Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leieavtale/leilighet ett vs. tre års leieavtale.

NYTT TEMA
Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3751
23.11.16 16:56

Rent konkret vil den aktuelle avtalen (ikke underskrevet) innebære "3 års leieavtale med 3 mnd. gjensidig oppsigelse og 3 mnd depositum" Det er forøvrig en profesjonell utleier med mange leiligheter.

Dette skulle egentlig være helt greit, det som forvirrer litt er kontrakter på ett vs. tre år - hva blir i praksis forskjellen? Det forutsetter vel at jeg kommer til å leie i tre år, men det vil være en løpende mulighet for 3 mnd. oppsigelse?

Grunnen til at jeg er litt nøye på dette er at jeg kommer til å vurdere kjøp av leilighet i denne perioden, men det kan jeg jo ikke si til utleier - og det er også helt åpent om så kommer til å skje.

Skal jeg konkludere med at leieavtalen forutsetter, men ikke forplikter 3 års leietid?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5029
24.11.16 10:30

Den praktiske forskjellen fra en ordinær løpende leieavtale er at utleier alltid vil kunne kaste deg ut etter tre år, og alltid vil kunne justere leie uten å måtte følge fremgangsmåten i husleieloven § 4-3 etter tre år.

Hvis det er avtalt at du kan si opp i leieperioden er du ikke forpliktet til å leie i tre år. Slike klausuler inngås som oftest nettopp for å gi utleier alternativer etter de tre årene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg