Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uten statsborgerskap!

NYTT TEMA
tanzenberger
tanzenbergerInnlegg: 4
29.04.13 20:29

Har akkurat fått vite ved en alder av nesten 40 år at jeg ikke er norsk statsborger.Jeg er født og oppvokst i Norge. Moren min er norsk. Far min er britisk.(aldri hatt kontakt med han)

Dette etter at jeg skulle fornye passet mitt. Har hatt norsk pass fram til nå.  Etter kontakt på politistasjonen  fikk jeg beskjed om at jeg er britisk statsborger.  Etter kontakt med den britiske ambassaden fikk jeg vite at jeg heller ikke er britisk. 

Har nå i hele dag prøvd å finne noen som kan komme med noen gode råd. Alle har bare sender meg videre: folkeregisteret, lensmanskontoret,UDI osv Ingen vil helt forstå hvordan dette har hendt. Kan selvsagt søke om norsk statsborgerskap(6mnd behandlingstid ) men det må da gå ann å forstå att dette er en feil en plass. Slik at det blir ordnet med noen tastetrykk.

Ungene har gledet seg til å endelig få seg en sydentur.No går ferien til familien rett i dass!

Tar imot råd dersom det finnes noen.

Digesta
DigestaInnlegg: 1807
30.04.13 04:02

tja, i henhold til Lov om norsk riksborgarrett fra 1950 § 1, som var gjeldende rett når du ble født, ervervet du norsk statsborgerskap ved fødselen.

(videreført i statsborgerloven §4)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-19501208-003.html

http://www.lovdata.no/all/hl-20050610-051.html

Du trenger følgelig ikke søke særskilt om pass.

Om du har fødselsattesten så kan du jo søke om nødpass med henvisning til "vesentlige velferdsgrunner" og nevnte lovparagraf ??

(Innlegget ble redigert 30.04.13 04:03)

tanzenberger
30.04.13 09:08

Takk for svaret .

Jeg trodde også at jeg ervervet norsk statsborgerskap ved fødselen.

Men det stopper opp når de på lensmannskontoret skal inn på datasystemet og ordne nytt pass.  Der kommer det opp at jeg er britisk statsborger. Da kan ikke de gjøre noe mer!

Får prøve å henvise til lovverket å se hva de kommer fram til.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5039
30.04.13 11:20

Det var noe kluss med folkeregisterets datasystemer for et par måneder tilbake fordi Skattedirektoratet kjørte en automatisk retteprosess eller noe sånt. Kanskje du bør ta kontakt med dem?

EDIT: Beslektet sak.

(Innlegget ble redigert 30.04.13 11:22)

tanzenberger
30.04.13 16:09

Har fått vite at jeg har fått permanent oppholdstillatelse i Norge en gang tidlig i oppveksten min. Ingen som kjenner helt til dette. Men jeg har vært oppført som britisk statsborger hele livet mitt.

At jeg har fått norsk pass i disse årene, (Samt stått i mor min sitt pass )er en feil som er begått. De har ikke vært gyldige!

Hjelp igjennom UDI vil ikke være rett instans da jeg ikke er innvandrer.(Eller er jeg det?)

Mitt beste håp nå vil være at folkeregisteret skjønner at det er gjort en feil igjennom disse årene. Og at de er villige til å gjøre de endringene som må til for at jeg skal bli norsk. ( Høres galt ut at jeg ikke er norsk.) Dvs. At jeg ble født i Norge , at jeg skulle blitt ervervet norsk statsborgerskap etter min mor og at jeg igjennom 40 år har trudd jeg var norsk.

Lo litt av dette til å begynne med. Men nå er dette ikke morsomt lenger. Ikke er jeg britisk statsborger og ikke er jeg norsk statsborger. Har vært uten statborgerskap  i 40 år.  Og det er ingen som har klart å fange dette opp i det norske systemet!

Digesta
01.05.13 19:57

det kan rett og slett være at sykehuset ikke har sendt sivil fødselsmelding..

for som sakt...er du født i Norge, og har norsk mor, så har du lovfestet rett til norsk statsborgerskap, og statsborgerskap ervervet ved fødsel, skal man ikke søke om. Det skal gå automatisk og prosessen/registeringen initieres av sykehuset ved fødselsmeldingen.

krikkert2
03.05.13 08:32
tanzenberger: Hjelp igjennom UDI vil ikke være rett instans da jeg ikke er innvandrer.(Eller er jeg det?)

UDI er statsborgermyndighet, slik at det er UDI som er rett instans for å avklare statsborgerskap uansett.

Det er for øvrig verdt å påpeke at lov om norsk riksborgarrett ble endret i 1979 (etter at du ble født, slik jeg forstår det, siden du er eldre enn 34). Digesta siterer en yngre utgave av loven. I loven slik den lød før 1979 fikk barn statsborgerskap etter far, med mindre foreldrene var ugift eller far var statsløs.

Du kan lese mer om dette hos UDI.

tanzenberger
03.05.13 12:28

Har vært i kontakt med UDI mange ganger de siste dagene. 

Etter å ha oppgitt fødsel og personnummer til dem. Kan de ikke se at jeg skal være utlenlandsk statsborger.

De bare henviser meg til folkeregistret. Da de mener feilen ligger der. 

Har nå blitt sent fram og tilbake i 5 dager uten at det er noen som kan hjelpe. 

Ingen som vet rett måte å ordne dette på. Alle forstår at det er galt. Noen må ha myndighet til å rette opp i dette!

Digesta
04.05.13 14:01
krikkert2: Det er for øvrig verdt å påpeke at lov om norsk riksborgarrett ble endret i 1979 (etter at du ble født, slik jeg forstår det, siden du er eldre enn 34). Digesta siterer en yngre utgave av loven. I loven slik den lød før 1979 fikk barn statsborgerskap etter far, med mindre foreldrene var ugift eller far var statsløs.

Et vesentlig poeng:-)

krikkert2
06.05.13 09:21
tanzenberger: Har vært i kontakt med UDI mange ganger de siste dagene.
Etter å ha oppgitt fødsel og personnummer til dem. Kan de ikke se at jeg skal være utlenlandsk statsborger.
De bare henviser meg til folkeregistret. Da de mener feilen ligger der.

I så fall bør du be om en historisk utskrift av ditt folkeregisterkort hos folkeregisteret. Det skal fremgå når en statsborgerskapsendring er gjort og i så fall hvilken instans som har gjort endringen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg