Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bil. har jeg kjøpt "katta i sekken"?

NYTT TEMA
majaja
majajaInnlegg: 2409
02.12.16 17:36

RAV 4, 2003, diesel, 2003-modell. Kjøpt hos bilfirma - mai 2016. Tidligere eiere: utenlandske som bor i norge. Betalt 65.000 etter pruting på påstått skiftet viftereim, som forstatt skrek som bare det... 

I kjøpekontrakt under Standard/særlige spesifikasjoner: "Tidligere kollisjonsskadet. Mangler servicehistorikk. Sentrallås virker ikke som den skal."

På spørsmål om hva slags kollisjonsskade - "vet ikke". 

nov. 2016: verkested: ser ut som lekkasje i varmeregisteret. Verksted får ikke bestilt deler, heller ikke merkeverkstedet Toyota. 

- fiktivt chassisnr. 

- det viser seg at dette er importbil, kondemnert sådan og hele motoren er byttet ut. 

- originalt registrert som rød, nå svart bil

Merkeverksted sier de kan bestille deler ut fra opprinnelig chassis, men at de ikke kan garantere for at det blir riktig. Virker noe tilbakeholdne til dette.

Firmaet er kontaktet og de tilbyr seg det som står under, etter mail fra meg hvor jeg ber om relevant historikk og betingelser for reparasjon. 

(bilen kan ikke kjøres så langt, men kunne blitt kjørt til lokalt verksted med påfyll av frostvæske under turen). 

tilbudet og svar lyder slik: 

"vi får en til å hente bilen for deg. Denne utgiften kan vi dele på to. Begrenset til maks 1500 (dvs. max 750 på hver). Vi dropper da egenandel på 1000, slik at det dekker frakt. 

Selve reparasjonen kan vi ta på garantien som bilen ble solgt med, selv om denne har gått ut. Vi ønsker gjerne å overraske deg med en lav sum, men bør kunne ta forbehold om at i "worst case scenario". Det vil i verste fall dreie seg om maks 5000- for din del (jeg har ikke regnet pris og tar i litt ekstra for å være sikker, slik at du ikke blir skuffet). 

Utifra informasjonen som er gitt fra verkstedet du har kontaktet, så er det forespeilet at det er lekkasje fra varmeregisteret og dette bør kunne løses uten store kostnader på deler, slik vi har forstått det. 

Ang. relevant info og historikk så skal vi sjekke for deg. 

Håper selvsagt at vi kan bli enige "med et smil rundt munnen". 

mvh .XXX

Siden jeg er dame og ikke kan noe om bil har jeg 

Spørsmål:

- vil jeg i fremtiden få problemer med reparasjoner på denne bilen?

- har bilfirma utelatt relevant informasjon, iht informasjonsplikten? (de sier at det holder med det de skrev. pga prisen på bilen). 

- vil det være grunnlag for heving av kjøpet?

- hvordan anses tilbudet de har gitt? 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53155
02.12.16 22:06

Ville returnert bilen til forhandler og bedt om heving av kjøpet. 

Kvitt deg med den tikkende utgiftsbomba. 

Dersom den kondemneringen ikke er spesifikt nevnt i kjøpekontrakten, så har firmaet der du kjøpte bilen holdt tilbake vesentlig informasjon om objektet. 

Bare det punktet med fiktivt chassisnummer er grunn nok til å anmelde forhandleren for forsøk på svindel. De har null og niks å gjemme seg bak der, uansett om bilen er bruktimportert. 

Krystallklar sak. 

"tips" gjerne forhandleren om at NRKs Forbrukerinspektørene ganske sikkert ønsker å se på saken for deg. ;)

majaja
majajaInnlegg: 2409
02.12.16 23:35

det med nytt chassisnr. tror jeg ikke er juks. Tror jeg har brukt feil begrep.

Nytt nr. er vel noe biltilsynet lager, eller har jeg misforstått?

I vognkort står det

"Kjøretøyet er oppbygget med avgiftsfritak. originalt understellsnr. til oppbygd bil ........ er overstrøket, men lesbart. Nytt understellsnr. er....... er innslått på siden. Oppbygd kjøretøy erstatter ...... . typ... .... /2002. Motor, gear og bakstilling er brukt fra denne. Godkjent med frontbøyle.

Dette skjønner jeg lite av. Hva er originalt og hva ikke. Uansett er det en kondemnert bil, og de har ikke oppgitt skadene. 

Det som er alvorlig er at jeg spurte om hva slags skade, da vred de seg bare unna spørsmålet. 

jeg tror dette omfattes av kjøpsloven - hvor opplysningsplikten ikke er fulgt og enig - her kan man heve kjøpet .

Men hva med de kostnader jeg allerede har hatt? Vet at man må regne med kostnader på bruktbil, men i dette tilfelle får jeg jo dobbelt opp når jeg da skaffer meg en annen bruktbil etter bare noen få mndr.  Bl.a. skiftet jeg registerreim + noe annet jeg har gjort. 

(bl.a. oppdaget jeg etterhvert at jeg ikke hadde fått alle nøkler, at en av hovednøklene er på avveie). Og at det gjorde det umulig å kopiere nøkler slik man skal kunne gjøre. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 23:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg