Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fratatt førerkort - max 3 uker?

NYTT TEMA
Nordino
NordinoInnlegg: 8526
16.02.09 22:02

En jeg kjenner ble fratatt førerkortet ved en ulykke hvor vikeplikten ikke ble overholdt. Han godtok at førerkortet ble inndratt, og fikk beskjed på et møte senere i uken om å få innkallelse til tingretten i løpet av tiden som kom.

Nå har det gått over 5 uker, og ingenting har skjedd. Advokaten har forsøkt å kontakte politiet for å få oversendt papirer, men de har ikke gitt lyd i fra seg.

Mener at jeg har lest at man har krav på å få tilbake førerkortet hvis det har gått 3 uker uten fremgang i saken. Stemmer dette? Hva skjer i så fall videre mtp. tingretten?

(Innlegget ble redigert 16.02.09 22:02)

ayn_rand
ayn_randInnlegg: 977
16.02.09 22:06
Nordino: Han godtok at førerkortet ble inndratt

Gi aldri fra deg førerkortet etter ulykke, politiet kan ikke "rutinemessig" inndra førerkortet!

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5702
16.02.09 22:17
Nordino: Mener at jeg har lest at man har krav på å få tilbake førerkortet hvis det har gått 3 uker uten fremgang i saken. Stemmer dette? Hva skjer i så fall videre mtp. tingretten?

Ja, det er vel delvis riktig, men det er hvis man ikke har skrevet under på førekortbeslag. Derfor: "SKRIV ALDRI UNDER PÅ FØREKORTBESLAG"

Mvh 001

Lima_1
Lima_1Innlegg: 100
16.02.09 23:00

Her er det behov for litt oppklaring...

En politimann kan ta midlertidig beslag på stedet helt uavhengig av om bilisten samtykker eller ikke. Så snart politimannen (ja, eller kvinnen) har tid og anledning skal han legge frem førerkortbeslaget for jourhavende politijurist. Denne politijuristen gir sitt samtykke eller ikke basert på hva politimannen opplyser til denne juristen. Dette blir da kalt en muntlig opprettholdelse av førerkortbeslaget.

Deretter skriver politimannen en anmeldelse. Denne sendes til juristen som på nytt vurderer beslaget og skriver en skriftlig opprettholdelse i saken. Slik foregår det uavhengig v om bilisten samtykker eller ikke. Da KAN juristen avgjøre saken med et forelegg (bot) og sende denne tilbilisten pr. post. Bilisten vedtar og betaler eller vedtar ikke. Dersom bilisten ikke vedtar boten blir saken berammet for behandling i tingretten.

Her skal jeg vise forskjellen på samtykke/ikke samtykke.

Dersom bilisten samtykker i førerkortbeslaget på stedet/når det blir fratatt han/ går saken slik som over.

Dersom bilisten IKKE samtykker kan politimannen fortsatt ta fra han førerkortet. Forskjellen ligger i at politijuristen etter å ha fått anmeldelsen fra politimannen har en frist på 3 uker før han må sende saken til Tingretten for vurdering. Da er det tingretten som ser om villkårene for fortsatt beslag til saken er ferdig etterforsket foreligger. Tingretten bestemmer da om bilisten fortsatt blir uten førerkort eller om han får det tilbake inntil saken skal opp for retten.

Så det er ikke noe smart å ha holdningen "adri samtykk til beslaget". Noen ganger er det kans\kje greit at Tingretten ikke skal behandle saken. Et forelegg fra jurist er i mange tilfeller snillere enn en dom fra tingretten.

Håper dette gav noen svar.

enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
16.02.09 23:48

Kan man ikke overholde vikeplikten, så kan man ikke kjøre bil. Hva er problemstillingen?

Nordino
17.02.09 00:50
enigma_undercover: Kan man ikke overholde vikeplikten, så kan man ikke kjøre bil. Hva er problemstillingen?

Problemstillingen står skrevet i åpningsinnlegget. Hvis du ikke kan lese og ikke har noe å bidra med i debatten er det like greit at du holder deg til diskusjonene dine om likestilling og rullestolsex.

(Innlegget ble redigert 17.02.09 00:52)

enigma_undercover
17.02.09 01:15
Nordino: Problemstillingen står skrevet i åpningsinnlegget. Hvis du ikke kan lese og ikke har noe å bidra med i debatten er det like greit at du holder deg til diskusjonene dine om likestilling og rullestolsex.

Trådstarter:

"En jeg kjenner ble fratatt førerkortet ved en ulykke hvor vikeplikten ikke ble overholdt. Han godtok at førerkortet ble inndratt, og fikk beskjed på et møte senere i uken om å få innkallelse til tingretten i løpet av tiden som kom."

Det går jo klart frem at den som "kjennes" har godtatt av førerkortet ble inndratt. Hadde denne "kjenningen" ikke gjort det, hadde spørsmålet vært reist for retten innen 21 dager etter beslaget. Men har man samtykket så har man samtykket. Jeg forstår ikke den juridiske problemstillingen her.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4368
17.02.09 10:53
enigma_undercover: Det går jo klart frem at den som "kjennes" har godtatt av førerkortet ble inndratt. Hadde denne "kjenningen" ikke gjort det, hadde spørsmålet vært reist for retten innen 21 dager etter beslaget. Men har man samtykket så har man samtykket. Jeg forstår ikke den juridiske problemstillingen her.

enigma da, tror du virkelig VGD-Jus er for juridiske problemstillinger? Halvparten av alle postene her er jo "jeg liker ikke loven, hjelp meg å få det som jeg vil" (og den andre halvparten er "gjør leksene mine")...

RatPack
RatPackInnlegg: 9285
17.02.09 16:53
krikkert2: enigma da, tror du virkelig VGD-Jus er for juridiske problemstillinger? Halvparten av alle postene her er jo "jeg liker ikke loven, hjelp meg å få det som jeg vil" (og den andre halvparten er "gjør leksene mine")...

Ikke glem den tredje; "Jeg tapte saken min, alle dommere og advokater er korrupte".

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1774
17.02.09 20:36

Ikke glem den fjerde; "Jeg ble tatt i 120 km/t i 60-sonen. Fatter ikke politiets prioriteringer. Enn å bruke ressurser på slikt når det begås drap her i landet".

Nordino
17.02.09 20:41

Engima,

Hvis du ser etter godt nok så hadde jeg et par spørsmål i mitt tredje og siste avsnitt i åpningsinnlegget. Disse har nå blitt besvart av folk som tydeligvis har mer å bidra med enn deg, så jeg anser diskusjonen som avsluttet.

Siden du prøver å leke Sherlock Holmes ved å sette denne "kjenningen" i anførselstegn og dermed mistenker at det er meg det er snakk om, kan jeg berolige deg med at jeg aldri har kjørt bil og jeg har heller ingen umiddelbare planer om å ta lappen.

enigma_undercover
18.02.09 00:57

Hadde da ingen meninger om at du har kjørt bil Nordino. Men nå har jeg vel det da. Og det spiller ingen rolle: Du kaster ut et spørsmål, du får svar og møter alt med utakknemlighet.

(Innlegget ble redigert 18.02.09 00:58)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4368
18.02.09 13:20
BilenBrum: Ikke glem den fjerde; "Jeg ble tatt i 120 km/t i 60-sonen. Fatter ikke politiets prioriteringer. Enn å bruke ressurser på slikt når det begås drap her i landet".

De er vel ganske likt fordelt mellom Jus og Politikk-Norsk, de sakene?

Nordino
18.02.09 23:38
enigma_undercover: Hadde da ingen meninger om at du har kjørt bil Nordino. Men nå har jeg vel det da. Og det spiller ingen rolle: Du kaster ut et spørsmål, du får svar og møter alt med utakknemlighet.

Det var da en spesiell måte å tolke det på. Reagerte negativt kun på ditt unødvendige og lite konstruktive innlegg, som det dessverre ser ut til at du har mange av.

De som faktisk svarte meg på spørsmålene mine er jeg naturligvis takknemmelig for.

små-sleip
små-sleipInnlegg: 1099
07.04.09 12:20

Hehehe, har han fått tilbake førerkortet?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg