Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Naboens hund bråker

NYTT TEMA
blekksmører
blekksmørerInnlegg: 13
25.01.10 17:17

Dette er et tema jeg har tatt opp under "Dyr", og fikk tips om å ta det opp her også, siden det muligens finnes noen juridisk forankrede regler om dette (hm - jeg tviler). Bor i en horisontaldelt tomannsbolig, med en familie på fire under meg. De anskaffet seg hund for 3-4 år siden. Greit for meg, om det ikke var for det faktum at hunden ikke tåler å være alene hjemme, noe den tidvis er, mellom 9.00 og 13.00. Da gjør den tilnærmet uavbrutt. Det hender jeg jobber hjemmefra, og det sier seg selv at det er problematisk når en hund gjør i underetasjen. Mange arbeidsdager blir delvis ødelagt. Jeg har klaget flere ganger, men det gjentar seg likevel. Litt sånn "vi har ikke noe valg, så da får bikkja heller stå og gjø"-innstilling. Noen som har en mening om dette er uakseptabelt, eller om man må tåle tidvis støyforurensing fra naboens hund? Finnes det en lov om denne typen støy?

Snowreven
SnowrevenInnlegg: 1599
25.01.10 22:57

Det tror jeg nok ikke. Hadde den gjødd midt på natta hadde nok saken vært en annen. Du får ta på deg et headset og høre på musikk.

Devil_Woman
Devil_WomanInnlegg: 973
26.01.10 03:49
blekksmører: Dette er et tema jeg har tatt opp under "Dyr", og fikk tips om å ta det opp her også, siden det muligens finnes noen juridisk forankrede regler om dette (hm - jeg tviler).

Du kan forsøke Lovdata , merk deg at søkemotoren kan være litt knotete, da du må presis ha det rette ordet for å finne fram til det du skal ha tak i. Finn fram en ordbok å test ut ord for den samme tingen :P

Lykke til :)

(Innlegget ble redigert 26.01.10 03:50)

joplina
joplinaInnlegg: 58441
26.01.10 10:50

Det ser ikke ut som om naboene skjønner at hunden har angst. De kunne jo prøve å tenke seg til hvordan det ville føltes for dem å ha kraftig angst i 4 timer i strekk.....men det er mulig at de  tenker "det er bare en hund" og "det nytter ikke å gjøre noe med, så da får den bare bjeffe litt"

Hvis du hører hunden veldig godt, så kunne du jo ta opp bjeffingen og ulingen , legge ved en kopi av deler av denne teksten - og overrekke det til dem.  For det er faktisk en mulighet for at de tror at du overdriver.  At de tror hunden bare bjeffer i det de drar....for så å sove bort dagen...eller kanskje bjeffer litt innimellom hvis den hører en brøytebil og slike ting.  Det er faktisk en mulighet at de ikke skjønner hvor vondt hunden har det når den har angst - fordi de hører det jo ikke når den har det....for da er jo de borte.

http://storelabben.com/index.php/1260013

Det er jo også en mulighet å foreslå at de ordner seg en hundevakt som kan ha hunden de 4 timene de er vekke....for jeg forstår det slik at det ikke er hver dag at alle er borte samtidig.

Eller  du får sette på litt musikk i ørene og stenge ute lyden av hunden som bjeffer og uler.

Finckenhagen
FinckenhagenInnlegg: 4564
27.01.10 10:02

En hund bjeffer ikke fordi den syns det er morsomt. Helt tydelig at her er det noe alvorlig feil, så jeg tror du lett kan melde dette til dyrebeskyttelsen eller til politiet for dyreplageri.

Zandile
ZandileInnlegg: 48
28.01.10 09:36

Her har du Hundeloven, eller Lov om hundehold om du vil.

Se på §3 der..

Macos1
Macos1Innlegg: 171
28.01.10 12:00

" Hunder er en naturlig del av norsk hverdagsliv, og det innebærer at normale ulemper som hundehold fører med seg i form av normalt forekommende gjøing m.m., ikke skal bli å anse som « urimelige » ulemper. Skal gjøing anses som « urimelig » ulempe, bør det være tale om jevnlig forekommende støy klart utover hva som vurderes som normalt akseptabelt, og det må ved vurderingen tas hensyn til hva slags strøk det gjelder. Iblant kan støy bare være ett av flere moment ved vurderingen av om det foreligger « urimelig ulempe »."

Fra forarbeidene til loven.

Rulle28
Rulle28Innlegg: 385
11.02.10 20:54

En bekjent hadde samme problemet. Han tok opp hunden og spilte den tilbake gjennom veggen med kraftige høytalere hver natt. Denne saken havnet tilslutt i retten, hvor begge fikk beskjed om å være stille. Mye mas, men hensikt oppnådd.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 27732
12.02.10 23:46

Horisontaltdelt bolig kommer jeg aldri til å vurdere å kjøpe. Og ikke bare pga. det som her er skrivd.

Heller leilighet i blokk som regel er mer skjermet og man ikke kommer så nærme på naboen.

Her er jo stikkordet hva slags forhold du har til naboen. Hvis dere står over hekken og snakker om det ene og det andre, er jo det noe man kunne ta opp. Da kunne man nevnt det og så kanskje man kunne løst det på en eller annen måte.

Sannsynligvis har du ikke slikt forhold siden problemet ikke er løst. Jeg synes også hundeeier her har ett STORT ansvar og f.eks. burde spurt deg om det er ett problem. Men det er jo dessverre slik at mange først og fremst tenker på seg selv.

Det kan jo f.eks. være å ta hunden ut i hundehus, løpestreng, bytte rom i huset etc. etc. Det kan jo også rett og slett være at naboen ikke er klar over at hunden gjør når de er borte.

Hold oss gjerne oppdatert, liker at man også skriver inn hvis saker blir løst når man først skriver spørsmål her inne på forumet.

Har faktisk selv en hund i naboleiligheten (rekkehus) som jeg har begynt å legge merke til i det siste. Har til nå ikke lagt merke til det. Så enten har den nå plutselig begynt å bjeffe om dagen, eller så har jeg plutselig begynt å legge merke til det, eller så har de skiftet rom for hunden eller noe sånt. Men problemer her er ikke spesielt stort, slik at jeg har ingen planer om å gjøre noe med det.

Rulle28
Rulle28Innlegg: 385
13.02.10 14:20

Dette internasjonale problemet er lett løsbart nå, med en "dog silencer". Det er en rekke humane - hundmane -inretninger som lærer bikkja å ikke bjeffe mens den er alene hjemme. Det er bare eieren dette står på.

Hanzibar
HanzibarInnlegg: 1
24.10.16 16:29

Fra lovdata - hund:

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6556
24.10.16 17:20

Seks år siden forrige innlegg... hunden er nok dau.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
03.11.16 09:55
Finckenhagen: En hund bjeffer ikke fordi den syns det er morsomt. Helt tydelig at her er det noe alvorlig feil, så jeg tror du lett kan melde

Helt enig!
Det er aa mishandle hunden hvis den blir overlatt alene iflere
timer.  Disse personene burde  aldri hatt hund.

Jeg overtok selv en schaefer fra en s.k.artist i Oslo, hvor naboene
var kloke og anmeldte til Politiet at  hunden var overlatt til seg selv og tydeligvis hadde det ille.
Hunden var psykisk oedelagt og redd for alt og alle. Etter kort tid
ble han verdens tryggeste, snilleste og beste kamerat. Den kunne gaa loes paa tunet sammen  med kattene og smaa lam, noe som
ble lagt merke til.  Den bet heller ikke smaabarn som satte fingrene i  munnen paa den. Hunder flest er meget kloke dyr,
mange hundeeiere derimot er det motsatte.

Anmeld disse naboene,saa gjoer du baade dem og hunden en stor tjeneste, men det er viktigst for hunden som  ikke selv kan si ifra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg