låsene i det hele tatt må skiftes, så koster 2 systemlåssylindere pr. dør maks 1200 tilsammen. Det blir 24000. Hvis man så legger noen timers arbeid til dette så er man i nærheten av reelle kostnader. Det er 2 skruer pr. sylinder, anslår 10-15 minutters jobb pr. dør.

(Innlegget ble redigert 25.01.09 16:02)

Milkyman
25.01.09 17:24
BilenBrum: Er det virkelig noen som tror på at det koster opp mot 1 mill å skifte 20 lås? Det er 50 000 pr lås det. Hvis låsene i det hele tatt må skiftes, så koster 2 systemlåssylindere pr. dør maks 1200 tilsammen. Det blir 24000. Hvis man så legger noen timers arbeid til dette så er man i nærheten av reelle kostnader. Det er 2 skruer pr. sylinder, anslår 10-15 minutters jobb pr. dør.

Men der er til sammen 80 leiligheter i de 20 oppgange.. Alle døre er med systemnøkkel..

BilenBrum
25.01.09 17:58

Hallooo!!!! Nøklene til avismannen passer da ikke til boenhetene, og disse trenger følgelig ikke byttes.

Milkyman
26.01.09 20:13

Nå hørte jeg med han som har ansvaret for de bygg!

Avismannens nøkkel passer kun til hodedøra men da det er systemnøkkel så passer beboernes nøkkel også i hodedøren nede og til selve deres leiligheten!

Derfor måtte de alle evt skiftes hvis en blir vekk!!!

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 52206
26.01.09 20:33
Milkyman: Derfor måtte de alle evt skiftes hvis en blir vekk!!!

Du tror at alle leiligheter må skifte lås for at en person mister nøklene?

Rune_4
Rune_4Innlegg: 6668
26.01.09 23:13
Milkyman: Men der er til sammen 80 leiligheter i de 20 oppgange.. Alle døre er med systemnøkkel..

Jeg trodde nå at det var vanlig at avisbudet gikk inn i oppgangen og la en avis utenfor hver leilighet som abbonnerte (20 låser), ikke at avisbudet låser seg inn i hver av de 80 leilighetene for å legge avisa på 80 kjøkkenbord.

Om man skal kreve voldsomme summer for å ha funnet et nøkkelknippe synes jeg det blir grådighet. Det blir omtrent som da et Sea-King helikopter (verdi ca 20 mill) nødlandet på vannet på Sørlandet for noen år siden og 2-3 fiskere tauet det inn til land og krevde å få 10% av dette i bergingslønn. I slike ekstreme tilfeller synes jeg det er mer rimelig at man får en grei betaling for den tiden man har brukt på dette.

Når det gjelder avisbud-tilfellet så kan man vel anta at når budet 5 minutter senere kom til neste oppgang og trengte nøklene så ble dette oppdaget og han/hun går da tilbake til forrige sted der de ble brukt for 5 minutter siden. Hvis ingen hadde gjort noe så ville avisbudet da ha hentet nøkkelen ogfortsatt jobben sin med en ørliten forsinkelse. Men så har altså noen funnet nøklene og tatt dem med seg så avisbudet ikke finner dem, og senere kommer kravet om en gedigen finnerlønn fordi noen har funnet nøklene for avisbudet.

Man ser jo iblant annonser på tapt og funnet der folk har mistet noe på en gitt og kort veistrekning, og hvis dette er lokale folk kan man anta at de etter å ha oppdaget dette har tatt turen en gang til for å finne det de mistet.

Da jeg fant ei lommebok på veien lot jeg den ligge slik at eieren kunne finne den igjen selv der den var mistet (også fordi jeg da hadde det travelt slik at jeg ikke kunne dra innom politi eller lignende med en gang). Da den fortsatt lå der noen timer senere plukket jeg den opp og sporet opp eieren (som det da viste seg ikke hadde vært der lommeboka ble funnet, og som selvfølgelig ikke hadde lett der). Jeg fikk ikke finnerlønn, og krevde det heller ikke.

--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
02.02.09 13:43

For det første så tror jeg ikke du ville kommet spesielt langt med et krav om finnerlønn om du hadde gått rettens vei. Det hadde dog utvilsomt vært en interessant sak å følge.

For det andre så er det kun snakk om nøkler til inngangsdørene i et par blokker. Alle beboere, både nåværende og tidligere (sikkert siden blokkene ble bygget) har hatt tilgang på sidde nøklene.

Aftenposten sin nøkkel er ikke den første som er på avveie for å si det slik. en nøkkel eller to på avveie er uansett ingen grunn til å bytte låsene.

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
15.03.09 23:42

Du vil ikke få en krone om du går rettens vei, og at du i det hele tatt tenker på 100tusener kroner viser at du er tett i pappen. Får du et halvårsabo eller 500 kroner så skal du være mer enn lykkelig. Hva skulle du brukt nøklene til om du ikke leverte de tilbake da, skulle du låst deg inn i leilighetene og robbet de..?

(Innlegget ble redigert 15.03.09 23:43)

Milkyman
23.03.09 05:47

Hahah jeg fikk 100 kr på kontoen..

lassep1
lassep1Innlegg: 1
12.01.18 15:30

hei.har funnet 4 nøklekniper med over 60 nøkler,tihørende avisbud fra aftenposten.noen som vet hhva dusør på så mange nøkler?

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 14604
12.01.18 15:45
lassep1: hei.har funnet 4 nøklekniper med over 60 nøkler,tihørende avisbud fra aftenposten.noen som vet hhva dusør på så mange nøkler?

Ut i fra det som er skrevet tidligere i denne tråden, så vil jeg anta at de må rive 60 boligblokker dersom du ikke leverer inn nøklene. Hvis vi anslår at det koster ca. 200 millioner per blokk, så vil totalkostnaden komme på ca. 12 milliarder. 10% av det er følgelig 1.2 mrd.

Du kan med andre ord trygt si opp jobben.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg