Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Velferdspermisjon

NYTT TEMA
Magadutti36
Magadutti36Innlegg: 54
12.03.10 17:58

Hei

Jeg trenger litt hjelp til en vurdering av lovverket.... Har søkt min arbeidsgiver (som er Forsvaret) om 3 dagers velferdspermisjon for å hente min bestemor i Syden. Hun er dement, og jeg har fått legeerklæring på at hun trenger reisefølge. Denne søknaden har jeg nå fått avslag på.

Begrunnelsen for avslaget er ikke helt lett å skjønne. I avslaget henvises det til Statens personellhåndbok §7.3.22, Forsvarets personellhåndbok §5.1.2 og HTA §22. Videre vises det til verdigrunnlaget i Forsvaret, med påføringer fra Hæren (jeg er ikke i Hæren). Her argumenteres det med ei lang utbrodering om respekt, ansvar og mot - og hvordan hærens medarbeidere skal forholde seg til disse tre faktorene. Selv om jeg legger godviljen til klarer jeg ikke å skjønne hva dette har med min søknad å gjøre... Videre sies det at det ikke er noe i søknaden min som gir sterke føringer på at permisjonen min skal innvilges, og at det ikke er Forsvarets oppgave å finansiere at ansatte henter slektninger etter helseopphold (min bestemor bor i Syden halve året pga at hun har en datter som har tilsyn til henne) i utlandet. Dette er noe som helsevesenet eller pleie- og omsorgstjenesten skal finansiere skrives det videre i avslaget.

Er det noen som har litt peiling på slikt? Er dette en avgjørelse jeg kan påklage, og eventuelt hvilke argumenter kan jeg komme med?

petterG
petterGInnlegg: 8081
12.03.10 23:44

Det finnes vel en grense for hva arbeidsgiver skal ansvar for? Jeg er helt enig med din arbeidsgiver.

Rvsb
RvsbInnlegg: 2106
13.03.10 16:28
petterG: Det finnes vel en grense for hva arbeidsgiver skal ansvar for? Jeg er helt enig med din arbeidsgiver.

Her er jeg litt i tvil om du skjønner hva Magadutti36 har skrevet. Å søke velferdspermisjon er det samme som å be om fri fra jobben av personlige eller familiære årsaker, det står ingenting om at arbeidsgiver skal finansiere prosjektet.

Rvsb
RvsbInnlegg: 2106
13.03.10 16:30
Magadutti36: Er det noen som har litt peiling på slikt? Er dette en avgjørelse jeg kan påklage, og eventuelt hvilke argumenter kan jeg komme med?

Juridisk vet jeg ikke, men i forsvaret kan du vel prøve å ta problemstillingen ett ledd opp i rangstigen? Nå vet jeg ikke hvilken stilling du har eller noe slikt, men f. eks kan man jo gå til kompanisjef og høre med h*n om troppssjef sier nei?

petterG
13.03.10 16:50
Rvsb: Her er jeg litt i tvil om du skjønner hva Magadutti36 har skrevet. Å søke velferdspermisjon er det samme som å be om fri fra jobben av personlige eller familiære årsaker, det står ingenting om at arbeidsgiver skal finansiere prosjektet.

Joda, jeg skjønner nøyaktig hva han skriver. Pr. definisjon er:

Permisjon = fri uten lønn
Velferdspermisjon = fri med lønn

(Innlegget ble redigert 13.03.10 16:51)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4416
13.03.10 22:26
petterG: Permisjon = fri uten lønn
Velferdspermisjon = fri med lønn

Ikke helt. Man kan ha ulønnet velferdspermisjon. "Velferdspermisjon" sier bare noe om årsaken til at man får permisjon, ikke om den er lønnet eller ikke.

petterG
13.03.10 22:56

Innenfor LO og andre fagforbund og karteller brukes uttrykket "velferdspermisjon" såvidt meg bekjent konsekvent om lønnet permisjon. Ulønnet velferdspermisjon har jeg aldri hørt om.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
13.03.10 23:00

Hva med å be om ulønnet permisjon og sjekke opp om det er mulighet for noen refusjon fra NAV ?

Alternativt ta ut noen feriedager, avspassering eller rett og slett søke om ulønnet velferdspermisjon ?

legalia
legaliaInnlegg: 854
15.03.10 11:40
Magadutti36: Hei Jeg trenger litt hjelp til en vurdering av lovverket.... Har søkt min arbeidsgiver (som er Forsvaret) om 3 dagers velferdspermisjon for å hente min bestemor i Syden. Hun er dement, og jeg har fått legeerklæring på at hun trenger reisefølge.

Dette er et langskudd, men la det gå. Dersom din mor har blitt dement (eller i hvertfall opplevd en kraftig forverring) under oppholdet OG hun har reiseforsikring som dekker langtidsferier, kan det være muligheter for å få dekket dette av reiseforsikringen. Mulig at et evt. medlemskap i Norsk Luftambulanse kan hjelpe deg der også.

Jeg vil tro at grunnen til avslaget på søknad om velferdspermisjon skyldes at de ikke ønsker å betale ut lønn, men dekker forsikringsselskapet dette, bør det være uproblematisk (økonomisk i hvert fall) for arb.giver å gi deg fri/ferie/avspasering uten lønn disse dagene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg