Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Angrerett: Purregebyr på ikke levert vare?

NYTT TEMA
Sosialliberalisten
SosialliberalistenInnlegg: 1161
31.03.09 15:00

Hei, jeg gjorde en henvendelse til et norsk firma om bestilling av en vare pr. epost. Jeg fikk betalingsinfo og varen ble klargjort for sending og ville bli sendt når beløpet var registrert betalt på konto til selger (forskuddsbetaling).

Desverre gikk noe skeis i nettbanken og betalingen ble derfor aldri gjennomført. Varen er heller ikke sendt av selger, men ligger fortsatt på lager hos dem.

Men så dukker en betalingsblankett på varens pris inkludert et "purregebyr" opp i postkassa. Samme dag får jeg også en mail fra selger om at bestillingen er kansellert.

Selger har altså kansellert bestillingen, men krever likevel betaling for varen pluss et "purregebyr"?

Hva er tidsfristen for angretten når opplysninger om dette ikke er gitt av selger? 3mnd? Løper fristen fra bestilling, eller når varen er sendt fra selger, eller når varen er mottatt av kjøper?

Hadde jeg blitt minnet på at betalingen uteble, så hadde jeg betalt omgående, men nå har jeg ikke lyst å benytte meg av bestillingen overhodet.

Hvilke rettigheter har jeg?

(Innlegget ble redigert 31.03.09 15:01)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4408
31.03.09 21:30

Vel, hovedprinsippet her er jo "pølsen og pengene", quid pro quo. Selvfølgelig skal du ikke betale hvis du ikke har fått noen vare. Og det kan du skrive til selger.

Henvis til mailen du fikk om at bestillingen er kansellert og at du derfor ikke har noen betalingsforpliktelse. Antageligvis er dette en automatisk rutine som bare ikke har slått inn.

Sosialliberalisten
SosialliberalistenInnlegg: 1161
28.04.09 23:09

Hei, takk for svar. Alt ordnet seg til slutt :o)

Klikk for å gå tilbake til toppen