Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forsinkelsesrente på husleieforskudd?

NYTT TEMA
Fahruked
FahrukedInnlegg: 878
16.11.16 22:07

Har en venn som har bodd ett sted vel 10 år, i kontrakten står det att det er avtalt en forskuddsleie på kr 14 000.-

Min venn sier han var med utleier, og visstnok satte inn disse pengene på en konto av ett  eller annet slag, selv vet han ikke hva slags konto, og han har ingen annen dokumentasjon enn husleiekontrakten fra den gang.

For noen år siden tok ett forvaltningsbyrå over ansvaret i den bygården, de ringte min venn og lurte på om han hadde stilt depositum noengang, han sendte de en kopi av kontrakten, og har siden ikke hørt noe mere om det.

Dette fant jeg idag på jussforeningen sine sider:

"Dette er viktig å gi beskjed om at man ønsker depositumskonto med en gang. Selv om utleier virker hyggelig når avtaleforholdet inngås, er det ingen garanti for at du får depositumet tilbake uten problemer når du ytter. Det er dyrere å opprette depositumskonto enn vanlig konto, men utleier plikter å betale for dette. Ettersom det er utleier som skal dekke kostnadene ved å opprette en depositumskonto, er det mange utleiere som forsøker seg på alternative løsninger. Depositum som er betalt kontant eller på alminnelig konto regnes som irregulært depositum og kan kreves tilbakebetalt med forsinkelsesrenter når som helst. "

Siden de som har tatt over ansvaret ikke kunne finne dokumentasjon på depositum, er det jo nærliggende og tro att den forrige utleieren har satt disse pengene på sin egen konto?

Og att det da skal betales forsinkelsesrente?

På 10 år blir jo dette 13 909.-

Pluss da selve depositumet på 14 000.-

Totalt 27 909.- 

Da dette er en god sum penger for min venn, hadde jeg satt pris på om noen kunne bekrefte att det virkelig er slik.

For min del ser det jo slik ut.

(Innlegget ble redigert 16.11.16 22:09)

petterG
petterGInnlegg: 9210
16.11.16 23:48

.

(Innlegget ble redigert 16.11.16 23:48)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5013
18.11.16 10:45
Fahruked: Siden de som har tatt over ansvaret ikke kunne finne dokumentasjon på depositum, er det jo nærliggende og tro att den forrige utleieren har satt disse pengene på sin egen konto?
Og att det da skal betales forsinkelsesrente?
På 10 år blir jo dette 13 909.-
Pluss da selve depositumet på 14 000.-
Totalt 27 909.-
Da dette er en god sum penger for min venn, hadde jeg satt pris på om noen kunne bekrefte att det virkelig er slik.
For min del ser det jo slik ut.

Dersom man har betalt depositum til utleier, og dette ikke er satt inn på en egen depositumskonto i leietakers navn, så snakker man om et ulovlig/irregulært depositum.

Det er i utgangspunktet lovlig å kreve forskuddsbetalt leie, men kun for én måned av gangen. Man kan altså ikke kreve "første og siste måned".

Slik du beskriver saken er det indikasjoner på at det er snakk om et ulovlig innbetalt beløp, som han da har krav på å få tilbakebetalt pluss forsinkelsesrenter.

Fahruked
FahrukedInnlegg: 878
24.11.16 17:51

Tok tid og komme tilbake hit, men takker for svaret ditt krikkert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg