Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

tatt for fyllakjøring flere dager etter?

NYTT TEMA
lykkelig1987
lykkelig1987Innlegg: 2
24.11.16 11:51

Jeg har en kamerat som har blitt anmeldt for fyllakjøring to uker etter at han kjørte. Er det slik at dette kan komme noen vei? Personen som anmeldte han har vist nok dette på video.. Men jeg trodde de måtte ha prøver av promillen for å faktisk kunne dømme deg for noe?

Jeg forsvarer ikke selve handlingen men var oppriktig nysgjerrig på hvordan dette fungerte.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4946
24.11.16 13:31

Det kreves ingen bevis for å anmelde noe. Å anmelde noe betyr bare å gjøre politiet oppmerksom på at man mener noen har begått et straffbart forhold. Å finne bevis for eller mot dette straffbare forholdet skjer etter anmeldelsen, det er en del av politiets etterforskning.

For å dømme etter vegtrafikklovens promillebestemmelser må man kunne føre bevis ut over enhver rimelig tvil for at man har kjørt under påvirkning av alkohol eller andre stoffer. Ved straffutmålingen skal man la tvil om hvor mye som er drukket komme tiltalte til gode.

Det trenger ikke være blod- eller pusteprøve. Vitneobservasjoner om at du drakk tungt og kjørte like etterpå kan være nok. Det samme kan observasjoner om hvordan bilen ble håndtert, men her vil naturlig nok bevisene være svakere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg