Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Saksøke for å få pengene tilbake?

NYTT TEMA
Stuebord
StuebordInnlegg: 2
14.10.09 19:45

En tidligere god kompis av meg lånte 3000kr for å betale regninger og slikt, så flyttet han til Danmark og nekter å betale tilbake pengene han skylder meg. 
Jeg har dokumentasjon på at han har lånt pengene og bekrefter at jeg skal få de tilbake, men det skjer jo ikke!

Nå er dette blitt en prinsippsak for meg og jeg lurer på om det er mulig for meg å saksøke han? Hvordan går jeg evt. fram og har jeg sjanse til å vinne noe på det?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 30395
14.10.09 23:43
Stuebord: En tidligere god kompis av meg lånte 3000kr for å betale regninger og slikt, så flyttet han til Danmark og nekter å betale tilbake pengene han skylder meg. 
Jeg har dokumentasjon på at han har lånt pengene og bekrefter at jeg skal få de tilbake, men det skjer jo ikke! Nå er dette blitt en prinsippsak for meg og jeg lurer på om det er mulig for meg å saksøke han? Hvordan går jeg evt. fram og har jeg sjanse til å vinne noe på det?

Dersom du har svært mye penger kan du saksøke han. Jeg ville ikke råde deg til det. Du vinner vel antageligvis i retten, men det er ikke helt sikkert at du får dekket alle de utgiftene du har hatt til juridisk bistand, tapt arbeidsfortjeneste etc, slik at du likevel sitter igjen med et større tap enn de 3000 kr.

Det er selvfølgelig virkningsfullt i forhold til din "gode" kompis da regningen på 3000 kr plutselig ble mangedoblet. 

I første omgang ville jeg vel sendte regninger til fyren, etter dette purret dersom ikke regningen ble betalt og til slutt sendt det til inkasso. Hvordan dette skal gjøres i forhold til Danmark kan sikkert et inkassobyrå hjelpe deg med.

Eller kanskje noen andre her på VGD.

Dersom ikke dette går får du vurdere å gå til privat søksmål, men jeg ville som sagt da hatt mye penger jeg var villig til å bruke for å sette et eksempel.

Ellers har jeg en grunnregel når det gjelder å låne penger til venner. Aldri lån ut mer penger enn det du ville vært villig til å avse til dem i første omgang. Av dette følger at du heller ikke har noe stort behov for å innkreve pengene.

Inntil nå vel vel det største beløpet jeg har lånt ut rundt 10 000 kr som jeg fikk igjen etter en måned, mens det lengste jeg har at gjeld utestående fra en venn er 3 år (1000 kr). Ingen av delene plaget meg overhode på grunn av at jeg hadde fulgt grunnregelen.

fupayme
fupaymeInnlegg: 280
15.10.09 00:27

Typisk nordmenn..

Saksøke en tidligere god kompis for 3000kr..

Skaff deg et liv...

Forbanna fjøsnisse

Doolio
DoolioInnlegg: 423
16.10.09 16:35
fupayme: Skaff deg et liv... Forbanna fjøsnisse

Hvem burde skaffe seg et liv sa du?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
16.10.09 16:38

Er vel verdt 3000,- å bli kvitt denne "tidligere gode kompisen"?

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
16.10.09 16:47

En kamerat av meg hadde bestilt call-girl, eller hva nå disse luksusprostituerte kaller seg. Hun skulle ha halvparten på forhånd, noen han gikk med på.

Hun kom selvsagt ikke, og han lærte, for den usle sum av 1500,-, at prostituerte er penger ut av vinduet. Han ringte meg og lurte på hva han burde gjøre, og jeg anbefalte ham å ringe henne og takke henne for at hun ikke kom.

Faktum er at den dama har spart ham for enorme summer. Å legge seg til en uvane med å skaffe seg seksuell tilfredsstillelse mot betaling blir dyrt over tid. Det samme gjelder å låne bort penger.

Du burde ringe xkameraten din og takke ham for at han for bare 3000,- har lært deg at man aldri skal låne bort penger, for ofte mister man både gode penger og en god venn.

En annen gang tar du pant, f.eks. bilen hans, med spesifikasjon på at de må dekke alle skader, verdiforringelse og lignende, samt at gjenstanden tilfaller deg ved et gitt tidspunkt. Folk blir veldig ivrig etter å betale tilbake når du sitter på en av tingene deres.

torestre
torestreInnlegg: 3539
18.10.09 19:44
RattusNorvegicus: En annen gang tar du pant, f.eks. bilen hans, med spesifikasjon på at de må dekke alle skader, verdiforringelse og lignende, samt at gjenstanden tilfaller deg ved et gitt tidspunkt. Folk blir veldig ivrig etter å betale tilbake når du sitter på en av tingene deres.

En pantestilling skal jo tinglyses. Dette koster. Dersom han ikke betaler skal bilen selges. Dette må via Namsmannen. Dette koster. Er bilen verdt bare noen få tusenlapper (la oss si 8000) er det heller ikke sikkert Namsmannen vil avholde tvangssalg av den i det hele tatt.

Småkrav på noen få tusenlapper er det bedre å sikre i verdifulle gjenstander. For eksempe du kan få sølvtøyet hans i pant eller liknende. Og da mener jeg at du har gjenstanden i din varetekt til han har betalt tilbake igjen.

Skal han kreve inn disse 3ooo kronene må han først via forliksrådet. (antar at kameraten ikke har signert på et eksigibelt gjeldsbrev) Så skal de til Namsmannen hvor man kan eller ikke kan få utlegg. Helt avhengig av om Namsmannen mener vedkommende har økonomi til å betale, eller eventuelt en gjenstand man kan få pant i. For å ytterligere komplisere saken har jo kameraten flyttet til Danmark.

Mitt råd: Avskriv pengene som tapt. Legg heller inn noen skift med overtid på jobben. Du vil tjene mer penger på dette.

kkkjell
kkkjellInnlegg: 78
26.10.09 15:33
Stuebord: En tidligere god kompis av meg lånte 3000kr for å betale regninger og slikt, så flyttet han til Danmark og nekter å betale tilbake pengene han skylder meg. 
Jeg har dokumentasjon på at han har lånt pengene og bekrefter at jeg skal få de tilbake, men det skjer jo ikke! Nå er dette blitt en prinsippsak for meg og jeg lurer på om det er mulig for meg å saksøke han? Hvordan går jeg evt. fram og har jeg sjanse til å vinne noe på det?

Det du kan gjøre er å ta kontak med Webjuristene, det koster ca 225,- å legge frem saken og få et svar på hva prosessen er videre. De kontakter mannen som skylder det penger og gir han 14 dagers frist til å ordne opp. Hvis ikke det løser seg sendes saken til namsmannen, hvor de krever pengene rett fra lønn/trygd/eiedeler etc. Dette koster ca 1500,-. Du vinner saken og personen må betale deg 3000,-+sakomkostninger.

Stuebord
StuebordInnlegg: 2
10.11.09 02:05

Tusen takk! 

Nå vet jeg litt mer rundt hva jeg kan gjøre!

Jeg er student og for 3000kr kan jeg kjøpe dobbelt så mange julegaver til folk jeg er glad i, eller jeg kan finansiere alle skolebøkene neste semester, eller dra til Hamar og besøke kjæresten.

Det er ikke bare 3000kr for meg. Det er penger jeg vil bruke på noe/noen jeg bryr meg om, ikke la han få bruke de på seg selv!

Vi får se hva som skjer...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg