Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Betalt lunsj?

NYTT TEMA
aasand
aasandInnlegg: 6718
20.04.10 00:05

Hmm har et spørsmål angående lunsjpausen i jobben min. Jobber deltid og har må derfor føre timelister på jobben. Jobben består av vareleveringer på timesbetaling med bil og jeg har ingen mulighet til å ta avstikkere hjem eller via "kontoret" der  det finnes pauserom. Lunsjen blir spist i bilen eller på steder jeg stopper i butikker osv. Skal jeg føre opp 30 min spisepause eller ikke?

(Innlegget ble redigert 20.04.10 00:06)

Amya
AmyaInnlegg: 11396
20.04.10 00:06

Hvorfor spør du ikke din overordnede?

aasand
20.04.10 00:07
Amya: Hvorfor spør du ikke din overordnede?

Fordi jeg vil vite hvor jeg står først helst. Regner med at jeg finner det et sted i arbeidmiljøloven, men regner med at dere er flinkere på tolkningen i et slikt tilfelle

(Innlegget ble redigert 20.04.10 00:08)

Amya
20.04.10 00:09

Hehe, dette er jo noe du selv må avtale med arbeidsgiver. Reglene sier at du har krav på halvtimes pause hvis du jobber 5,5 timer, men mange har betalt lunsjpause fordi det passer seg bedre sånn.

aasand
20.04.10 00:12
Amya: Hehe, dette er jo noe du selv må avtale med arbeidsgiver. Reglene sier at du har krav på halvtimes pause hvis du jobber 5,5 timer, men mange har betalt lunsjpause fordi det passer seg bedre sånn.

Hm, ok så det er egentlig fullt opp til arbeidsgiver mener du? Mente det var visse regler med pauserom og tilgjengelighet, men var ikke sikker. Da blir jeg nok avspist med den. Slik jeg gjør det nå er kun å bruke lenger tid for deretter trekke fra lunsjen. Så går egentlig opp i opp, men dagen blir en halvtime lenger

(Innlegget ble redigert 20.04.10 00:14)

Amya
20.04.10 00:15

Det er opp til deg hva du velger å avtale. Du har krav, som jeg har skrevet, men det er også vanlig å avtale betalt pause. Kan du ikke forlate arbeidsstedet i lunsjen er pausen som regel betalt.

SimplyTheBest
SimplyTheBestInnlegg: 13707
20.04.10 00:16
aasand: Hmm har et spørsmål angående lunsjpausen i jobben min. Jobber deltid og har må derfor føre timelister på jobben. Jobben består av vareleveringer på timesbetaling med bil og jeg har ingen mulighet til å ta avstikkere hjem eller via "kontoret" der  det finnes pauserom. Lunsjen blir spist i bilen eller på steder jeg stopper i butikker osv. Skal jeg føre opp 30 min spisepause eller ikke?

Om du jobber mer enn 5,5 timer og ikke har mulighet til å stikke av i pausen eller et godt nok pauserom skal du ha betalt for matpausen også.

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-9

Diego10Maradona
Diego10MaradonaInnlegg: 1507
22.04.10 09:52

Hvis du ikke har tilgjengelig "pauserom" eller mulighet til å sitte på café i lunsjen så har du ikke lunsjpause, da spiser du mens du jobber... altså ta deg betalt for lunsjen.

Slemtig3r
Slemtig3rInnlegg: 906
22.04.10 21:17

Som flere har påpekt, så er arbeidsmiljøloven klinkende klar på dette her. Du skal ha betalt lunsj så lenge du ikke kan forlate arbeidsplassen og bruke denne på andre ting enn jobb.

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4379
22.04.10 22:31

Se dog unntaket fra § 10-9 i § 10-12.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg