Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vilkår for inngrep i religionsfriheten

NYTT TEMA
Batorex
BatorexInnlegg: 968
03.12.16 18:47

Hei. Lurer på noe ang. en skoleoppgave i rettslære, som går ut på det om det offentlige kan gjøre inngrep i religionsfriheten.

I boka står det følgende: "Etter EMK artikkel 9 nr. 2 og SP artikkel 18 nr. 3 kan det offentlige gjøre inngrep i religionsfriheten forutsatt at tre vilkår er oppfylt." 

Så langt, så greit, tror jeg. Dette betyr vel i praksis at de som har makten kan endre på lovene som omhandler religionsfriheten, forutsatt at 3 vilkår er oppfylt. Eller er jeg på bærtur? Men så er det disse vilkårene jeg ikke helt forstår.

1. Inngrepet må ha hjemmel i nasjonal lov (lovkravet): Betyr dette at det må være en lov (i Norge) som sier at det går an å gjøre endringer i religionsfriheten?

2. Inngrepet må forfølge et legitimt formål (formålskravet): Har ingen anelse for hva dette betyr. Hjeelp? ;S

3. Inngrepet må anses nødvendig i et demokratisk samfunn. Det innebærer at inngrepet må bygge på en avveining mellom samfunnsmessige interesser som begrunner inngrepet, og private interesser som berøres (nødvendighetskriteriet eller proporsjonalitetskravet). Denne er grei.

Noen som kan forklare meg disse vilkårene på enkelt vis - og ikke uforståelig norsk? ;) Hadde vært til stor hjelp! ;)

(Innlegget ble redigert 03.12.16 18:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg