Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En lek(e)dommer takker for seg..

NYTT TEMA
PetterJJ
PetterJJInnlegg: 4529
12.12.16 17:17

Etter 12 år som lekdommer har jeg gjort meg noen erfaringer med rettsvesenet:

Det er vanskeligere å dømme i rettsalen enn det ser ut i både media og TV-serier.

Det er en meget interessant erfaring å ta med seg, og jeg skulle ønske at langt fler tok på seg denne oppgaven. Nå er dette en frivillig oppgave, men godtgjørelsen for dette er slik utformet at oppgaven passer best for pensjonister eller ansatte som kan være unnværlige en stund. Min erfaring er at dette passer dårlig for en som driver egen bedrift eller en som må jobbe kveldstid for å ta igjen oppgavene sine.

Kan dette på sikt påvirke at f.eks hvitsnippforbrytere straffes relativt strengere enn andre? Jeg vet ikke, men det kan se ut som det er få "likemenn" som dømmer i slike saker.

De jeg synes mest synd på i en rettsal er ofre og vitner. (jeg har også vært vitne en gang, i en trafikksak)

De blir kalt inn i fra gangen/fellesområdene under rettsaken. Her har de sittet sammen med mange andre, både andre vitner, tilhørere, og andre som tilfeldigvis skulle befinne seg i området. 

Når de så kommer inn, ser de kanskje den tiltalte for første gang. Men de vet ikke mer om ham, bortsett fra navnet.
Foran den tiltalte skal de så høyt og tydelig fortelle retten, den tiltalte, og de av hans venner som evt befinner seg som tilhørere i salen; både navn, hjemmeadresse, og hva man jobber med.

Så kommer eksaminasjonen fra både aktor og forsvarer. Er man ikke helt stø i hukommelsen får man kjørt seg.

En gang så jeg en brosjyre for vitnestøtte i regi av Røde Kors. (denne brosjyren lå i rettsalen, og dermed forstår jeg at det ikke var så mange som hadde benyttet seg av dette...)

Dersom jeg en gang til blir innkalt som vitne til noe, vil jeg gjøre følgende:
- Be om vitnestøtte
- Nekte å gi personlige opplysninger til den tiltalte og hans venner.

Er det noen her som kan jus? Hva risikerer jeg dersom jeg nekter dette?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4988
13.12.16 08:51
PetterJJ: Er det noen her som kan jus? Hva risikerer jeg dersom jeg nekter dette?

Du blir spurt om navn, fødselsdato, stilling/yrke, bopel, og eventuelt forhold til siktede og fornærmede.

Du har i utgangspunktet rett til å oppgi arbeidssted i stedet for bosted. Rettens leder kan bestemme at du kan få oppgi bosted/arbeidssted skriftlig og kun til retten, hvis det er risiko for liv, helse, eller annet vesentlig velferdstap for deg eller dine nærmeste. Dette følger av straffeprosessloven § 130.

Hvis du nekter å oppgi disse opplysningene vil du kunne risikere rettergangsbot eller at du blir satt i varetektsfengsel frem til du er villig til å forklare deg.

I noen (alvorligere) straffesaker har man regler om anonym vitneførsel. Det finnes også regler om at tiltalte skal pålegges å forlate rettssalen (straffeprosessloven § 284), hvis det er risiko for at vitnet ellers ikke vil forklare seg sant, og særlige hensyn taler for det.

JudasT
JudasTInnlegg: 4966
13.12.16 18:47
PetterJJ: Dersom jeg en gang til blir innkalt som vitne til noe, vil jeg gjøre følgende:
- Be om vitnestøtte
- Nekte å gi personlige opplysninger til den tiltalte og hans venner. Er det noen her som kan jus? Hva risikerer jeg dersom jeg nekter dette?

Det enkleste må vel være å ikke huske noen ting vedr. saka? Eller er det straffbart å ha dårlig minne?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg