Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

samværsnekt / kidnapping av egne barn

NYTT TEMA
snowdawg
snowdawgInnlegg: 886
05.08.10 17:42

straffelovens paragraf 216

§ 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en umyndig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg.

Hvordan funker denne loven når det er snakk om sine egne barn?

Hva skjer hvis man anmelder at en forelder nekter å gi fra ...seg barnet til den andre? Går det under samme loven som kidnapping av egne barn?

min tolkning av denne loven er at hvis man ikke tillater barnet samvær med den andre som har foreldreansvar, når det er dennes tur til å ha samvær, så er det straffbart uansett hvem det er. Det er jo akkurat det samme det dreier seg om, så hvorfor forskjellsbehandle?

joplina
joplinaInnlegg: 49352
06.08.10 23:06

Er vel en forskjell når man vet at barnet er hos hovedomsorgsforelderen i dennes/sitt hjem, enn når en samværsforelder forsvinner med barnet og ingen vet hvor de er. Syns du ikke?

Hvis en hovedomsorgsforelder  nekter barnet og samværsforelderen samvær, så saboterer hovedomsorgsforelderen samvær og kontakt. Men det er jo temmelig drøyt å hevde at hovedomsorgsforelderen har kidnappet barnet (ført bort barnet mot barnets vilje) i barnets eget hjem. Jeg mener, det er jo ingen hemmelighet at barnet er hjemme med hovedomsorgsforelderen , adressen er kjent og det er jo ikke snakk om løsepenger heller.

Ung-gammel
Ung-gammelInnlegg: 1167
07.08.10 00:01

At folk gidd å spør om det samme ufattelig mange ganger om nøyaktig det samme som dei vil fram til ufattelig mange ganger...

snowdawg
07.08.10 21:27

Har dette spørsmålet blitt tatt opp i en annen tråd tidligere? Hvor kan jeg finne den?

snowdawg
09.08.10 01:28
joplina: Er vel en forskjell når man vet at barnet er hos hovedomsorgsforelderen i dennes/sitt hjem, enn når en samværsforelder forsvinner med barnet og ingen vet hvor de er. Syns du ikke? Hvis en hovedomsorgsforelder  nekter barnet og samværsforelderen samvær, så saboterer hovedomsorgsforelderen samvær og kontakt. Men det er jo temmelig drøyt å hevde at hovedomsorgsforelderen har kidnappet barnet (ført bort barnet mot barnets vilje) i barnets eget hjem. Jeg mener, det er jo ingen hemmelighet at barnet er hjemme med hovedomsorgsforelderen , adressen er kjent og det er jo ikke snakk om løsepenger heller.

Jeg ser ikke helt forskjellen. Barnet er sammen med den ene forelderen, når det egentlig skulle vært hos den andre (for eksempel ifølge dom om samværsfordeling). Om barnet er i sitt ene hjem hos den forelderen eller om de er stukket vekk, kan vel variere om det er den ene eller den andre som gjør det. Det hender at bostedsforelder også stikker av med barn, uten at den andre vet hvor barnet er.

Mange barn har mye samvær i begge hjem og god kontakt med begge foreldrene. Og idag er det normalt at begge foreldre har foreldreansvar, selv om de ikke bor sammen. Hvorfor skal man da forskjellsbehandle handlinger som i praksis er det samme?

Ifølge normal tolkning av lovteksten så skal samværsnekt også gå inn under denne loven, og være straffbart. Men erfaringer og praksis sier at anmeldelser av slike forhold ikke fører fram.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4339
09.08.10 08:53
snowdawg: straffelovens paragraf 216 § 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en umyndig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg. Hvordan funker denne loven når det er snakk om sine egne barn? Hva skjer hvis man anmelder at en forelder nekter å gi fra ...seg barnet til den andre? Går det under samme loven som kidnapping av egne barn?

Det er alminnelig antatt at bestemmelsen ikke gjelder det å passivt ikke etterleve en samværsavtale, dette faller visst ikke inn under "unndras eller holdes unndratt". Hvis det er snakk om en mer kvalifisert form for unndragelse er det klart at det også gjelder internt mellom foreldrene (hvis far unndrar barnet mors omsorg, f.eks.).

Jenta112
Jenta112Innlegg: 43
11.08.10 22:56

Kan jeg bare få spørre deg et lite spørsmål?:P Hvorfor er du så engasjert i dette? Kunne tenkt meg å høre din historie :)

snowdawg
12.08.10 16:55
Jenta112: Kan jeg bare få spørre deg et lite spørsmål?:P Hvorfor er du så engasjert i dette? Kunne tenkt meg å høre din historie :)

Jeg har en sønn på 3 år.

Jeg har måttet kjempe for å få være sammen med han, men vi har et nært og godt forhold.

Jeg har tidligere truet med å ringe politiet hvis samvær ble nektet av mor, og da har hun fortstått at hun ikke kan holde på sånn. Idag har vi det bra, og jeg har utvidet samvær og foreldreansvar som jeg har kjempet for hele tiden.

Men jeg har hørt historier om fedre med foreldreansvar som har blitt nekta å ha barna på samvær. Og de har ikke kunne gjøre noe, fordi denne loven gjelder tydeligvis ikke for fedre. Men hvis fedre gjør det samme så kalles det for kidnapping, og da er det plutselig strenge straffer.

Er det ikke på tide at vi begynner å behandle begge foreldre med like mye verdighet? Det skal tross alt 2 til for å lage et barn!

Jenta112
Jenta112Innlegg: 43
12.08.10 18:17

Ikke bare det, men som jeg skjønner, så har barnet godt av å være sammen med begge foreldrene sine. Jeg er selv alene med en liten gutt på 6mnd og ønsker at faren hans skal ha han like mye som meg når han begynner i barnehage.

Det mest ideele hadde jo vært om pappa og mamma hadde klart å ordne opp, men når det er umulig, så må man gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg og barnefaren har skrevet enn kontrakt hvor det står at ingen av oss kan flytte avgårde med ungen.

Det er synd at det skal være så vanskelig for mange. Men jeg synes det er synd uansett om det er mor eller far som drar barnet ut av landet, og bort fra den andre foreldren.. Det er stygt gjort, rett og slett...

snowdawg
14.08.10 20:00
Jenta112: Jeg og barnefaren har skrevet enn kontrakt hvor det står at ingen av oss kan flytte avgårde med ungen.

Det høres ut som dere setter barnets interesser høyest, og det er bra :) Dere kommer nok til å få et bra samarbeid. Mange barn lever bra og har det kjempefint selv om mamma og pappa ikke bor i samme hus.

Det er desverre en del foreldre som ikke klarer å samarbeide like bra. Jeg er sjokkert over hvordan foreldre behandles forskjellig i disse sakene. Foreldre burde bli behandla med likeverd.

(Innlegget ble redigert 14.08.10 20:00)

Truls-S
Truls-SInnlegg: 2627
15.08.10 19:41

hei

det som er det verste er at bostedsforelder kan hole barnet borte fra samver dersom den mener at det skjer noe galt hos samversforelder men samversforelder kan ike hole barnet tilbake eter samver dersom han hun mener det skjer noe galt hos bostedsforelder, da blir den strafet for kidnaping dersom han hun velger og ikke holde barnet tilbake fordin den tror den da risikerer straf sa blir den strafet fordi den ike reagerte skjon det den som kan

andypand
andypandInnlegg: 25
16.08.10 10:05

Det er uten betydning om man er biologisk forelder. Den som har daglig omsorg bestemmer, som Truls-S skriver. Den som ikke har daglig omsorg har bare lov til å ta med seg barnet under samværstiden og barnet må leveres tilbake ved samværets slutt. Man kan straffes for kidnapping, hvis far tar ungen utenom samvær. Løsningen er kun å be om å få økt samvær eller overta omsorgen, dersom den manglende ordningen ikke er til barnets beste. Du er dessverre på et rettsområde, der far har store problemer med å vinne frem. Velkommen til rettsområdet, der likestillingen ikke er til stede, og der en eller annen sakkyndig bare vil ha fokus på at det skal skapes ro rundt barna. Med andre ord, hold kjeft og la eksen bestemme hva som er til barnas beste..

snowdawg
16.08.10 14:36

poenget mitt er at begge foreldre må behandles likt

unnlating av samvær må få samme konsekvenser uansett om det er mamma eller pappa som gjør dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg